Sprängd dämpare (Lyrik Yari)

mtbloaf

Aktiv medlem
Har nog lyckats spränga en motion control RC dämpare.

Helt vanligt drop, inget stort, men det bara small till när jag landade, ett kort knak som fick mig att tro att fälgen sprack eller något sådant.

All rebound och kompression borta och kan höra oljan i nederbenet, motion control är ju open bath, så det har nog läckt ut.

Det konstiga är att sag-ringen stannade ganska exakt en cm från bottom out???

Det här leder till några frågor:

1. Kan en motion control RC dämpare ha en begränsad slaglängd? (den stannade ju tvärt vid ca 150mm)
  2. Kan det vara så att den var överfylld med olja och därför stannade för tidigt pga tryck?
  3. Är det här en känd grej med motion control?
  4. Några andra idéer?

Det ska kanske tilläggas att det här är på min hemgjorda coil Lyrik Yari med cane creek fjäder :)

men det borde inte spela någon roll eftersom fjädern är för en 160mm gaffel.

Ska såklart öppna upp och se vad som faktiskt hänt. Men lite hjälp vore mycket uppskattat.

Har @Preacher sommarlov ännu?

Har nog lyckats spränga en motion control RC dämpare.

Helt vanligt drop, inget stort, men det bara small till när jag landade, ett kort knak som fick mig att tro att fälgen sprack eller något sådant.

All rebound och kompression borta och kan höra oljan i nederbenet, motion control är ju open bath, så det har nog läckt ut.

Det konstiga är att sag-ringen stannade ganska exakt en cm från bottom out???

Det här leder till några frågor:

1. Kan en motion control RC dämpare ha en begränsad slaglängd? (den stannade ju tvärt vid ca 150mm)
  2. Kan det vara så att den var överfylld med olja och därför stannade för tidigt pga tryck?
  3. Är det här en känd grej med motion control?
  4. Några andra idéer?

Det ska kanske tilläggas att det här är på min hemgjorda coil Lyrik Yari med cane creek fjäder :)

men det borde inte spela någon roll eftersom fjädern är för en 160mm gaffel.

Ska såklart öppna upp och se vad som faktiskt hänt. Men lite hjälp vore mycket uppskattat.

Har @Preacher sommarlov ännu?
Om det small och du omedelbart tappade all komp/retur har antingen låsringen släppt i botten eller innerbenet gått av vid låsringen och hostat ut den. Vid läckage brukar man ha lite retur kvar i alla fall.

Öppna och titta, det kommer vara söligt.

Att du inte får ut full slaglängd är inte alltid konstigt på grund av urbottningsgummin och att du faktiskt inte alltid har på pricken alla mm slaglängd tillgängligt, det är ju fjädersidan som bestämmer, eller *skall* i alla fall bestämma.

Om det small och du omedelbart tappade all komp/retur har antingen låsringen släppt i botten eller innerbenet gått av vid låsringen och hostat ut den. Vid läckage brukar man ha lite retur kvar i alla fall.

Öppna och titta, det kommer vara söligt.

Att du inte får ut full slaglängd är inte alltid konstigt på grund av urbottningsgummin och att du faktiskt inte alltid har på pricken alla mm slaglängd tillgängligt, det är ju fjädersidan som bestämmer, eller *skall* i alla fall bestämma.
Tusentack för svar!
Ska kolla nu vad som har hänt.

Om allt är "okej" och jag måste återfylla dämparen, måste det vara rockshox maxima då?

Det verkar som att internet inte riktigt är eniga om man kan använda andra oljor (har redline 5wt tex).
Vad är din erfarenhet?
Det sägs att seals kan svälla på olika ställen om man kör fel typ av olja?

MVH

Tänkte att det skulle vara illa, men inte såhär illa.

IMG_4247.webp

IMG_4249.webp

Botten av gaffelbenet har alltså slitits bort av låsringen?

Kan det ens bli så högt tryck där inne, eller kan man överfylla en motion control dämpare så att den “blir full” för tidigt i slaget?

IMG_4253.webp

Nu är det ju verkligen kört iaf, haha!

Tänkte att det skulle vara illa, men inte såhär illa.

Visa bilaga 838448

Visa bilaga 838443

Botten av gaffelbenet har alltså slitits bort av låsringen?

Kan det ens bli så högt tryck där inne, eller kan man överfylla en motion control dämpare så att den “blir full” för tidigt i slaget?

Visa bilaga 838445

Nu är det ju verkligen kört iaf, haha!
Trist, det var lite det jag anade där.

Vanligtvis är det på grund av en hård urbottning som skadat benet och du ser resultatet.

Nytt ben, ny CSU (och eventuellt bussningar) eller ny gaffel dessvärre.

Trist, det var lite det jag anade där.

Vanligtvis är det på grund av en hård urbottning som skadat benet och du ser resultatet.

Nytt ben, ny CSU (och eventuellt bussningar) eller ny gaffel dessvärre.
Köpte den här gaffeln beggad, menar du att det kanske redan fanns en skada på innerbenet?
Är det vanligt att motion control dämpare sprängs?

Är fortfarande förbryllad över varför gaffeln stannade över 10mm innan faktiska botten.
Tog ur min fjäder och tryckte ihop gaffeln till "noll" med den trasiga dämparen i, det var inga problem.
Så innerbenen tar absolut inte i bottom out bumpers så tidigt iaf.
Blir nästan orolig att fjädern själv eller dämparenheten på något vis inte har ca 160mm travel?
Det var verkligen ett stenhårt stopp och ett "knäck-ljud" :)

Senast ändrad:
Köpte den här gaffeln beggad, menar du att det kanske redan fanns en skada på innerbenet?
Är det vanligt att motion control dämpare sprängs?

Är fortfarande förbryllad över varför gaffeln stannade över 10mm innan faktiska botten.
Tog ur min fjäder och tryckte ihop gaffeln till "noll" med den trasiga dämparen i, det var inga problem.
Så innerbenen tar absolut inte i bottom out bumpers så tidigt iaf.
Blir nästan orolig att fjädern själv eller dämparenheten på något vis inte har ca 160mm travel?
Det var verkligen ett stenhårt stopp och ett "knäck-ljud" :)
Möjligt att det var skadat, eller att du bottnade den och pangade den detaljen.

Inte så vanligt. Jag har sett två i år, men hanterar jag en rätt stor mängd gafflar.
En annan möjlighet är att MoCo-enheten svalt en del ytterbensolja och det utförts ett antal
ytterbensservice utan att det kikats på den, alternativt att den var överfylld.

Tilläggas skall ju också att bara för att du ser att sag-ringen var vid 10mm från bottom out så kan den ju faktiskt ha hasat ner när du ping-pongade efter landningen, bara en tanke.

Möjligt att det var skadat, eller att du bottnade den och pangade den detaljen.

Inte så vanligt. Jag har sett två i år, men hanterar jag en rätt stor mängd gafflar.
En annan möjlighet är att MoCo-enheten svalt en del ytterbensolja och det utförts ett antal
ytterbensservice utan att det kikats på den, alternativt att den var överfylld.

Tilläggas skall ju också att bara för att du ser att sag-ringen var vid 10mm från bottom out så kan den ju faktiskt ha hasat ner när du ping-pongade efter landningen, bara en tanke.
Ahh, har inte tänkt på att den kan ha åkt ned igen.

Enligt din erfranhet, brukar chargers klara sig bättre än moco?
Positivt är ju iaf att om de sprängs så går iaf inte gaffelbenet sönder...

Tack så mycket för svar!

Ahh, har inte tänkt på att den kan ha åkt ned igen.

Enligt din erfranhet, brukar chargers klara sig bättre än moco?
Positivt är ju iaf att om de sprängs så går iaf inte gaffelbenet sönder...

Tack så mycket för svar!

Chargern hänger i toppen av benet och har ingen låsring nertill, så det är lite annat då.

Chargerenheter (de finare) är en betydligt bättre dämparenhet än en MoCo, det skall vägas in med.

Kan det vara så att en 160mm fjäder är för lång i hoptryckt läge i din gaffel, så att det begränsar slaglängden?
Den har extremt lite förspänning, men jag blir lite osäker. Sedan är det väl så att fjädrar som är tex för 160mm, har inte EXAKT 160mm fjädringsväg, eftersom gafflarna (tex cane creek som denna kommer ifrån) brukar ha ett "preload" vred, som faktiskt är till för att spänna den.

Blir ju lite orolig, men det vore ju också vansinnigt om fjädern inte hade någon marginal alls för förspänning (det har ju bakdämpare).

Senast ändrad:
Chargern hänger i toppen av benet och har ingen låsring nertill, så det är lite annat då.

Chargerenheter (de finare) är en betydligt bättre dämparenhet än en MoCo, det skall vägas in med.
Har gafflar med både charger 2.1 och den tidigare med bara LSC.
Ska försöka bygga ihop något.

Har dock aldrig riktigt gillat charger.
Det är något konstigt med rebounden i alla chargers jag prövat, men det kanske blir annorlunda om man kör den med fjäder istället för luft.

Kör DVO D1 (med tunnare olja) och den har känts så mycket mer naturlig och förutsägbar, men det är en annan diskussion. To be continued...

Min son sprängde MoCon i sin SID på sin dirt när han hoppade ut från en pumptrack. Dämparen var löst och skruven som håller kompressionsvredet sprängdes i luften tillsammans med en fontän av olja. Min hypotes är att förra ägaren fyllde på med för mycket olja. Men kanske borde man inte tar stora hopp med dämparen löst. Nu bytte jag till en liten annorlunda typ av MoCo som jag hade kvar efter bytte till en Charger på en gammal Rena. Den har överlevt sonens hopp ut från pumptracks när den var låst.

Bike-components har en Lyrik Charger RC av förra generationen för 241 euro. Charger RC är en bra dämpare, så en riktigt bra pris. Men gaffeln är 150 mm och inte kompatibel med din airshaft.

Nej tyvärr inte. Bara axeln och tokens är kompatibla med tidigare versioner vid den här modellen som såldes mellan 2023 och 2025. Nya 2026 modellen har en helt ny airshaft igen.
Men jag ska inte ha något airshaft i den, ska köra ett hemgjort coil-shaft, från denna tråd:

De har väl inte ändrat innerdiametern på gaffelbenen?
Har väldigt svårt att tänka mig det.

Men jag ska inte ha något airshaft i den, ska köra ett hemgjort coil-shaft, från denna tråd:

De har väl inte ändrat innerdiametern på gaffelbenen?
Har väldigt svårt att tänka mig det.

Jag trodde att du hade en speciell airshaft i den för att köra coil. Alla Lyriks har 35 mm innerdiameter

Såklart. Men det har inget med airshaft att göra.

Rockshox har lagt dimpeln på olika ställen genom olika generationer. Dessutom har både underben och ovanben blivit längre. Jag har inte koll på alla detaljer här. Jag vet inte om infästningen på undersidan har ändrats, t.ex. när de lag till buttercups.

Gängstigning på topcap har ändrats med under åren. Men sedan det blev Boost så är majoriteten 0,5mm stigning.
Kommer ihåg detta, men det var ju jättelänge sedan, typ 10 år :)

Men har benen och innerbenen verkligen blivit längre? Vad skulle vara anledningen att innerben och ytterben är längre på tex en Lyrik med samma travel? Bushing overlap? Större negativ kammare?

Har svagt minne av att pike innerbenen var kortare än lyrik förut iaf? kanske fortfarande? (eftersom pike inte behöver gå lika långt i travel).

Men har benen och innerbenen verkligen blivit längre? Vad skulle vara anledningen att innerben och ytterben är längre på tex en Lyrik med samma travel? Bushing overlap? Större negativ kammare?

Har svagt minne av att pike innerbenen var kortare än lyrik förut iaf? kanske fortfarande? (eftersom pike inte behöver gå lika långt i travel).

Jag är inte säker på allt det här. Lyrik från förra generationen har max 160 mm slag. Då måste man har utnyttjat det för att får mer bushingöverlap. På Piken från samma generation går underben när lite längre. Då borde ovanben vara mycket längre för att slaget är max 140 mm jämfört med 160 mm innan. Jag har ingen Lyrik hemma av generationen innan, så kan inte säga om det är samma ändring som på Pike. Nyaste Lyrik går upp till 170 mm igen. Den har klart längre underben så ovanben måste också vara längre. Där gör RS mycket reklam med mer linjär fjäder. Men större bushingöverlap och nedre busningen längre ned borde ger gaffeln känsligare, som reviews också säger.

Jag är inte säker på allt det här. Lyrik från förra generationen har max 160 mm slag. Då måste man har utnyttjat det för att får mer bushingöverlap. På Piken från samma generation går underben när lite längre. Då borde ovanben vara mycket längre för att slaget är max 140 mm jämfört med 160 mm innan. Jag har ingen Lyrik hemma av generationen innan, så kan inte säga om det är samma ändring som på Pike. Nyaste Lyrik går upp till 170 mm igen. Den har klart längre underben så ovanben måste också vara längre. Där gör RS mycket reklam med mer linjär fjäder. Men större bushingöverlap och nedre busningen längre ned borde ger gaffeln känsligare, som reviews också säger.
Mätte precis underben på en pike 29 från 2016 och underbenen från min sprängda Yari / Lyrik 2022(?)
De är exakt lika långa

Mätte precis underben på en pike 29 från 2016 och underbenen från min sprängda Yari / Lyrik 2022(?)
De är exakt lika långa

Skulle tänka att din Lyrik från 2022 är en C. D som kam 2023 har åtminstone längre ovanben. Och jag är nästan säkert på att den har längre underben också.

Tillbaka
Topp