Spricka i ram vad säger happy? [stora bilder]

Klaes

Medlem
Hej!

Jag skulle torka av vägdammet som sammlats på min cykel och upptäckte något otrevligt på diagonalröret på ramen min. Min förhoppning är att det bara är lacken men just nu är jag väldigt orolig så jag postar ett inlägg och ser vad ni har att säga.

Vad tror ni?

Översikt
spricka1.png

helbild

Närmare
spricka2.png

helbild

Nära
spricka3.png

helbild

Nära
spricka4.png

helbild

Hmm, ta ett mynt och knacka på ramen, prova runt hela diamtern så att du korsar det som kan vara en spricka, ändrar den inte ljud så bör det väl inte vara en spricka? Någon annan metod som är bra, jag gissar, men detär vad jag skulle prova med.

När jag knackar med ett mynt tycker jag att det låter lika, på övre halvan av röret iaf. Det en aning knepigt då det i stort sett är precis i övergången till styrröret så diagonalröret är liksom biffigare på undersidan än översidan, så jag kan inte arbeta mig runt. :S

det är alltid lite svårt att avgöra på en bild men jag tycker också att det ser ut som om det är lacken men håll lite exstra koll på sprickan.

Lacken är väll mer töjbar än kolfibern? Vad skulle få lacken att spricka om inte ett trasigt rör?

kontakta din närmaste butik som säljer Scott, och be dem ta en titt på det. Skulle det vara en spricka och röret går av där så blir det en rätt otrevlig vurpa...

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Lacken är väll mer töjbar än kolfibern? Vad
> skulle få lacken att spricka om inte ett trasigt
> rör?

Lacken kan mycket väl vara styvare än kolfiber, sen vad som orsakat sprickan har jag ingen aning om. Men en längsgående spricka är väl ganska ovanligt?

Jag postade i ett annat forum och fick ett svar som sa att det var ett för tjock lager färg därav sprickbildningen, jag hoppas att det är så. Jag har mailat till Scotts kundservice och ska se vad de har att säga i frågan.

Anders H skrev:
> Man kan göra ultraljud.

Ja det kan ju vara en liten bäbiscykel som försöker ta sig ut :)

s skrev:
> Lacken är väll mer töjbar än kolfibern? Vad
> skulle få lacken att spricka om inte ett trasigt
> rör?

Nej, lacken kan spricka ändå. Terrengsykkel hade ett testexemplar av Cannondale Taurin där så var fallet - helt rör, sprucken lack.

Strippa ner ramen lite och åk till närmsta flygplats och be dem köra den genom röntgen. Funkar inte det så muta tandläkaren eller sjukhuset, förebygga benbrott ;)

Stelben skrev:
> Anders H skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man kan göra ultraljud.
>
> Ja det kan ju vara en liten bäbiscykel som
> försöker ta sig ut :)

Jag har stamtavla och full vaccination om du är intresserad!?

T.R.S. skrev:
> Strippa ner ramen lite och åk till närmsta
> flygplats och be dem köra den genom röntgen.
> Funkar inte det så muta tandläkaren eller
> sjukhuset, förebygga benbrott ;)

Lite kul idé, bor ju inte allt för långt ifrån flygplatsen. I vilket fall som helst så har jag som sagt mailat till Scott och frågat vad de har att säga. Vid ett eventuellt utbyte hoppas jag att man kan få en likadan. Dvs en -08:a de nya färgvalen är ju inte lika snygg som denna.

Hold cyklen 45 grader til den ene side og hårdt på den pedal som vender opad.
Det giver et maksimalt vrid i cyklen, hvis der er noget galt opdager du det ;o)

Umiddelbart tror jeg du skal have en ny ramme.

Jensen skrev:
> maila bild till scott kanske?

Det har jag redan gjort, men det är helg så vi får vänta lite.

Kasper1 skrev:
> Hold cyklen 45 grader til den ene side og hårdt
> på den pedal som vender opad.
> Det giver et maksimalt vrid i cyklen, hvis der er
> noget galt opdager du det ;o)
>
> Umiddelbart tror jeg du skal have en ny ramme.

Jag förstår inte riktigt. Jag ska luta cykeln 45 grader åt sidan och trycka på pedalen?
Jag testar och ser om jag förstår vad du syftar till :) Eller någon annan översätter för jag är inte med på vad som avses.

Har du hittat nån lösning? Var det en spricka i lacken eller i kolfibern? Har hittat en liknande spricka i min 2 månder gamla Giant XTC 3. Den sitter inte på samma ställe och har inte samma form. Man kan känna sprickan lite med nageln.

Du skulle ju kunna skrapa bort lacken lite försiktigt och se vad som döljer sig under. Sen lacka över igen med lämplig färgtyp. Fast det kanske inte blir så snyggt...

Tips från vindsurfingen där man också är nervös över sprickor i brädorna:

Sug på sprickan så märker du direkt om den är genomgående!!

Fast just där din spricka sitter är det väl svårt att komma åt?

Per.

Ska inte videon från italierna som sätter en kolfiberram i skruvstädet för att visa hur flexibel den är komma snart?

Stelben skrev:
> Anders H skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man kan göra ultraljud.
>
> Ja det kan ju vara en liten bäbiscykel som
> försöker ta sig ut :)

Så det där skulle vara en honcykel?

Jättesvårt att säga utifrån bild men som sagts tidigare så är det sannolikt lacken. Den där trycka sönder och sedan relaxera filmen är ju rolig men inte så bra ur pedagogisk synpunkt. Bara för att det återtar sin form skapligt och låter hyfsat så innebär det inte att det är en oskadad ram med samma egenskaper som innan :) VAd som dock är bra med den att den kanske botar den allra största skräcken för slagtåligheten. Den illustrerar ju rätt väl vad som händer med klena alu-rör :)

Fördelen med alu är att det är rätt så mycket förutsägbarare. Kolfiberarmerad epoxi, håller, håller, håller INTE...... :)

Till skillnad från den där Gary Fishern som postades i "Konstiga hojar"-tråden? Det var väl ganska så uttröttat alu i den om jag inte minns fel.

Plocka bort gaffeln och täppa till hålen och sedan doppa ner den i vatten och se om det kommer några bubblor?
Borde inte det kunna funka?

Senast redigerad av en moderator:
För att ge lite klarhet i tråden så har ramen blivit ersatt, jag har erhållit en ersättningsram vilken är ihopbyggd efter lite strul :) Men nu kan jag cykla igen, sprickfritt.

Tillbaka
Topp