Spricka i aluram

• Trådstartare Trådstartare NIH
  • Start datum Start datum

NIH

Medlem
Spricka i aluram
Spricka i aluram. Se bild. Går det att laga?

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    230.4 KB · Besök: 35
Spricka i aluram
Allt går att laga, frågan är om det är värt besväret och pengarna. :)
Har sett fulreparationer med slangklämmor, lite sketchy på den där kanske? ;)

Spricka i aluram
Den e tyvärr äldre. Tanken slog mig att dra en slangklämma faktiskt! Då kanske den klarar lite grusväg å finstig.

Jag har ingen aning hur länge sprickan funnits och om den växer. I tanken kommer jag ju se sprickan växa för varje sten jag kör över, men hur är det i verkligheten med aluminium? Är det kört eller håller det ihop bra ändå?

Spricka i aluram
Är det inte en gammal klassiker med spruckna styrrör på scott från de där åren? Kanske värt att slå scott en signal trots att den är gammal.

Spricka i aluram
Köp en ny ram, oaktat orsak till varför den gett sig så är den där ramen slut. Skall du mot bättre vetande laga så ersätt hela biten med ett nytt styrrör för att svetsa, värmebehandla och fräsa upp ett nytt lagerläge är mycket och ganska knepigt jobb.

Spricka i aluram
Precis sådär sprack min scale 50 från 2008 fast i nederkant. Då var garantin 5 år och jag upptäckte det efter drygt 1.5 år och fick en ny ram.
Det var ett vanligt fel 2008. Sedan förra vintern går den som vintercykel.

Spricka i aluram
Bakhjul som lossnar går väl att ta, men att styrröret kollapsar i fart garanterar sjukhus och viss möjlighet till permanenta skador, om det sker på asfalt. Släng, det är inte värt risken.

Spricka i aluram
Har fått den här sprickan svetsad. Funkar än så länge, inte märkt några nya sprickor eller nån instabilitet. Blev inte så snyggt men har inte råd med ny tempocykel just nu...

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    154.2 KB · Besök: 22
Spricka i aluram
Stervelo sa:
Bakhjul som lossnar går väl att ta, men att styrröret kollapsar i fart garanterar sjukhus och viss möjlighet till permanenta skador, om det sker på asfalt. Släng, det är inte värt risken.

+1

Har Scott tidigare haft problem och tom återkallat cyklar pga just det felet skulle det ju kunna vara värt en chansning att kolla med dom. Det känns som att det krävs en hel del goodwill för att som ska göra något åt en så gammal cykel, men du förlorar ju inget på att försöka.

Spricka i aluram
NIH sa:
Spricka i aluram. Se bild. Går det att laga?

Beror på definition av "laga" och din budget.

Att göra det fullt ut skulle innebära att hela röret byts ut. Har jag inte hört nån göra.
Nivån nedanför på ambitionsstegen är att svetsa sprickan och fixa till lagerläget. Svetsningar förekommer. Omfrästa lagerlägen lite mer sällan.
Jag fixade en ram med en sån spricka i rörets nederkant genom att svarva en stålkrage som jag sen pressade på. Det höll fint så länge jag använde den cykeln IAF.
Brorsan fixade en spricka genom att hitta en rörklämma i exakt rätt dimension för att hålla ihop röret. Finns på bild i fulmek-tråden.
Nåt jag övervägt att prova ifall rätt objekt uppenbarar sig är att svepa den skadade sektionen i kolfiber. Borde kunna bli tillräckligt starkt för att undvika en katastrofal kollaps IAF.

Spricka i aluram
Det blev en fullagning med eltejp och slangklämma. Har markerat hur lång sprickan är och nu kan jag se om den växer. Slangklämman tryckte i alla fall ihop sprickan så att den knappt syns. Hojen får nöja sig med lugna turer framöver. Tack för tips och synpunkter!

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    263.2 KB · Besök: 20
Tillbaka
Topp