Sportiga glasögon med slipning?

_Tegel_

Medlem
Hej.

Står i kvalet om att köp cykelglasögon. Har än så länge bara kört med mina solglasögon som är slipade som jag har till vardags. Och u mörker mina vanlig glasögon. Men nu ska det bli ändring på det.

Så ni som har slipade glas i era cykelglasögon, vad kör ni?

Mvh

Hej.

Står i kvalet om att köp cykelglasögon. Har än så länge bara kört med mina solglasögon som är slipade som jag har till vardags. Och u mörker mina vanlig glasögon. Men nu ska det bli ändring på det.

Så ni som har slipade glas i era cykelglasögon, vad kör ni?

Mvh
Jag har Oakley ev path med slipade glas.
Dom svetsar i lite tjockare glas i "befintlig" lins så det är inte jättesnyggt.
Köpte från rxprescritionlenses eller liknande i england för ungefär halva svenska priset. Hojta om det är intressant så kan jag leta fram info.

Jag har Oakley ev path med slipade glas.
Dom svetsar i lite tjockare glas i "befintlig" lins så det är inte jättesnyggt.
Köpte från rxprescritionlenses eller liknande i england för ungefär halva svenska priset. Hojta om det är intressant så kan jag leta fram info.

Kan du posta bild?

Jag har oakley flak 2.0 med Prizm trail. Är väldigt nöjd med dom.

20230406_191340.jpg
20230406_191357.jpg

Jag har ett par gamla Oakley Radar och ett par nya Julbo Ultimate. Rekommenderar både Oakley och Julbo varmt jämfört med vanliga slipade solglasögon.

Julbo har fotokromatiska slipade så perfekt när man cyklar i alla väder :D

Jag har ett par gamla Oakley Radar och ett par nya Julbo Ultimate. Rekommenderar både Oakley och Julbo varmt jämfört med vanliga slipade solglasögon.

Julbo Ultimate såg riktigt fräna ut. Fotokromatiska är ju att föredra ?? ska höra mig för vid Symoptik om hur mycket ett par glas går lös på. ?

Har kört med dom här det senaste året. Medföljer 5 olika linser som är enkelt att byta mellan. Följer med både vanliga skalmar och en resår-rem så kan man välja efter omständigheterna (lätt att byta). Valde till supertunna glas och premium glasbehandling för att få så lätta glasögon som möjligt. Landade på ca 2.500 kr totalt (inkl slipade glasen). Väldigt prisvärt IMHO. Bra och hjälpsam kundtjänst (i Norge).

Det enda jag kan ha är ett par Rudy Project, ser som en kratta. Men jag är nöjd med dem

På tal om glasögon med inserts, dvs slipade linser bakom vanliga glas.
I fint väder funkar det bra.
I dåligt väder not so much eftersom det finns 4 ytor att få regn på.

Jag kör Oakley Holbrook, ser ut som vanliga glasögon men har lite mer ”sweep” och är lätta och sitter kvar även när man klappar i backen. Är ganska stora vilket jag gillar. Är billiga också så ingen katastrof om man får köpa nytt då och då. Nackdelen är att man ser ut som en geek.

Jag hämtade ut mina förra veckan. Rigel (tror det är Synsams "egna" ) med fotokromatiska glas och slipade progressiva. Kategori 0-3, så de är klara som lägsta nivå. Upplevde först lite optiska effekter längst ute i synfältet.
Men nu tänker jag inte på det.PXL_20230512_161420745~2.jpg
PXL_20230512_160225388~2.jpg

Senast ändrad:

Jag lyckas inte hitta infon på Julbos hemsida... Är Julbos slipade direkt i den fotokromatiska linsen, eller blir det sådana där extra glaslinser bakom?

Känner inte riktigt för att lägga 12-13’ för att se sportig ut så kör med mina civila glajjor. Funkar bra det med.
Jag hade tidigare cykelögon med insats, ett sämre alternativ för mig.

Jag hämtade ut mina förra veckan. Rigel (tror det är Synsams "egna" ) med fotokromatiska glas och slipade progressiva. Kategori 0-3, så de är klara som lägsta nivå. Upplevde först lite optiska effekter längst ute i synfältet.
Men nu tänker jag inte på det.Visa bilaga 625458
Visa bilaga 625459
Såg bra ut! Verkade bli rimligt pris också, vad landade dina på med slipad glas?
Jag är trött på att ha dubbla glasögon med mig när jag är ute och cyklar.

Jag kör Oakley Holbrook, ser ut som vanliga glasögon men har lite mer ”sweep” och är lätta och sitter kvar även när man klappar i backen. Är ganska stora vilket jag gillar. Är billiga också så ingen katastrof om man får köpa nytt då och då. Nackdelen är att man ser ut som en geek.

Tjena!

Kör också med Holbrook, har ett par med klarglas och ett par med iridium. Riktigt nöjd.
Men det inte billigt eftersom jag är typ halvblind.

Såg bra ut! Verkade bli rimligt pris också, vad landade dina på med slipad glas?
Jag är trött på att ha dubbla glasögon med mig när jag är ute och cyklar.
Om jag minns rätt så blev det 5000-7000, då är det med progressiva slipning. För att kunna se både bilar och cykeldator.
Köpte tre par (vanliga, vanliga solglasögon och "cykelglasögon") vid samma tillfälle så exakta summan har jag inte i huvudet...

Senast ändrad:
Långsynt så jag klarar mig med ett par fotokromatiska Oakley med självhäftande läsrutor för att kunna läsa av cykeldatorn mm.

Nu så har jag varit och kikat på slipade sportglasögon. Fastnade för Holbrook.
Såg att den finns i en uppsjö olika modeller med färgskillnad och olika varianter på glas.
Glas bör ju spela noll roll då jag ändå kommer att köpa dem med slipade glas ändå.
Tänkte man skulle prova fotokromatiska och då välja ett glas som har väldigt bra ljusgenomsläpp i grunden.
Optikern pratade om cirka 6000 kr bara för glasen inkl. slipningen förstås.

Gått i samma tankar men lite fundersam hur det funkar för mtb. En försäljare på Synsam menade att det är för långsamma att ställa om från mörka till ljus ( typ öppet fält in i tät skog). Ngn med erfarenhet?
Ja, hon jag pratade med frågade om jag körde MTB och att det inte rekommenderades.
Pratades även om något glas som heter ”prizm road” och skulle vara bra för landsvägscykling. Vad skillnaden är på vad man ser med sådant glas fick jag inte.

Gått i samma tankar men lite fundersam hur det funkar för mtb. En försäljare på Synsam menade att det är för långsamma att ställa om från mörka till ljus ( typ öppet fält in i tät skog). Ngn med erfarenhet?
Jag köpte hos Synsam, Rigel med fotokromatiska glas. När jag tänker tillbaka på förra sommaren minns jag inte att jag upplevde dem långsamma vid något tillfälle.
Men det betyder kanske inte så mycket.
Min subjektiva happyit upplevelse i förhållande till en påläst försäljare hos en optiker? ?

Jag har fotokromatiska, och det är ju en gradvis omställning så det tar ju nån minut innan de återgått ex.vis när jag kommer utifrån och går in.
Det är ju dessutom UV-ljuset de reagerar på så bara för att du kör in i skogen så kommer de inte släppa helt, det är ju alltid lite uv-ljus som studsar runt där också. Jag åker inte mtb, men däremot längdskidor och lvg och där har jag aldrig upplevt några problem.

Tillbaka
Topp