Spinningcykel + Zwift?

Spinningcykel + Zwift?
Hej! Jag ska precis köpa min första spinningcykel och tänkte att jag frågar om råd här först.

Varför funderar jag på spinningcykel och inte en trainer?
Jag vill gärna ha en som står framme (enklare att bara hoppa på när man har tid över) och inte krångla med att ta av hjul eller bära in en lerig/blöt cykel i huset. Känns enklare med en stationär helt enkelt. Sambon vill också cykla stundvis, troligtvis utan Zwift.

Varför Zwift? Tycker att det verkar som en rolig träningsform. Har inga andra ambitioner än att få lite vardagsmotion på ett roligt sätt.

Givet spinningcykel så verkar alternativen vara att antingen köpa en som har bluetooth-koppling till Zwift inbyggt i cykeldatorn, eller aktiva pedaler som mäter watten den vägen. Den billigaste cykeln jag hittar som verkar ha stöd för Zwift är Titan Life Spinbike Magnetic S 80 Pro (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5449295) för typ 11.000 kr.

Jag gissar att jag skulle kunna få ner priset om jag istället köpte en billigare spinningcykel och köpte till wattmätande pedaler? Borde jag göra så istället?

n3wton

Aktiv medlem
Spinningcykel + Zwift?
Jag kör Monark 828 med effektmätare för zwiftandet. Tycker det funkar ypperligt, med några undantag:

- Korta intervaller eller typ 40/20 el dyl är jobbigt eftersom man måste ändra motståndet manuellt hela tiden. Tar en liten stund att träffa rätt, och är man dessutom helt slutkörd är det rätt jobbigt. Jag brukar ibland köra ett givet motstånd och sen ändra kadens tills jag träffar måleffekten. Till längre intervaller funkar det kanon.

- Klungkörning. Man har ju bara ett jämnt motstånd utan att märka av backar eller dylikt, så man måste hela tiden visuellt ha koll på klungan så man inte tappar den eller kör förbi den. Har aldrig testat att köra trainer med ERG osv men folk säger att det funkar bättre med sådan. Jag ser inte riktigt nöjet med Monarken iallafall..

- Stravas egna intervallpass är rena cirkuspassen. Antingen bara sweetspot eller helt planlöst sammansatta ramper upp och ner, korta och långa intervaller huller om buller. Ganska roligt för att fördriva tiden, men ganska icke-optimalt sett till träningseffekt.

Enkelheten i att alltid ha en robust, helt odödlig träningsmaskin tycker jag är den stora fördelen med dum-Monark och effektmätare. På med ett par bibs, sen svettas som en tok i en timme, sen färdig. Jag har blivit rejält mycket starkare sedan Monarken placerades i garaget.😛

n3wton

Aktiv medlem
Spinningcykel + Zwift?
Jo, lite tillägg förresten. Delen med att få "träning på ett roligt sätt" vette fan om motionscykel och zwift kan klassas som. Få träning på ett tidseffektivt sätt är mer korrekt beskrivet.

Någon polare har sagt att man kan cykla runt i zwift och "titta på de fina miljöerna", men det är en grav försköning av en enkel datorsimulerad värld skulle jag vilja påstå. För egen del kör jag antingen hårda intervaller och då är ingenting roligt (fast ändå jätteroligt på något konstigt sätt), eller så kör jag "distans" i zwift men då tittar jag på film eller lyssnar på en pod under tiden.

Spinningcykel + Zwift?
Tack för svar! Vad kör du för effektmätare? Ser att dom inte är helt billiga dom heller, så frågan är om man ändå kommer under 11.000 kr för cykeln jag länkade ovan.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Spinningcykel + Zwift?
Jag kör faktiskt en enkel ensidig vevarmsmätare, en 4iiii. Dubbelsidiga pedaler är väl annars helt klart att föredra, vilka du även med fördel kan flytta med ut till vanliga cykeln.

Tveksamt om du får en bra ny cykel plus pedaler för under 11k. Men frågan är ju hur bra cykeln du länkar är också. Jag känner inte till den, men det betyder ju inte att den inte skulle funka.

Är du inställd på motionscykel är väl annars tipset att Monark-cyklarna rasat i pris på begagnatmarknaden. En som är kompatibel med zwift får man för 10-12k och en gammal 828 utan mätare kostar bara några få tusenlappar. Man får mycket stål för pengarna där.

Eftersom det gärna blir lite dyrt är det nog bra om du har möjlighet att testa både trainer och motionscykel innan köp, på något vis.

IM

Aktiv medlem
Spinningcykel + Zwift?
Jag har en sån här på landet:

Det är inga som helst problem att köra stenhårda intervallpass på den. Lätt att justera motståndet är det också. Precisionen i motståndet är ju dock helt beroende på min eventuella fingertoppskänsla.

Nu har jag kommit över en extra trainer som jag har för avsikt att ta dit tillsammans med en gammal racer. I annat fall hade jag snarare satsat på att plocka med mig effektpedalerna när jag skall dit.

På plussidan, för egen del, finns också att jag tycker att det är larvigt kul att få en känsla för den där grundläggande träningsglädjen. Något som jag ibland har svårt att finna bland allt kolfiber, engelska premiumbibs och teknik.

Bilagor

• 8900528_bukobject.jpg
    8900528_bukobject.jpg
    27.8 KB · Besök: 146

GustafH

Aktiv medlem
Spinningcykel + Zwift?

n3wton

Aktiv medlem
Spinningcykel + Zwift?
Instämmer i mångas inlägg - man ska veta vad man köper!

Stark igenkänning kring träningsglädjen bland kolfiber och lyxbibs. Det enkla är ganska tillfredsställande kan jag tycka - vrid på ett vred och trampa tills du spyr, det är grejer det! Förvisso har jag på mig premiumbibsen samtidigt, men jag ser helt klart fram emot vinterträningen i garaget!😄

IM

Aktiv medlem
Spinningcykel + Zwift?
Instämmer i mångas inlägg - man ska veta vad man köper!

Stark igenkänning kring träningsglädjen bland kolfiber och lyxbibs. Det enkla är ganska tillfredsställande kan jag tycka - vrid på ett vred och trampa tills du spyr, det är grejer det! Förvisso har jag på mig premiumbibsen samtidigt, men jag ser helt klart fram emot vinterträningen i garaget!😄
Premiumbibs är ju skönare, så... 😇😁

moros

Aktiv medlem
Spinningcykel + Zwift?
Varför Zwift? Tycker att det verkar som en rolig träningsform. Har inga andra ambitioner än att få lite vardagsmotion på ett roligt sätt.
Det hänger väl lite på det här tänker jag. TS kan ju utveckla vad som verkar roligt. Är det den simulerade verkligheten med gruppcykling, race och känsla av att cykla utomhus. Då är zwift och automatiskt motstånd vid backar etc en del av det tycker jag

Är det strukturerade intervaller och någon som berättar hur tungt man skall köra som är roligt, då funkar det ju ganska ok att sätta motstånd själv. Men då kan ju Zwift också kvitta då de flesta verkar tycka att deras workouts är kassa. När det gäller miljön i Zwift kan i alla fall jag likagärna stirra in i en display som visar vilken zon jag skall ligga i och hur länge till jag skall göra det, typ Trainnerroad eller Sufferfest.

Hemma kör jag med ERG men jag har kört en hel del på spinningcykel typ bodybike med effektmätare och så länge man kör hyffsat strukturerade intervaller så lär man sig rätt snabbt att typ 3/4 varv tar en från 60->125 FTP

Senast ändrad:

bigmollo

Aktiv medlem
Spinningcykel + Zwift?
Alla är olika. För mig är Zwift mer än en träningsapp. Jag gillar att bara cykla omkring i de olika världarna. Ibland spurtar jag på något segment eller kör så fort jag kan i en backe. Förutom de färdiga träningspassen så kan du även göra egna så du får det precis som du vill. Det finns flera olika FTP-tester att följa upp träningen med om du vill eller så kollar du formen genom att köra så fort du kan i alpen eller epic kom.

Om du inte vill köpa en direktdriven trainer nu så tycker jag att du ska köpa en begagnad spinningcykel för någon tusenlapp. Köp sen effektpedaler så du kan köra igång. Skulle du senare uppgradera till en bättre trainer så har du alltid nytta av pedalerna. Se till att du kopplar upp allt ordentligt så du inte sitter med en mobiltelefon eller en liten laptop. Jag har kopplat Zwift via apple-tv till en 55" tv. Det ger en härlig känsla.

Det finns en jäkla massa gruppcyklingar av olika kaliber att välja mellan. Gå med i SZR på facebook för att lära känna andra svenskar som zwiftar.

n3wton

Aktiv medlem
Spinningcykel + Zwift?
Alla är olika. För mig är Zwift mer än en träningsapp. Jag gillar att bara cykla omkring i de olika världarna. Ibland spurtar jag på något segment eller kör så fort jag kan i en backe. Förutom de färdiga träningspassen så kan du även göra egna så du får det precis som du vill. Det finns flera olika FTP-tester att följa upp träningen med om du vill eller så kollar du formen genom att köra så fort du kan i alpen eller epic kom.

Om du inte vill köpa en direktdriven trainer nu så tycker jag att du ska köpa en begagnad spinningcykel för någon tusenlapp. Köp sen effektpedaler så du kan köra igång. Skulle du senare uppgradera till en bättre trainer så har du alltid nytta av pedalerna. Se till att du kopplar upp allt ordentligt så du inte sitter med en mobiltelefon eller en liten laptop. Jag har kopplat Zwift via apple-tv till en 55" tv. Det ger en härlig känsla.

Det finns en jäkla massa gruppcyklingar av olika kaliber att välja mellan. Gå med i SZR på facebook för att lära känna andra svenskar som zwiftar.
Det där helhjärtade omfamnandet som du beskriver har jag inte alls gjort, vilket såklart påverkar hur olika vi uppfattar upplevelsen. Jag sitter alltså på en monark med Zwift på en ipad, eller till och med på mobiltelefonen ganska ofta. Min upplevelse ska nog värderas utifrån de förutsättningarna!😛

Att man har olika preferenser är ju självklart, och det viktigaste är såklart att man går och sätter sig och tränar snarare än hur man gör det.

TS, som sagts innan - försök prova en "riktig" setup hos någon annan innan du investerar allt för mycket pengar.

Falk1n

Aktiv medlem
Spinningcykel + Zwift?
Jag började träna inomhus med en relativt smart wheel on-trainer. Gick sedan över till en supersmart och direktiven sådan men har nu sedan ett år en 65 kg tung och dum spinningcykel med effektpedaler. Bästa setupen med råge för mig:

-Sambon kan använda samma cykel efter justering av sadel och styre, tar 10 sekunder. Detta var främsta anledningen för bytet.
-Ljudnivån är i förhållande till tidigare upplägg nästan obefintlig och stabiliteten är även den oöverträffad.
-Pedalerna kan jag flytta runt på olika cyklar och ta med mig ut om jag vill.

Negativt:
Det enda negativa jag kan komma på är att erg-mode inte längre är ett alternativ, men det är inget jag saknar speciellt mycket. Man lär sig fort hur mkt man behöver vrida justerratten för att uppnå önskad effekt vid en viss kadens.

Tror jag gav ca 3000 spänn för cykeln, en begagnad Body Bike Classic.

Manurhin2

Aktiv medlem
Spinningcykel + Zwift?
Om du och sambon är lika stora skulle jag hellre än en spinningcykel köpa en smartrainer och en billig cykel att ställa permanent i.
Att sitta och skruva motstånd i zwift måste vara nästan helt värdelöst.

Spinningcykel + Zwift?
Stort tack för all input från alla möjliga håll, härligt att få ett sånt mottagande på sin första tråd i forumet! :)

Det låter som att cykeln jag hittade inte är ett bra köp. Antingen en smart direct-drive trainer och en beganad cykel som passar, så att man får erg-mode, eller en billig spinningscykel med effektpedaler, så får man det billigare. Tolkar ni tråden ovan så också?

jonte987

Aktiv medlem
Spinningcykel + Zwift?
Jag tolkar det som att många är nöjda med manuell justering nedan andra (fler?) inte kan tänka sig det. Det är bara du som vet vad du vill ha.

moros

Aktiv medlem
Spinningcykel + Zwift?
Stort tack för all input från alla möjliga håll, härligt att få ett sånt mottagande på sin första tråd i forumet! :)

Det låter som att cykeln jag hittade inte är ett bra köp. Antingen en smart direct-drive trainer och en beganad cykel som passar, så att man får erg-mode, eller en billig spinningscykel med effektpedaler, så får man det billigare. Tolkar ni tråden ovan så också?
Du behöver nog testa, om du inte gjort det, vad du vill ha ut av Zwift som jag skrev ovan.

Spinningcykel + Zwift?
Du behöver nog testa, om du inte gjort det, vad du vill ha ut av Zwift som jag skrev ovan.
Jag körde en massa gruppspinning tidigare, men svårt att komma hemifrån med små barn och långt till närmaste gym. Är intresserad av att få den motivation man fick där. Gillade reglage på skärm som visade pulsen, men saknade att man kunde jämföra sig med andra. Tänker då att Zwift kan vara något för mig.

Har dessutom inte cyklat ute seriöst alls, utan bara cykelpendlat till jobbet med en cykel som jag köpt ut från min förra brf för att någon inte hämtat ut den. Gravel-cykel så någon att det är. Men den vill jag inte släpa in i huset när jag ska cykla.

Spinningcykel + Zwift?
Jag började träna inomhus med en relativt smart wheel on-trainer. Gick sedan över till en supersmart och direktiven sådan men har nu sedan ett år en 65 kg tung och dum spinningcykel med effektpedaler. Bästa setupen med råge för mig:

-Sambon kan använda samma cykel efter justering av sadel och styre, tar 10 sekunder. Detta var främsta anledningen för bytet.
-Ljudnivån är i förhållande till tidigare upplägg nästan obefintlig och stabiliteten är även den oöverträffad.
-Pedalerna kan jag flytta runt på olika cyklar och ta med mig ut om jag vill.

Negativt:
Det enda negativa jag kan komma på är att erg-mode inte längre är ett alternativ, men det är inget jag saknar speciellt mycket. Man lär sig fort hur mkt man behöver vrida justerratten för att uppnå önskad effekt vid en viss kadens.

Tror jag gav ca 3000 spänn för cykeln, en begagnad Body Bike Classic.
Låter som väldigt likt det jag tänkte mig som upplägg, inkl sambon :)

Vilka effektpedaler kör du? Kör du någon app?

Falk1n

Aktiv medlem
Spinningcykel + Zwift?
Låter som väldigt likt det jag tänkte mig som upplägg, inkl sambon :)

Vilka effektpedaler kör du? Kör du någon app?
Ja, det kändes väldigt bekant :)
Jag använder ett par Garmin Vector 3 tillsammans med Trainerroad. Båda delar fungerar klockrent! Har även provat Zwift några månader men trivs bättre med passen och upplägget i Trainerroad. Sambon däremot använder inte effektmätningen utan kör ledarledd "gruppspinning" via Les Mills app på teven. Lycka till, hoppas du hittar något som passar!

Fredrik Å

Aktiv medlem
Spinningcykel + Zwift?
Tänk på att det finns många andra appar än Zwift.
Hur det är med kompatibiliteten med spinningscykeln vet jag inte men trainers funkar.

jonte987

Aktiv medlem
Spinningcykel + Zwift?
Antar att de följer någon standard.

Man kan ju tänka att det finns en anledning att dumma trainers går till tippen när de inte går att sälja för 300 spänn.

Spinningcykel + Zwift?
NUSÅ! Det blev en (halv)smart spinningscykel ändå. En begagnad Body Bike Smart+ som jag hittade för 12k på blocket. Den har inte ERG-mode, men wattmätning och möjlighet att koppla ihop sig med appar med Bluetooth och ANT+.

moros

Aktiv medlem
Spinningcykel + Zwift?
NUSÅ! Det blev en (halv)smart spinningscykel ändå. En begagnad Body Bike Smart+ som jag hittade för 12k på blocket. Den har inte ERG-mode, men wattmätning och möjlighet att koppla ihop sig med appar med Bluetooth och ANT+.
Dubbelkolla att den kan ta olika appar som zwift, tr, suffer fest osv. De body bike vi har på gymmet kan nog inte det. Men är inte 100%

Edit. Kan förväxla med förra cyklarna vi hade. Problemet är om cykeln inte skickar kadens och effekt separat utan i en "egen" signal till deras egen app. Då kan inte andra träningsappar identifiera cykeln som effektmätare

Jag svamlar nog. Body bike smart+ som är de vi har funkar bra till min Garmin Edge, dyker upp med både kadens och effekt. Så borde ju vara lugnt

Zwift listas I alla fall på body bikes sida men hänvisar till respektive tillverkare för ytterligare info. Säkert någon här som testat.

Senast ändrad:
Spinningcykel + Zwift?
Dubbelkolla att den kan ta olika appar som zwift, tr, suffer fest osv. De body bike vi har på gymmet kan nog inte det. Men är inte 100%

Edit. Kan förväxla med förra cyklarna vi hade. Problemet är om cykeln inte skickar kadens och effekt separat utan i en "egen" signal till deras egen app. Då kan inte andra träningsappar identifiera cykeln som effektmätare

Jag svamlar nog. Body bike smart+ som är de vi har funkar bra till min Garmin Edge, dyker upp med både kadens och effekt. Så borde ju vara lugnt

Zwift listas I alla fall på body bikes sida men hänvisar till respektive tillverkare för ytterligare info. Säkert någon här som testat.
Nu står den här bredvid mig, så försent att ändra sig! :) Testar imorgon och rapporterar hur det fungerar med Zwift. Står iaf att det stödjer Bluetooth och ANT+ och Zwift listas bland apparna som stöds på deras sajt. På Zwifts egen supportsida listas dock bara Body Bike Connect, och då som att den bara stödjer watt.

mzi

Aktiv medlem
Spinningcykel + Zwift?
Varje gång jag läser titeln så läser jag "springcykel + swift" och jag tycker att det låter både lite tidigt, men även ambitiöst.

Men någon har en recension på internet och säger såhär om Smart+

[...]I was absolutely blown away by the ease of connectivity between the Smart+ and Zwift. “Thats what I’m talking about!!!” I yelled whilst fist pumping the air. I knew that connectivity was supposed to be easy and the Smart+ proved it.

så det låter ju lovande.

Spinningcykel + Zwift?
Jag kan rapportera att en Body Bike Smart+ fungerar utmärkt med Zwift. Cykeln har ju ingen elkabel, utan drivs av trampningen. I inställningsmenyn för devices så klickar man på power och cyklar, sen på cadence och cyklar, så är den sen uppkopplad som både en effektmätare och kadensmätare. Fungerar fint i appen.

Måste säga att det hela känns väldigt smidigt. Mina gamla SPD-skor passar utan att jag behöver göra något, och eftersom det är kombipedaler kan sambon hoppa på med gympaskor och köra när det passar henne. Cykeln står i hemmakontoret, så jag höjde bara skrivbordet för att få Zwift på datorskärm framför cykeln.

bigmollo

Aktiv medlem
Spinningcykel + Zwift?
Härligt! Nu är det bara att bekanta dig med Companion-appen och testa olika gruppcyklingar och se vad som passar dig. Glöm inte att gå med i SZR (Swedish Zwift Riders) på facebook. Där får du mycket hjälp och inspiration.

moros

Aktiv medlem
Spinningcykel + Zwift?
Passa på att prova andra appar än Zwift också. Många kan man prova kostnadsfritt en tid. Hittar man en bra kod, så kan tiden vara längre.
+1

Jag kör inte så mycket trainer men jag klarade mig igenom min första "säsong" i vintras på bara provabonnemang och gratis-km på Zwift. Mestadels för att kunna testa igenom vad som finns för att veta vad man gillar. Med begränsad tid så valde jag att inte köra allt parallellt utan tog dem en och en. Sufferfest, RGT, Zwift, TR och säkert någon till.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Spinningcykel + Zwift?
RGT funkar ju ok-ish gratis. Jag har en TR månad som nån vill ha

Golden Cheeta kan man köra gratis för evigt om man skaffar en ant dongle.

jonte987

Aktiv medlem
Spinningcykel + Zwift?
Sen har vi ju en teori att Zwift gratis km inte expierar under pågående runda så vinterns utmaning är väl att att försöka köra en månad per runda.

jonte987

Aktiv medlem
Spinningcykel + Zwift?
Jo, det är klart man ska betala. RGT funkar annars bra men de har inte löst det så snyggt som Z om man vill köra trainer road samtigt. I alla fall funkar det inte med min Snap.

EDIT. Jag kollade mest gratisalternativ när jag trodde fru och barn skulle in i träsket. Frun föll ifrån och barnen visade sig köra gratis i Z upp till 16.

Topp