Sådär, då sitter man hemma i soffan och har putsat och skruvat lite på den nya cykeln.
Jag börjar med att ge Andreas som är verkstadsansvarig på XXL i Jönköping, en gigantisk eloge.
Det är sällan man finner sådan servicegrad som han har gett mig under dessa veckor vi väntat på ramen.
Ramen kom till butiken igår. Problemet var dock att Andreas skulle vara ledig ett par dagar från lördag och framåt, så man kunde tidigast få klar min cykel till nästa vecka.
Men efter lite smöra för chefen så fick jag ledig att åka till Jkpg redan idag.
Andreas ställde upp med att komma 1 timme tidgare till jobbet och mötte upp mig på parkeringen utanför butiken.
Jag var lite tidspressad och behövde vara hemma vid 16 tiden. Klockan var nu 09:00.
Inga problem sa man. Du åker härifrån kl 15:00.
Satte mig på McD och åt frukost, besökte A6, och Biltema... Klockan var nu 14 när jag steg in på XXL.
Skulle han vara nästintill klar, eller skulle det strula?
När jag kommer fram till honom så var det bara bakdämparen kvar. Lite strul med lock-outen, men löste sig fint efter en stund.
Problem nr 2. Det glappar i styrlagret.
Topplagret var lägre än på min andra hoj, så röret från gaffeln kom för högt upp mot styrstammen.
Efter lite pillande och tjuveri från en annan hoj så löste man en extra distans för att få upp stammen.
Dock inte helt optimalt. Men jag visste att jag hade en sån ring liggandes hemma som var lägre..
Allt har trots en viss fördröjning, jag vet att jag är mer skonad än många andra med spruckna/trasiga ramar, gått jättebra med XXL.
Jag hade förväntat mig ett kallt mottagande men tvärtom.
När jag fick min milersättning i kassan så pratade t o m kassapersonalen med mig, jag var tydligen rätt känd där inne i butiken.. :) Mitt ärende hade högsta prio för alla i personalen, och det märktes när jag pratade med många.
Ramen var en demoram, den hade rullat några mil, men hade inga skador att tala om. Några repor men det putsade jag bort enkelt med polermedel och en duk.
det märks att man matrialet är tunnare. toppröret låter som papper när man knackar på det.. tunt.
Bakdämparen är en dröm. tystare och lättare att ställa in.
Merida skickade förutom ramen och dämpare med PRC, carbon, sadelstolpe och styre.
Ny styrstam i alu och en ny Selle SLR sadel i matchande färg.
Cykeln är nu invägd på 9,8 kg.
Jag är nöjd :)
Så här såg den ut innan:
Obligatoriska bilder: