Sprängd dämpare (Lyrik Yari)

mtbloaf

Aktiv medlem
Sprängd dämpare (Lyrik Yari)
Har nog lyckats spränga en motion control RC dämpare.

Helt vanligt drop, inget stort, men det bara small till när jag landade, ett kort knak som fick mig att tro att fälgen sprack eller något sådant.

All rebound och kompression borta och kan höra oljan i nederbenet, motion control är ju open bath, så det har nog läckt ut.

Det konstiga är att sag-ringen stannade ganska exakt en cm från bottom out???

Det här leder till några frågor:

  1. Kan en motion control RC dämpare ha en begränsad slaglängd? (den stannade ju tvärt vid ca 150mm)
  2. Kan det vara så att den var överfylld med olja och därför stannade för tidigt pga tryck?
  3. Är det här en känd grej med motion control?
  4. Några andra idéer?

Det ska kanske tilläggas att det här är på min hemgjorda coil Lyrik Yari med cane creek fjäder :)

men det borde inte spela någon roll eftersom fjädern är för en 160mm gaffel.

Ska såklart öppna upp och se vad som faktiskt hänt. Men lite hjälp vore mycket uppskattat.

Har @Preacher sommarlov ännu?
 
Sprängd dämpare (Lyrik Yari)
Har nog lyckats spränga en motion control RC dämpare.

Helt vanligt drop, inget stort, men det bara small till när jag landade, ett kort knak som fick mig att tro att fälgen sprack eller något sådant.

All rebound och kompression borta och kan höra oljan i nederbenet, motion control är ju open bath, så det har nog läckt ut.

Det konstiga är att sag-ringen stannade ganska exakt en cm från bottom out???

Det här leder till några frågor:

  1. Kan en motion control RC dämpare ha en begränsad slaglängd? (den stannade ju tvärt vid ca 150mm)
  2. Kan det vara så att den var överfylld med olja och därför stannade för tidigt pga tryck?
  3. Är det här en känd grej med motion control?
  4. Några andra idéer?

Det ska kanske tilläggas att det här är på min hemgjorda coil Lyrik Yari med cane creek fjäder :)

men det borde inte spela någon roll eftersom fjädern är för en 160mm gaffel.

Ska såklart öppna upp och se vad som faktiskt hänt. Men lite hjälp vore mycket uppskattat.

Har @Preacher sommarlov ännu?
Om det small och du omedelbart tappade all komp/retur har antingen låsringen släppt i botten eller innerbenet gått av vid låsringen och hostat ut den. Vid läckage brukar man ha lite retur kvar i alla fall.

Öppna och titta, det kommer vara söligt.

Att du inte får ut full slaglängd är inte alltid konstigt på grund av urbottningsgummin och att du faktiskt inte alltid har på pricken alla mm slaglängd tillgängligt, det är ju fjädersidan som bestämmer, eller *skall* i alla fall bestämma.
 
Sprängd dämpare (Lyrik Yari)
Om det small och du omedelbart tappade all komp/retur har antingen låsringen släppt i botten eller innerbenet gått av vid låsringen och hostat ut den. Vid läckage brukar man ha lite retur kvar i alla fall.

Öppna och titta, det kommer vara söligt.

Att du inte får ut full slaglängd är inte alltid konstigt på grund av urbottningsgummin och att du faktiskt inte alltid har på pricken alla mm slaglängd tillgängligt, det är ju fjädersidan som bestämmer, eller *skall* i alla fall bestämma.
Tusentack för svar!
Ska kolla nu vad som har hänt.

Om allt är "okej" och jag måste återfylla dämparen, måste det vara rockshox maxima då?

Det verkar som att internet inte riktigt är eniga om man kan använda andra oljor (har redline 5wt tex).
Vad är din erfarenhet?
Det sägs att seals kan svälla på olika ställen om man kör fel typ av olja?

MVH
 
Sprängd dämpare (Lyrik Yari)
Tänkte att det skulle vara illa, men inte såhär illa.

IMG_4247.webp


IMG_4249.webp


Botten av gaffelbenet har alltså slitits bort av låsringen?

Kan det ens bli så högt tryck där inne, eller kan man överfylla en motion control dämpare så att den “blir full” för tidigt i slaget?

IMG_4253.webp


Nu är det ju verkligen kört iaf, haha!
 
Sprängd dämpare (Lyrik Yari)
Tänkte att det skulle vara illa, men inte såhär illa.

Visa bilaga 838448

Visa bilaga 838443

Botten av gaffelbenet har alltså slitits bort av låsringen?

Kan det ens bli så högt tryck där inne, eller kan man överfylla en motion control dämpare så att den “blir full” för tidigt i slaget?

Visa bilaga 838445

Nu är det ju verkligen kört iaf, haha!
Trist, det var lite det jag anade där.

Vanligtvis är det på grund av en hård urbottning som skadat benet och du ser resultatet.

Nytt ben, ny CSU (och eventuellt bussningar) eller ny gaffel dessvärre.
 
Tillbaka
Topp