Spinninglåtlisa?

Rooskilj

Medlem
Spinninglåtlisa?
Hej alla glada.

Nu när kvicksilvret börjar krypa gör även jag det, men inomhus. Då jag arbetar som spinninginstruktör under höst/vinter har jag en liten önskan. Kan vi inte samla de bra spinninglåtar ni kan komma på på en gemensam spotifylista så jag får lite inspiration de dagar man har idétorka (skulle aldrig falla mig in att ha samma låtlista två gånger). Så fort jag bytt frpn mibil till pc kommer spotifylänken komma upp, om inte någon annan hinner före.

Happy Hunting

Spinninglåtlisa?
Utmärkt idé Rooskilj. Jag jobbar också som spinledare så jag vet hur frustrerande det kan vara med idé-torka.
Ett tips, som jag snappade upp i helgen:

Brian Eno - This (103 bpm, kan pitchas upp lite utan att det låter anka.)

Spinninglåtlisa?
Generellt har spinninginstruktörer sjukt dålig musiksmak. Det verkar nästan som om de inte är intresserade av musik alls...

Jag tror inte på att köra en massa mainstream eller försöka blidka alla, för det kommer ändå bara bli sådär. Kör en still fullt ut så kommer varje instruktör få sin grupp som är denne trogen.

Mitt tips är att köra lite musik från earthed, between the tape, f1rst, the tipping point, uprising osv.

Spinninglåtlisa?
Tant_Trek skrev:
-------------------------------------------------------
> 70-80-talshårdrock, eller hård rock, lite AC/DC,
> Judas Priest etc!

+666 på den!!!

Spinninglåtlisa?
E-beth skrev:
> Generellt har spinninginstruktörer sjukt dålig
> musiksmak. Det verkar nästan som om de inte är
> intresserade av musik alls...

+1

sedan är det viktigt att komma ihåg att instruktören och musiken samspelar, bra musik räcker inte för att göra ett bra pass utan det krävs att instruktören passar dig som deltagare också.

Spinninglåtlisa?
Finns det nåt enkelt sätt att ta reda på BPM? Kolumnen BPM i min iTunes är tom :) Jag har ingen kadensmätare på spinninghojen hemma, och vissa pass ska köras på 40-50 kadens. Skulle vara smutt om man kunde hitta låtar som hjälper en att hålla den kadensen (typ 80-100 bpm).

Spinninglåtlisa?
Senast redigerad av en moderator:
Spinninglåtlisa?
JLarsson skrev:
> Finns det nåt enkelt sätt att ta reda på BPM?
> Kolumnen BPM i min iTunes är tom :) Jag har ingen
> kadensmätare på spinninghojen hemma, och vissa
> pass ska köras på 40-50 kadens. Skulle vara
> smutt om man kunde hitta låtar som hjälper en
> att hålla den kadensen (typ 80-100 bpm).

Jag har för mig att jag läst om ett program som analyserar ens låtar och skriver in BPM i ID3-taggen.
Minns dock inte namnet...

(Edit)
Hittade ett sånt program:
http://www.mixmeister.com/bpmanalyzer/bpmanalyzer.asp

Senast redigerad av en moderator:
Spinninglåtlisa?
Jag letade för något år sedan efter ett liknande program, men de jag hittade var inte alls speciellt bra på det. Däremot hittade jag både plugins till iTunes och en lite widget där man klickar i takt med musiken, och sedan när BPM-värdet har stabiliserat sig så uppdaterar man ID3-taggen direkt. En liten omväg, men om man vill ha korrekta värden skulle jag nog inte lite på en automatisk funktion. Fast jag har å andra sidan inte kollat in MixMeister, det kasnke är bättre än de program jag hittade...

Spinninglåtlisa?
jag kan förstå att man som instruktör ledsnar på sin egen musik efter ett tag. dock så tycker jag att det är skönt att känna igen sig i programmet och därmed kan ta ut mig mer än om det är olika musik (och upplägg?) varje pass.

sen håller jag med fredrikw om kombon musik/instruktör. hur bra musik det än är kan en instruktör döda intresset och göra mig mer irriterad än träningsvillig. tvärt om kan en bra instruktör lyfta även om musiken är trist.

Spinninglåtlisa?
skaparn skrev:
> Vad som helst utom Rammstein. Något mer klyschigt
> får man leta.

+1

Spinninglåtlisa?
geologen skrev:
> Tant_Trek skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 70-80-talshårdrock, eller hård rock, lite
> AC/DC,
> > Judas Priest etc!
>
> +666 på den!!!

En timme på cykel som man inte flyttar sig på går fort som skam om man får skråla med i sång! Även om låtarna bara är 4-5 minuter, pfft för motsatsen med 15-minuters techno-trance-ljud... bläääh!
Fördelen med sån gammal musik som var "läskig" då är att den ju är dagismusik idag, alla mellan 10-60 gillar den tillräckligt väl för att trampa på? Lite posör-musik som gör att alla bjuder på sig själva, luftgitarr på cykel typ. Wheeee!

Spinninglåtlisa?
Mikeee skrev:
> Här är en öppen spellista där vi kan samla bra
> spinning/träningsmusik :)
> Alla kan ändra i listan
>
> spotify:user:eyeman:playlist:73rhzPZQo6PIlpHDLKup1
> Y
>
> http://open.spotify.com/user/eyeman/playlist/73rhz
> PZQo6PIlpHDLKup1Y

Satan var mycket skräp. Hade hälften dykt upp på ett spinningspass jag kört så hade jag hoppat av och gått hem.

Spinninglåtlisa?
0range skrev:
> Mikeee skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Här är en öppen spellista där vi kan samla
> bra
> > spinning/träningsmusik :)
> > Alla kan ändra i listan
> >
> >
> spotify:user:eyeman:playlist:73rhzPZQo6PIlpHDLKup1
>
> > Y
> >
> >
> http://open.spotify.com/user/eyeman/playlist/73rhz
>
> > PZQo6PIlpHDLKup1Y
>
>
> Satan var mycket skräp. Hade hälften dykt upp
> på ett spinningspass jag kört så hade jag
> hoppat av och gått hem.

Som sagt. Listan är öppen. Alla som vill kan redigera :)
Varsågoda!

Spinninglåtlisa?
jonzén skrev:
> jag kör drowning pool på korta intensiva
> löp/cykelpass..

Typ: WROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAR

Spinninglåtlisa?
Tycker inte att det är fel på techno/electronica som Infected Mushroom, men förstår att inte alla vill lyssna på den typen av musik. Ett fel jag tycker instruktörer gör är att de har en salig blandning av allt så att ingen blir nöjd.

Varför inte profilera sig som ett electronica-pass eller ett rock-pass. Jag vill inte veta i efterhand om musiken var bra. Jag vill aktivt kunna välja det pass som innehåller den musik jag gillar.

De enda pass som faktiskt utannonseras på gymet dit jag går är "melodislager-spinning" och "sommaslager med ledin-spinning". Fast det är riktigt bra för då vet jag vilka pass som jag skall undvika!

Spinninglåtlisa?
Spinninglåtlisa?

Rooskilj skrev:
> Hej alla glada.

Bara jag som tycker rubriken är skojjig och inbjuder till skämt och diverse urspårningar? Ibland är happykollektivet bara sååååå torrt.

Spinninglåtlisa?
andematt skrev:
>
> Bara jag som tycker rubriken är skojjig och
> inbjuder till skämt och diverse urspårningar?
> Ibland är happykollektivet bara sååååå
> torrt.

Okej då.

Om musiken hade varit Rammstein vore stoppknappen en lisa.

Nöjd?

Spinninglåtlisa?
Lisa...
apple_lisa.jpg

Spinninglåtlisa?
Mikeee skrev:
> Som sagt. Listan är öppen. Alla som vill kan
> redigera :)
> Varsågoda!

Redan börjat :)

Spinninglåtlisa?
Hej.

Då jag förstås har vissa problem med burken har jag ännu inte bidragit själv, men det kommer. Min musiksmak ligger åt metal/rockhållet från Arch Enemy till Van Halen, eller politisk hip hop.

Spinninglåtlisa?
Jag funderar vidare på det här med bpm. Vad är egentligen rätt bpm? Om vi tar en låt med som den jag stoppade in i Spotify-playlisten (Hard As Iron), så kan jag ju räkna vartannat "slag" och få ca 80 bpm. Men jag kan ju också räkna varje och få ca 160 bpm. Vad är rätt? 80 bpm är rätt långsamt, medan 160 bpm är riktigt snabbt.

Spinninglåtlisa?
ÅL skrev:
> Så här tror jag formeln är:
>
> Kadens = bpm / 2

Ok, så en låt där jag mäter upp bpm till 160, så är det tänkt att åtföljas av spinning med kadens runt 80? En "pedalnertryckning" per taktslag alltså?

Men det besvarar inte frågan utanför spinningsammanhang.

Tillbaka
Topp