[Sponsrat] Out of the box: nya Specialized Levo

Redaktionen

Medlem
21_LevoG3_Pro_2326-2000x1334.jpg

I denna video visar vi nya Specialized Turbo Levo, en e-mtb som ger dig kraften att cykla längre.

Läs hela artikeln:

AX3L

Aktiv medlem

MrSthlm

Aktiv medlem
Kul reportage men vågar inte prova en sådan, man skulle säkert köpa en, roligt (priset dock imponerande). Ja, bäva månde om inte batteriet räcker ända hem... Men är det inte lika bra att löpa hela linan ut med en motocross, det är sannolikt ännu roligare och går ännu fortare? Specialized kämpar jäkligt hårt för att framstå som "premium-premium" bland de olika cykelmärkena och lyckas ganska bra, en imponerande marknadsföringsmaskin.
87249_TC-250-MY-90-left.jpeg

Senast ändrad:

MtbIte

Aktiv medlem
Brukar ofta vara folk som inte har råd med en e-bike eller är avensjuk att dom inte har en som droppar kommentarer som @MrSthlm .

el-cykel är klockrent då personer kommer ut längre och kanske lättare motiveras att komma ut , även personer som inte har möjlighet att cykla en vanlig mtb har möjligheten att faktiskt komma ut.

det är bara synd att folk här är så fykantiga , men som man brukar säga det är svårt att lära gamla hundar att sitta.

skier

Aktiv medlem
Det bästa med Levo är att den får en vanlig S-works Epic att framstå som riktigt prisvärd, 82K för ett ramset är allt lite svettigt (ja jag har råd, men andra onödiga leksaker lockar mer för de pengarna, en porsche 944 till exempel)

MtbIte

Aktiv medlem
Vad är det för folk som lägger såna här kommentarer då?

Så det är inte en dryg kommentar av honom när han jämför en el-cykel med cross och har en bild på en cross ? , han klankar ner på elcyklister som att dom vore lata personer som åker runt på elcrossar.

MrSthlm

Aktiv medlem
Så det är inte en dryg kommentar av honom när han jämför en el-cykel med cross och har en bild på en cross ? , han klankar ner på elcyklister som att dom vore lata personer som åker runt på elcrossar.

Jo, det var kanske inte ett helt hundra inlägg, peace. Möjligen häpnade/chockades jag lite över priset och började tänka att då skulle jag kanske lika gärna kunna förverkliga min gamla dröm om en motocross eller enduro istället (ok, nej, det är inte samma sak men man bör väl få något ok med en budget mellan 150-200 lapp).

Sedan att tycka att jag är elak som inte tänker på handikappade, äldre och andra som är i behov av elfordon är fel. Förstår att elmtb och dylika fordon kan vara helt toppen för många människor (även kul för folk utan problem).

Sist men inte minst, jag förstår att elmtb sannolikt är enormt kul! Säkert så pass kul att jag bör undvika att prova för då kanske man köper en. Nu när jag äntligen börjat komma i form igen med muskelkraft vill jag försöka fokusera mig på det.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Jag ser inget om att elcyklister vore lata i hans inlägg, det är din tolkning. Ur min synpunkt är en e-mtb och en cross samma typ av fordon, motoriserade fordon avsedda att köras i terräng. Nu vet jag inte vad MrSthlm avsåg med sitt inlägg, men stå upp för den icke-motoriserade allemansrätten stöder jag varje dag i veckan.

AX3L

Aktiv medlem
Nu har jag inte kört enduro i någon större utrsträckning, och jag är fortfarande novis på ebike. Men skillnaden är givetvis enorm. Ebike är nästan som en vanlig cykel, men med lite extra oumpf. Tekniken jämfört med en analog hoj är fortfarande väldigt snarlik, och man kan köra på samma stigar utan något nämnvärt större slitage än en analog cykel. Jag var också avig till det i början, men det är jäkligt kul när man kör själv/är sliten eller skadad eller bara vill ha lite omväxling. Men med det sagt ser jag inte att jag skulle byta ut min analoga any time soon. Kanske, kanske mot en sån SL-modell av något slag om jag nu måste byta analog cykel (men en sån har jag inte provat).

