Spricka = körd ram? Nu med bild på svaret!

om svetsen inte håller är det kanske intressant hur det är svetsat. kanske, vad vet jag.
körde över flera trottoarkanter i morse så det håller säkert för ett långlopp. ;-) (Hoppas jag inte får äta upp det där)

Trädgårdsslangen är mycket bra. Nu återstår bara att justera framväxeln så den växlar upp på stora klingan så är jag redo för finnmarksturen. Materiellt redo alltså.

Om det är TIG el. MIG är ju igentligen ointressant, det som är intressant är om det finns porer i svetsen el. inte. Men när man ser svetsen så ser den bra ut. Bra A-mått och ordentlig genomträngning i godset. Så det där kommer nog att hålla skall du se.

Engel skrev:
> Så gör vi i alla fall inom flygindustrin men vi kanske är petnoga i överkant

Engel, det fuskas och klantas så dj-ä mycket här i världen, så håll petnogighetens fana högt och var stolt över det! Flyget och cykelbranschen har väl för övrigt mer gemensamt än man kasnke i förstone tror - det får inte väga någonting, måste vara superstarkt och om det går sönder slår man ihjäl sig. Det är nog inte för inte som historiens första motorflygplan knåpades ihop av ett par cykelmekaniker!

Super Ape: Som om jag begrep något ... men på bilden ser jag inget som motsäger att det är välgjort arbete som kommer att hålla. Om det däremot INTE skulle hålla, vore det som andra sagt intressant att veta om det är MIG eller TIG (jag kan inte se säkert på bilden, lutar åt skickligt MIG-svetsat med väl inställt aggregat), bilder på borttytor etc. Men det håller säkert. Får nästan litet inpiration att låta svetsa in skivbromsfäste + förstärkning på min egen gamla V-bromsade stålram - jag skulle gjort det själv för länge sedan, om jag bara svetsat lika bra som gärna ...

/Janne

lovar att återkomma med en svavelosande rapport om det skulle braka. men jag är egentligen inte orolig. jag kör så sällan och då ganska sakta och så smoooooth... (i wish)

Ser bra ut! TIG sätter jag mina pengar på. Inga loppor och väldigt små fina svetsfogar talar för TIG i min bok.

Engel skrev:
-------------------------------------------------------
> Nja, jag vidhåller bestämt att även
> stållegeringar som är sprickbenägna ska
> värmebehandlas lokalt för att kunna ha en lätt
> och stark konstruktion utan en massa onödiga
> förstärkningar kors o tvärs som egenligen inte
> heller gör nån nytta om dom är felaktigt
> placerade. Så gör vi i alla fall inom
> flygindustrin men vi kanske är petnoga i
> överkant. Starka konstruktioner är bra men
> starka och lätta konstruktioner är ännu bättre
> och det får man genom förfinade processer.
>
> Mvh,
> Engel
> www.volvoaero.com
>
Du kan inte riktigt jmf. t ex. en jas-motor mot en cykelram. Det är ju en helt annan kravbild samt helt andra påfrästningar. Vidare så skulle man inte ha haft så mycket stål i cykel om man skall ha samma kravbild utan det hade varit aluminium och titan rakt igenom. Visst kostar det mycket mer men som så vanligt inom försvarsindustrin och inom militärteknologi så är det prestanda och egenskaper som prioriteras före kostnad.

anlitade firman <www.smidesbyggarna.se> i Bandhagen bara för att de svarade i telefon och för att det är lagomt promenadavstånd till var jag bor.

De döpte mig genast till "cykelkillen". Helt ok med tanke på att jag står på knä med ena foten i graven redan.

edit. är tom så gammal att jag glömt hur man länkar tydligen.

Senast redigerad av en moderator:
Snygg lagat kommer säkert att hålla bra.Lycka till på Finnmarksturen .P:S skall du inte lacka det så det inte rostar.

mytomspunnen: Det är nog gaffa under Plastic paddingen, så du behöver inte vara orolig.

fast om du lackar om hojen snyggt så det inte syns att det är lagat kommer extrastaget ge dig fetkredd i de mestinavlade inbredkretsarna. =)

lycka till på fmt.

Engel skrev:
-------------------------------------------------------
> Ta med ramen till en mekanisk verkstad o hör vad
> dom ska ha för att fixa till sprickan. Fördelen
> med att gå till proffs är att dom
> värmebehandlar för att utjämna spänningar i
> materialet efter sevtsningen vilket tydligen
> puckot på produktionslinan inte gjorde efter att
> ha svetsat dit fästet för bromsoket. Det är med
> största sannolikhet det som orsakat sprickan med
> hänsyn till spickans läge.
>
> Det borde inte kosta många hundringar. Lycka
> till!
>
> /Anders

Anders
Du har rätt i teorin i att stålramar, krommolybden, bör värmebehandlas.
Jag undersökte detta för snart 15 år sedan, jag kommer ihåg slutsatsen, men inte alla argument.
Krommolybden, SS 2525 i tidigare standard. är ett seghärdningsstål som behöver värmebahandlas efter svetsning detta för att slagsegheten annars blir för dålig.
Men detta gör man aldrig i praktiken när man svetsar cykelramar, istället undviker man att svetsa med krommolly svetstråd utan använder en enklare tråd, ER 70 S2, och på så sätt ska sprickkänsligheten unvikas.

Eller som den Italienske rambyggaren Dario Pegoretti lär ha sagt, "It´s a bicycle not an airplane"

/Patrik

den höll så fint trots att jag jävlades med den och njurarna med över tre bar i däcken. Ska rostsydda den i veckan, sen ska jag måla den vit. Eller nåt.

Cykeln hade blivit lite kändis och kändes igen av några under finnmarksturen!

Tillbaka
Topp