Spel mellan vevarm och vevlager

Lestr

Aktiv medlem
Hej,

Jag har bytt vevarm på min Trek Fuel EX 8 Gen 6, från E*thirteen till Shimano XT (fc-m8120-1). Det är ett litet spel som jag inte blir av med, är det läge att byta vevlager också?
En tanke var att få tag på en bricka men det är kanske en dum
Idé.

Jag inbillade mig att det var plug’n play. Vevlagret är något ”hemligt” prowheel, jag hittar en beteckning som gpt säger detta om
  • Det verkar saknas detaljerad officiell specifikationsdokumentation just för koden “FT LBS 3070 UI”. Men produkten ligger nära PW‑BB73/B‑B68‑standard – väletablerad hos MTB-komponenter och återförsäljare som Trek .
  • Just “3070 UI” tyder på en intern beteckning eller variantkod från leverantör, men egenskaperna är konsistenta med PW-BB73-serien.
Bilder med glapp och utan spel, det gick tyvärr inte att bifoga en film.
IMG_5550.webp

IMG_5551.webp

Bilagor

• IMG_5551.webp
    IMG_5551.webp
    54.5 KB · Besök: 46
Byt lager säger jag, kostar en spottstyver. Har du inte nån instruktion kring ev. distanser och kedjelinje så blir det ju knappast bra.

Tack för input, jag byter lagret. Tänkte först att det kanske är ett svårt ingrepp samt att jag fick lite annan info innan om att det skulle passa.

Tackar för snabba svar!

Som konstaterat, det ska inte vara något spel. Förspänningen justeras med plastskruven, glappar det trots att den är åtdragen (med handkraft, inte mer) så kan det vara för att du saknar rätt distanser mellan vevlager/ ram så justerskruven bottnar.
Byter du lager får du med ett antal distanser som används utefter vilken bredd ditt BB har så det blir rätt utstick på axeln.

Jag brukar följa tillverkarens instruktioner och hittills har det inte resulterat i nåt glapp. Det är väl rätt så typiskt att det ska spännas mellan glapp och nyp.

. Desto mera glapp så blir det större påfrestning på lagret men det har du nog inte tänkt på😅
Att förspänning minskar spelet i lagret och leder till jämnare belastning och lägre slitage är jag helt med på. Men den radiella kraften är ju exakt densamma oavsett om du förspänner lagret eller ej så vad menar du egentligen med ditt påstående 'för problemet som uppstår är att du får radiellt krafter på lagret'? Kraften finns ju där oavsett. Det är inget som ändras av förspänningen. Det som ändras är hur kraften fördelas i lagret och hur slitaget påverkas.

Att förspänning minskar spelet i lagret och leder till jämnare belastning och lägre slitage är jag helt med på. Men den radiella kraften är ju exakt densamma oavsett om du förspänner lagret eller ej så vad menar du egentligen med ditt påstående 'för problemet som uppstår är att du får radiellt krafter på lagret'? Kraften finns ju där oavsett. Det är inget som ändras av förspänningen. Det som ändras är hur kraften fördelas i lagret och hur slitaget påverkas.
Man förspänner ej lagret gör man det så trycker man kulorna inåt i lagret och det går trögt
Lagret är ett vanligt spårkulager men det skall ta upp ett visst axielt spel beroende på hur lagerbanorna ser ut det är så när det står l&r på ett bb och det ser inte ut som det Dino 74 postade för det hittade han vid SKF.

Ja, alltså det är ju inte fråga om någon stor förspänning att tala om här så som man kan applicera på ett vinkelkontaktlager men justerar du bort glappet enligt Shimanos instruktion så kommer det resultera i en axiel kraft. Tar man i så att lagret går trögt, har man såklart gjort bort sig. Ja, ja.

Men min undran gällde framförallt ditt påstående att lagren utsätts för radiell belastning om man inte justerat bort glappet. Det är ett väldigt märkligt påstående. Den radiella kraften från trampandet finns ju där oavsett om det finns ett axiellt glapp eller ej.

Ja, alltså det är ju inte fråga om någon stor förspänning att tala om här så som man kan applicera på ett vinkelkontaktlager men justerar du bort glappet enligt Shimanos instruktion så kommer det resultera i en axiel kraft. Tar man i så att lagret går trögt, har man såklart gjort bort sig. Ja, ja.

Men min undran gällde framförallt ditt påstående att lagren utsätts för radiell belastning om man inte justerat bort glappet. Det är ett väldigt märkligt påstående. Den radiella kraften från trampandet finns ju där oavsett om det finns ett axiellt glapp eller ej.
Så här ser ett lager ut i ett BB ena sidan öppet ändra sidan så är det kulhållaren i plast .

Bilagor

• IMG_20250807_185817752.webp
    IMG_20250807_185817752.webp
    123.8 KB · Besök: 67
  • IMG_20250807_185829306.webp
    IMG_20250807_185829306.webp
    103.7 KB · Besök: 44
Och? Det svarar inte heller på frågan
Du skriver om vinkelkontakt lager det är dubbelt spårkulager det jag visar är ett lager som kommer i från ett BB så vad är svårt det är där för man tar bort spelet axiellt och det går inte att dra åt hur mycket som helst utan att förstöra plasthållaren i lagret.

Vad snackar du om? Jag gjorde en jämförelse med vinkelkontaktlager där man applicerar en större förspänning. 'så som man kan applicera på ett vinkelkontaktlager'. Du inbillar dig väl ändå inte att jag tror att det sitter sådana i ett vanligt vevlager?
(Chris king har det iofs i sina men det är knappast det vi diskuterar här)

Hållaren är bara där för att sprida ut kulorna. Den tar ingen belastning axielt oavsett hur mycket du spänner. Lagerbanorna och kulorna är de som kommer ta stryk och gå sönder först

Bra drag i tråden märker jag.

Jag har iaf bytt lager, det gick nog bra.. jag upplever lagren som lite trögare att rotera för hand, inget jag märkte på 500m provcykling i kvarteret. Glappet/spelet borta.

Det var knöligt att pressa igenom vevaxel sista 4cm (genom lager #2) men det gick till slut. Ska dra en tuff runda i helgen och utvärdera.

Inte helt ovanligt att sidorna inte är perfekt centrerade kring samma teoretiska axel. Då blir det lite tjorvigt att få igenom axeln genom lager 2 och det kan uppstå extra friktion som resultat.

Gick lagren trögt även innan du monterade axeln? Friska tätningar och gott om fett är förmodligen orsaken i så fall.

Vad snackar du om? Jag gjorde en jämförelse med vinkelkontaktlager där man applicerar en större förspänning. 'så som man kan applicera på ett vinkelkontaktlager'. Du inbillar dig väl ändå inte att jag tror att det sitter sådana i ett vanligt vevlager?
(Chris king har det iofs i sina men det är knappast det vi diskuterar här)

Hållaren är bara där för att sprida ut kulorna. Den tar ingen belastning axielt oavsett hur mycket du spänner. Lagerbanorna och kulorna är de som kommer ta stryk och gå sönder först
Du behöver nog inte förklara hur ett lager fungerar eller vad det används som det sitter vanliga spårkulager i BB och varför dra in ett vinkel kontakt lager i det hela endast som dimridå till dåliga kunskaper om du nu tror att Chris king är något annat över naturligt .

Inte helt ovanligt att sidorna inte är perfekt centrerade kring samma teoretiska axel. Då blir det lite tjorvigt att få igenom axeln genom lager 2 och det kan uppstå extra friktion som resultat.

Gick lagren trögt även innan du monterade axeln? Friska tätningar och gott om fett är förmodligen orsaken i så fall.
Ja det skulle jag säga, inte som mina gamla skf till skateboarden, här är det lite trögt och fettigt ur förpackning.

Du behöver nog inte förklara hur ett lager fungerar eller vad det används som det sitter vanliga spårkulager i BB och varför dra in ett vinkel kontakt lager i det hela endast som dimridå till dåliga kunskaper om du nu tror att Chris king är något annat över naturligt .
Vad svamlar du om nu?
Du har fortfarande inte förklarat det jag bad om. Snacka om dimridåer.

Ja, ja. Det är som vanligt. Någon form av kunskap skiner ju igenom hos dig trots allt men du kan varken uttrycka dig så det blir begripligt eller tycks ha förmågan att ta till dig vad som skrivs. Jag slösar inte mer tid på det här

Nu skall jag svara på din fråga .
Varför applicera ett vinkel kontakt lager! det skall bara var så mycket spänt att glappet axielt är borta som ejmas pdf från Shimano visar inga konstigheter där.

' Lagret får den största radiella kraften i nertrampet och finns då ett axielt glapp så blir på frestningen störe det går att räkna ut sen är det beroende på vilken längd man har på vev armarna
Lagret jag vid´sade är kasst på grund av axiellt glapp så kulorna små hackar i lagerbanorna.
Hoppas du är nöjd nu.

Tillbaka
Topp