Toblu skrev:
-------------------------------------------------------
> Att jämföra en s-works och en Radon med Skoda
> och Ferrari kan nog stämma. Men att Ferrarin är
> dåligt ämnad till uppgiften och en 4x4 Skoda är
> bättre tror jag är helt fel.
> En carbon Enduro är styv och lätt.
> Däck, styre, styrstam, handtag, sadel etc handlar
> mycket om tycke och smak och kan lätt bytas ut om
> man inte gillar det.
> En carbon s-works kommer alltid vara lätt, mavic
> sx som är deras finaste hjul för ändamålet
> kommer alltid vara fina.
> En alu Radon är tyvärr alltid en alu
> Radon.....en tung Radon.
> Det skiljer nästan 2 kg!
>
> Det går inte att sminka en gris. Så är det
> bara.
>
> Kolla in den här.
>
Visst kan man byta halva hojen för att man gillar ramen, och det är vad jag skulle gjort också. Men då har jag också en massa skit liggande i garaget jag skulle kunna använda, alternativt är beredd att expandera budgeten så den rymmer med de byten jag behöver göra.
Om man däremot står med en tom hand och en hand med 25k i och vill ha en hoj man kan bomba på utförs med hade jag köpt radonen eller en ny Enduro som är "rätt" kittad från början, även om den nu är tyngre och allt det där. Det spelar ingen roll hur jäkla bra ramen än är, om en hel del av resterande kit inte är utförsinriktat är den fortfarande inte bra att köra utförs på, så är det bara. Då är det inte helt rätt att säga "köp den här för 25k, det blir kanon", när det man egentligen menar är "köp den här för 25k, byt grejer för iaf 1500 till (styrkombo, däck) så är du nästan i hamn, sen måste du fippla lite med att sälja en gaffel och köpa en annan, om du har tur går du +-0 men då ska du ha sjukt flyt eller en cykel utan gaffel halva säsongen medan du väntar på en bra deal, sen är din cykel nästa up to date förutom att den bara är 9-delad och inte har genomgående axel bak".
Jag hade kanske inte tjafsat lika mkt om priset inte var exakt TS' budget, hade han haft ett par tusingar i utrymme att röra sig med är det en annan grej.
Jag försöker bara tänka mig in i TS:s situation istället för att se allt från mitt eget perspektiv.
Sen ska vi inte glömma bort att vi jämför en beg hoj med en ny som har garanti och allt sånt där. Beg SKA vara billigare, så är det bara. Och jag säger inte att S-worksen inte är en bra deal, för det är den, men att förbehållslöst rekommendera den känns lite magstarkt tycker jag.
Och jo, som den står nu är den mindre lämpad för uppgiften än en ny Enduro Evo, så är det bara. Ferrari eller inte Ferrari spelar ingen roll i det läget.
Nu ska jag sluta bråka om det här, har nog sagt allt jag vill säga i ärendet. Det reagerade mot var nog mest hysterin kring S-works loggan. Det är fortfarande en 2 år gammal hoj med för smalt styre, oavsett vad det står på ramen. Och de som säger att S-works är sååå mkt bättre än Radon, har ni testat? Jag tvekar inte heller på att Spec leder utvecklingen, men jämför man en ett par år gammal hoj med en -13 är historien helt plötsligt annorlunda. Och ska man köra med fokus på utförs spelar det mindre roll om ens hoj väger 12 eller 14 kilo