Erik O

Aktiv medlem
För övrigt tänker jag att MRSthlm är lite inne på rätt spår. När ändå happy gått över till motorsidan, kan vi inte ha lite sponsrad unboxing av elcrossar. Finns många här som är intresserade av det också. Självklart nämner ni inget om hur och var man får köra för att inte förarga sponsorerna. Cake är helt säkert sugna på ett litet samarbete.

MtbIte

Aktiv medlem
För övrigt tänker jag att MRSthlm är lite inne på rätt spår. När ändå happy gått över till motorsidan, kan vi inte ha lite sponsrad unboxing av elcrossar. Finns många här som är intresserade av det också. Självklart nämner ni inget om hur och var man får köra för att inte förarga sponsorerna. Cake är helt säkert sugna på ett litet samarbete.

Hade du varit lite påläst så hade du vetat om att cake inte räknas som en el-cykel utan som en el-cross då den har mera än 250 watt och går över 25 km.

som sagt svårt och lära gammla hundar att sitta.

ooms

Aktiv medlem
Hade du varit lite påläst så hade du vetat om att cake inte räknas som en el-cykel utan som en el-cross då den har mera än 250 watt och går över 25 km.

som sagt svårt och lära gammla hundar att sitta.
Vad är den tekniska skillnaden utöver olika spec på motorstyrka och gasreglage? För mig och många andra tekniskt intresserade går gränsen vid motor eller inte, inte vid nån politisk definition av vad som är cykel eller inte.

Kul att det kommer upp sådan här recension på Happy 😎
Många är väldigt negativa till emtb. Tror 99% aldrig testat en dock. Alla har inte fysiken att klara vanlig mtb, då är detta grymt bra. Europa ligger så mycket längre fram än vi trångsynta Svenskar. Men det kommer mer och mer hit med. Kul mer sådant här från redaktionen 😎

ambientzz

Aktiv medlem
Det känns (tycker jag) lättare att förbjuda all motorassistans i naturen än att sätta en gräns på effekt. Det är väl redan idag så att de flesta emtb momentant ger mer än 250w (rätta mig om jag har fel). Sen tänker jag att många cyklar kommer säkert att "trimmas". Som en anekdot fick jag direkt en fråga från en kollega om jag visste hur man tar bort strypningen från en Cannondale Mottera när en sådan införskaffades åt hans svärfar :)

NickPick

Aktiv medlem
Många är väldigt negativa till emtb. Tror 99% aldrig testat en dock. Alla har inte fysiken att klara vanlig mtb, då är detta grymt bra. Europa ligger så mycket längre fram än vi trångsynta Svenskar. Men det kommer mer och mer hit med. Kul mer sådant här från redaktionen 😎
Ja det vore kul om fler än 50plusarna utan flås köper en! (Skämt åsido)

Priset är väl inte galet mot riktiga cyklar ändå. Inget för mig men happy lever ju på reklam så.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Det har inte med ”har inte testat” eller att ”fler får tillgång till naturen” att göra. Det har med den svenska allemansrätten att göra, vilken i långa tider vilat på att den inte är motoriserad. Europa har ingen allemansrätt, utan där vilar tillgång till naturen på överenskommelser med markägarna och/eller myndighetsbeslut för vissa markområden, så din jämförelse är skev. Men troligtvis är det väl däråt vi går i Sverige också, och emtb kommer att accelerera den utvecklingen.

wasp

Aktiv medlem
Tråkigt med detta synsätt hos er cyklister. Det inkluderar fler i hobbyn och gör det otroligt mycket roligare att kräma sig upp för dom värsta backarna. Sen kan man förstås personligen vilja använda 100% egen kraft men det är upp till var och en.

Angående argumentet att elcyklar sliter mer på lederna så håller jag inte alls med, isåfall sliter ju en vältränad mer än en hobbyist, eller en man sliter mer på leden än en kvinna. Och tjockisar som mig borde man rentav stänga av från lederna då vi måste slita mest?

Vi pratar en viktökning om 5-7kg för en elcykel contra likvärdig cykel och i bästa fall dubbla effekten om personen som cyklar på cykeln är otränad. En vanlig happyrider kan nog kräma ur sig 300-500w i små backspörter så där blir skillnaden mindre.

Och som slutargument, du hittar ingen e-mtb idag som du kan trimma motorn på.(bland de etablerade märkerna) Du kan öka hastighetsbegränsningen med olagligt trim men att öka effekten är i regel inte görbart då tillverkarna erhåller bra kryptering.

ambientzz

Aktiv medlem
Argumentet att det är "roligare uppför" kan också tyckas klent :). Angående slitaget så bör det rimligtvis bli större om fler cyklar med mer effekt och längre sträckor. En snabb googling verkar ge nån form av potentiell möjlighet att öka effekten på en Shimano Steps (http://www.emax-tuning.com/home-en). Kanske är en bågsida dock :)

ooms

Aktiv medlem
F.ö. är väl 250W medeleffekt, peak kan motorerna trycka ur sig mer. Till det adderas cyklistens effekt. Var och en kan ju kolla upp på vilken nivå en cyklist som trycker ur sig 250W i medel befinner sig. Med emtb får kreti och pleti tillgång till det, klart som korvspad det blir mer slitage och längre sträckor körda.

wasp

Aktiv medlem
Argumentet att det är "roligare uppför" kan också tyckas klent :). Angående slitaget så bör det rimligtvis bli större om fler cyklar med mer effekt och längre sträckor. En snabb googling verkar ge nån form av potentiell möjlighet att öka effekten på en Shimano Steps (http://www.emax-tuning.com/home-en). Kanske är en bågsida dock :)

Ja där håller jag med dig,man kan förstås ta sig längre med hjälp av elen.

Den flashen ökar endast hastigheten, inte styrkan :) Sen är det ett annat argument med hastigheten men det är upp till användarna hur dom hanterar det, inte så mycket elcykeln.

Bör nämnas också att jag inte själv har en elcykel, min fru däremot har en som har möjliggjort att hon kan följa med mig ut på turer då hon inte orkar hänga med normalt pga astma.

Ivarjefall, intrycket jag får är att det generellt rynkas på näsan åt elcyklar, men endast av folk som aldrig provat en elcykel. Har några kompisar som rätt snabbt vänt runt på sin åsikt efter provkörning av en elcykel. Med det sagt så förstår jag det initiala föraktet då det är störande när någon otränad innerstadsnisse drar om en i värsta mördarbacken utan att ens flåsa.

MrSthlm

Aktiv medlem
Med det sagt så förstår jag det initiala föraktet då det är störande när någon otränad innerstadsnisse drar om en i värsta mördarbacken utan att ens flåsa.
;-)

Hmmm, vet ej riktigt, så länge som de inte cyklar farligt (vilket tyvärr vissa elcyklister gör) så stör jag mig inte sååå mycket ;-) utan för mig handlar det mera om nedanstående.

1. Jag har inte provat ännu men förstår/misstänker verkligen att det är riktigt kul. :-)
2. Möjligen en förvåning kanske att så pass många nu för tiden hellre prioriterar/föredrar motoriserad hjälp framför att bygga kondition och muskler men vi lever i nya tider, det är en ny generation (jag är 50).
3. Ibland dock lite tröttsamt att konstant bli omcyklad uppför bara för att om och om och om igen behöva cykla om dem nerför i högre/farligare hastigheter.
4. Har kommit på mig själv att alltid titta efter motorn när jag blir omcyklad, ett jobbigt tvångsbeteende som jag försöker lägga av med.

Jag är nog mera lite splittrad och jag blir inte särskilt förvånad över om jag köper en elcykel/elmtb själv i framtiden.

Senast ändrad:

ambientzz

Aktiv medlem
Ja där håller jag med dig,man kan förstås ta sig längre med hjälp av elen.

Den flashen ökar endast hastigheten, inte styrkan :) Sen är det ett annat argument med hastigheten men det är upp till användarna hur dom hanterar det, inte så mycket elcykeln.

Bör nämnas också att jag inte själv har en elcykel, min fru däremot har en som har möjliggjort att hon kan följa med mig ut på turer då hon inte orkar hänga med normalt pga astma.

Ivarjefall, intrycket jag får är att det generellt rynkas på näsan åt elcyklar, men endast av folk som aldrig provat en elcykel. Har några kompisar som rätt snabbt vänt runt på sin åsikt efter provkörning av en elcykel. Med det sagt så förstår jag det initiala föraktet då det är störande när någon otränad innerstadsnisse drar om en i värsta mördarbacken utan att ens flåsa.
Bifogar en bild från manual, jag kanske tolkar fel, men det ser ut som att man kan öka toppeffekt till 500W?
steps.PNG

Jag har full förståelse att elcyklar är roligt ( jag har själv provat några ej emtb dock), bekvämt och bra för folk med fysiska hinder. Det som jag är lite orolig är att när man väl har accepterat motordrift i skogen så rullar det bara på. Om jag bara tittar mig omkring på stan en dag så har eldrivna cyklar (eller cykel-liknande fordon) fullkomligt exploderat senaste åren. När det gäller dessa fordon så har lagen svårt att hänga med kreativa tillverkare som säljer "cyklar" med 1000W fast som bara går i 20km/h och hamnar i någon gråzon tillsammans med elektriska permobiler :). Jag tänker också att mer intrikata trim/firmwares kanske blir vanligare med större antal emtbs?

wasp

Aktiv medlem
Bifogar en bild från manual, jag kanske tolkar fel, men det ser ut som att man kan öka toppeffekt till 500W?
Toppeffekten ligger redan där kring elcyklar, men det kommer du inte ifrån med en elmotor. Svårt att förklara men precis i start när dom inte snurrar nå speciellt så är det en väldigt hög effekt som krävs för att få igång åbäket :)

Jag är med på vad du menar, men detta är ju någonting lagutövarna behöver ta tag i. Att forma lagar eller förbjuda saker för saker som möjligtvis kommer i framtiden känns ju oerhört fel. Men jag är ingen politiker, är bara av åsikten att e-mtb's får oförtjänat mycket hat. (och att allemansrätten också ska gälla e-mtb's. Jämnförelsen med e-mtb's och elcrossar är bara löjligt)

ambientzz

Aktiv medlem
Det kanske inte är något problem, vem vet...Vi får väl se nu när det är andra sommaren i covid-tider och folket har en massa extra inställda-thailandsresor-pengar på kontot. Jag ser framför mig hur en tung flock med medelklassare, och uppåt, lyfter i backkrönen med spinnande DHR 2 29x2.6 DD Maxxgrip så barr/grus/torven flyger ;)
Om man bortser från fysiska hinder känns emtb lite som att springa med dessa :)

Att antyda på att slitaget blir mer från en emtb är sanslöst dåligt. Som någon skrev innan. Om en person väger 115kg, skulle han inte få cykla i skogen då på en vanlig mtb. Trångsynthet, det finns de som har lite hinder att komma ut på vanliga mtb. De ska väl få cykla med i skogen. Jag möter så jävla mycket dårar på vanliga mtb som tror de tävlar med allt och alla däremot. Ingen respekt för andra långsammare eller gående heller för den delen. De skall bara fram fortast möjligt. Det däremot skapar problem , då det skapar osämja bland olika individer som har sin rätta att va ute i natur. De bättre emtb är idag nere i 16-17kg. Knappt mer än en äldre enduro mtb. Svagare motor med på dessa, men ger en extra knuff där det behövs. Nä om alla kunde cykla med respekt för andra först å främst !

ambientzz

Aktiv medlem
Att antyda på att slitaget blir mer från en emtb är sanslöst dåligt. Som någon skrev innan. Om en person väger 115kg, skulle han inte få cykla i skogen då på en vanlig mtb. Trångsynthet, det finns de som har lite hinder att komma ut på vanliga mtb. De ska väl få cykla med i skogen. Jag möter så jävla mycket dårar på vanliga mtb som tror de tävlar med allt och alla däremot. Ingen respekt för andra långsammare eller gående heller för den delen. De skall bara fram fortast möjligt. Det däremot skapar problem , då det skapar osämja bland olika individer som har sin rätta att va ute i natur. De bättre emtb är idag nere i 16-17kg. Knappt mer än en äldre enduro mtb. Svagare motor med på dessa, men ger en extra knuff där det behövs. Nä om alla kunde cykla med respekt för andra först å främst !
Det är väl ingen som sagt att det blir mer slitage från en emtb? Dock så blir totala slitaget från mtb/emtb mer om fler cyklar i skogen längre sträckor? Sen tänker jag nog att om jag skulle få extra 250W i mina ben så skulle nog det blir något mer slitage uppför :)

Att det blir fler som tar sig ut kan man väl inte påverka. Eller skall bara ett fåtal få cykla ?Har föga med emtb å göra. Eller att längre sträckor skulle vara problemet, bara bra om de på emtb kommer längre ifrån de vanliga lederna kanske . Värre om fler som cyklar korta rundor fler gånger då. Bättre att fler rör något på sig överhuvudtaget, än att folk sitter med sina mobiler eller datorer mer å mer.

ambientzz

Aktiv medlem
Alla får väl cykla...men kanske inte med motor, i skogen..Att folk rör på sig ute är väl knappast bättre, ur ett slitageperspektiv. Folkhälsoperspektivet är väl en annan sak...

Trasselplanta

Aktiv medlem
Jag minns när jag och mina vänner var små. Då cyklade vi runt på våra små BMXar och roppade "vroom vroom" eller hade små dittejpade papperslappar som smattrade. Max hade tillomed en liten högtalare som försökte göra motorliknande ljud. Så lekte vi att vi körde runt på ascoola motorcyklar. Nu är vi gamla. Nu har mina vänner köpt elmoppar med trampor på och låtsas att de cyklar. Jag tycker den utvecklingen är jättegullig.

bjorkkis

Aktiv medlem
Jag minns när jag och mina vänner var små. Då cyklade vi runt på våra små BMXar och roppade "vroom vroom" eller hade små dittejpade papperslappar som smattrade. Max hade tillomed en liten högtalare som försökte göra motorliknande ljud. Så lekte vi att vi körde runt på ascoola motorcyklar. Nu är vi gamla. Nu har mina vänner köpt elmoppar med trampor på och låtsas att de cyklar. Jag tycker den utvecklingen är jättegullig.
Grymma vänner, njuter av livet 🤩

Skulle gärna prova den :),

Problemet som jag ser det är att även om gränsen är 250W så kommer folk börja trimma och helt plötsligt har vi massa cyklar med flera kW i skogen eftersom folk alltid ska flytta gränserna.
Då kommer det ske olyckor vilket kan göra att "vanliga" cyklingen kommer begränsas ännu mer än idag, annars upp till var och en tycker jag..

Någon som vet var man får cykla e-MTB "lagligt" någonstans i Stockholmsområdet?

Jag vet att man normalt inte får cykla i skogen i Sthlm heller men vad gäller på dom utmärkta slingorna/områdena som finns?

T.ex. Lovön gäller följande enligt reservatsförvaltaren

För info angående EL MTB på Lovö.
Svar på en fråga från en cyklist.
SFV svarar: om utövaren (du) har en funktionsnedsättning (som verifieras med läkarintyg, som du får vara beredd att visa upp på förfrågan i skogen) som innebär att det är nödvändigt med en elassisterad cykel för att över huvud taget kunna cykla så ges ett godkännande på tillsvidarebasis. Då ökar det din möjlighet att utöva friluftsliv/rekreation.
Om det inte finns sådant skäl, så ges inget tillstånd eftersom det möjliggör att cykeln kan framföras snabbare, och högre hastighet är något som ofta uppfattas negativt av andra nyttjare.

bjorkkis

Aktiv medlem
Skulle gärna prova den :),

Problemet som jag ser det är att även om gränsen är 250W så kommer folk börja trimma och helt plötsligt har vi massa cyklar med flera kW i skogen eftersom folk alltid ska flytta gränserna.
Då kommer det ske olyckor vilket kan göra att "vanliga" cyklingen kommer begränsas ännu mer än idag, annars upp till var och en tycker jag..

Någon som vet var man får cykla e-MTB "lagligt" någonstans i Stockholmsområdet?

Jag vet att man normalt inte får cykla i skogen i Sthlm heller men vad gäller på dom utmärkta slingorna/områdena som finns?

T.ex. Lovön gäller följande enligt reservatsförvaltaren

För info angående EL MTB på Lovö.
Svar på en fråga från en cyklist.
SFV svarar: om utövaren (du) har en funktionsnedsättning (som verifieras med läkarintyg, som du får vara beredd att visa upp på förfrågan i skogen) som innebär att det är nödvändigt med en elassisterad cykel för att över huvud taget kunna cykla så ges ett godkännande på tillsvidarebasis. Då ökar det din möjlighet att utöva friluftsliv/rekreation.
Om det inte finns sådant skäl, så ges inget tillstånd eftersom det möjliggör att cykeln kan framföras snabbare, och högre hastighet är något som ofta uppfattas negativt av andra nyttjare.
Du kan ta bort 25kmh spärren på de flesta emtb cyklarna med Shimano och Bosch-system. Men det är ganska stor sannolikhet att du får en massa felkoder, så vet inte om det är värt det, men du får inte mer effekt i cykeln, det skulle du kunna få om du satte i ett batteri med högre spänning men då krävs det seriösa skills. Bosch har en ”rolig” feature inbyggd, känner Bosch-systemet av att du mixtrat med 25kmh spärren så straffar den dig genom att du får cykla utan el-assist i 90minuter, efter du gjort det är den återställd igen 😬

Du kan ta bort 25kmh spärren på de flesta emtb cyklarna med Shimano och Bosch-system. Men det är ganska stor sannolikhet att du får en massa felkoder, så vet inte om det är värt det, men du får inte mer effekt i cykeln, det skulle du kunna få om du satte i ett batteri med högre spänning men då krävs det seriösa skills. Bosch har en ”rolig” feature inbyggd, känner Bosch-systemet av att du mixtrat med 25kmh spärren så straffar den dig genom att du får cykla utan el-assist i 90minuter, efter du gjort det är den återställd igen 😬
Sista var ju en kul lösning :D

Säger inte att det är vanligt förekommande men ser det som en risk.. Var ju nån tjomme dom plockade i 100 blås på en hembyggd elcykel med knappt fungerande bromsar förut.
Den hade 1000W/4000W tydligen..

Min gamla hardtail som jag sålde blev hemkonverterad emtb osv.
Kanske börjar importeras diverse cyklar/motorer/batterier från Kina, hur vet man att dom håller sig till 250W?
Kanske inte är så förekommande idag men släpps det fritt lär det öka

jempajens

Ny medlem
Visa bilaga 486103

Jag har full förståelse att elcyklar är roligt ( jag har själv provat några ej emtb dock), bekvämt och bra för folk med fysiska hinder. Det som jag är lite orolig är att när man väl har accepterat motordrift i skogen så rullar det bara på. Om jag bara tittar mig omkring på stan en dag så har eldrivna cyklar (eller cykel-liknande fordon) fullkomligt exploderat senaste åren. När det gäller dessa fordon så har lagen svårt att hänga med kreativa tillverkare som säljer "cyklar" med 1000W fast som bara går i 20km/h och hamnar i någon gråzon tillsammans med elektriska permobiler :). Jag tänker också att mer intrikata trim/firmwares kanske blir vanligare med större antal emtbs?

Levon har 565W peak power och 90Nm torque, så blir isåfall en nedgradering.
Nominellt 250W.

Som tillverkare behöver man enligt nya lagar se till att mjukvaran inte är öppen för tuning/trimning.
Dvs, den där appen fungerar inte på t.ex. en Levo.

Ha'de!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer