[Sponsrat] Out of the box: nya Specialized Levo

ambientzz

Aktiv medlem
Levon har 565W peak power och 90Nm torque, så blir isåfall en nedgradering.
Nominellt 250W.

Som tillverkare behöver man enligt nya lagar se till att mjukvaran inte är öppen för tuning/trimning.
Dvs, den där appen fungerar inte på t.ex. en Levo.

Ha'de!
Mjaha. Appen var dock riktad mot Shimano Steps....Men jag har ingen direkt koll på hur trim eller inte fungerar. Dock är det lite intressant hur maxeffekten fungerar? Är det bara vid start som den kickar igång med så mycket eller gäller det alltid när man stampar rejält på pedaler? Har men redan bra tryck i benen och adderar 565w så blir det potentiellt rätt stor kraft ned i marken.

wasp

Aktiv medlem
PEAK power på en elmotor fungerar inte på samma sätt som det gör för ett par ben. Att få en elmotor att börja hiva igång tar en helsikes massa effekt. Därav den höga PEAK-siffran. Mycket av energin blir värme i motorn. När du väl får igång motorn så minskar effekten ordentligt och lägger sig troligtvis kring 250w.

ambientzz

Aktiv medlem
PEAK power på en elmotor fungerar inte på samma sätt som det gör för ett par ben. Att få en elmotor att börja hiva igång tar en helsikes massa effekt. Därav den höga PEAK-siffran. Mycket av energin blir värme i motorn. När du väl får igång motorn så minskar effekten ordentligt och lägger sig troligtvis kring 250w.
Ju mer jag kollar på diverse forum (t.ex https://www.emtbforums.com/community/threads/exceeding-the-250w-peak-motor-power-output.1300/ ) verkar det som att cyklarna kan lämna mer effekt under mer eller mindre lång perioder. Allt detta verkar lagligt då reglerna hänvisar till något diffus nominell/kontinuerlig effekt över en längre tid. Redan där känns det som att det urvattnas med "endast" 250w.

wasp

Aktiv medlem
Ju mer jag kollar på diverse forum (t.ex https://www.emtbforums.com/community/threads/exceeding-the-250w-peak-motor-power-output.1300/ ) verkar det som att cyklarna kan lämna mer effekt under mer eller mindre lång perioder. Allt detta verkar lagligt då reglerna hänvisar till något diffus nominell/kontinuerlig effekt över en längre tid. Redan där känns det som att det urvattnas med "endast" 250w.
Precis, motorn ska leverera 250w i snitt över en period om 30 minuter. Skulle du ligga och fläska på 500w så skulle du tappa all motoreffekt efter 15 minuter. Nu är det ju inte det som händer. Alltså kan man dra slutsatsen att toppeffekten är någonstans kring 250-350w

ambientzz

Aktiv medlem
Turbo Levo verkar kunna lämna över 500w under kortare perioder som typ en backe? Om man då sprintar hårt uppför sen frihjular eller minimalt med drag nedför så skulle en assisterad tur i skogen potentiellt bli rätt mycket watt ner i marken? Nu säger jag inte att detta skulle fullständigt förstöra all natur men det belyser, i mina ögon, ett av problemen med att godkänna "lite" motor i naturen.

MtbIte

Aktiv medlem
Mjaha. Appen var dock riktad mot Shimano Steps....Men jag har ingen direkt koll på hur trim eller inte fungerar. Dock är det lite intressant hur maxeffekten fungerar? Är det bara vid start som den kickar igång med så mycket eller gäller det alltid när man stampar rejält på pedaler? Har men redan bra tryck i benen och adderar 565w så blir det potentiellt rätt stor kraft ned i marken.

Angående trimning så finns det massor av mjukvaro unlocks till både shimano och bosh som låser upp motorn och fungerar utan felkoder , finns både till nya ep8 samt bosh 4 .

Jag själv kör lagligt ock håller mig inom ramarna men jag har personer som jag brukar cyklar med som kört unlockad motor i 2 år utan problem och felkoder .

wasp

Aktiv medlem
Och det är väl just DET som är problemet... Med obefintlig tillsyn och moral kommer detta bara att eskalera tills vi har rena elcrossar i skogarna men som på pappret är en ”cykel”.
Ska du argumentera på så vis så går det redan. Jag kan beställa hem en motor från kina på 30 000w och sätta på en cykel. Den skulle fötstås bli jätteolaglig och vilken duglig polis som helst kan lista ut att den har för mycket effekt. Men skulle jag märka motorn med 250w så skulle den passera en ockulärbesiktning som en ”cykel”.
trimning av motorer går inte, när folk säger trimning så är det maxhastigheten som ökar. Cykelmotorer är så små som möjligt pga vikten så alla tillverkare som bosch,shimano etc sätter inte in en 3000watts motor bara för att. Du kan säkert mata en bosch-motor med 3000w men typ 2400watt skulle bli värme pga bak-emf och därav överhetta. Så nej, är cykeln laglig och från en känd tillverkare så kommer du aldrig få några ”elcrossar” i skogen.

MtbIte

Aktiv medlem
Och det är väl just DET som är problemet... Med obefintlig tillsyn och moral kommer detta bara att eskalera tills vi har rena elcrossar i skogarna men som på pappret är en ”cykel”.

Dom har dock bara ändrat så istället för 25 km så går deras cyklar i 32 km vilket igentligen inte är någon större skillnad .

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer