Spricka runt vevhus

Nando7

Medlem
Spricka runt vevhus
23891.webp
Vad kan detta bero på?
Specialized tarmac sl-3

Spricka runt vevhus
Det ser inte bra ut. Det brukar hända på ram i kolfiber med gängat vevlager där en hylsa i alu kan bryta loss från ramen. Men SL3 verkar har pressad vevlager. Då har lite kolfiber bryts av. Det kan betyda att ramen är slut. Man kan laga delar av kolfiberram men jag vet inte om vevlagerhuset är lagbart.

Spricka runt vevhus
Det ser inte bra ut. Det brukar hända på ram i kolfiber med gängat vevlager där en hylsa i alu kan bryta loss från ramen. Men SL3 verkar har pressad vevlager. Då har lite kolfiber bryts av. Det kan betyda att ramen är slut. Man kan laga delar av kolfiberram men jag vet inte om vevlagerhuset är lagbart.
Brukar och brukar.

Det kan också vara att ramen flexar mer än lacken så att den spricker utan att det är så trasigt.

Spricka runt vevhus
Brukar och brukar.

Det kan också vara att ramen flexar mer än lacken så att den spricker utan att det är så trasigt.

Med brukar menade jag att det händer oftare på ramen med alu hylsa än på ram utan. Nu har jag dock sett att den har en hylsa.

Jag skulle tänka att en ram, och säker en fin och styv Specialized, just inte borde flexa kring vevlagerhuset. Men jag kan inte bedöma laget från en bild och kankse har TS tur och är det bara lackskada.

Spricka runt vevhus
Med brukar menade jag att det händer oftare på ramen med alu hylsa än på ram utan. Nu har jag dock sett att den har en hylsa.

Jag skulle tänka att en ram, och säker en fin och styv Specialized, just inte borde flexa kring vevlagerhuset. Men jag kan inte bedöma laget från en bild och kankse har TS tur och är det bara lackskada.
Tack för svar! Hur tar jag reda på om det är en lackskada eller allvarligare?

Spricka runt vevhus
Tack för svar! Hur tar jag reda på om det är en lackskada eller allvarligare?
Har du garanti på ramen?
I så fall snvänder du den. Skickar in en bild. Eventuellt ber de dig skrapa lite i lacken för att se hur det ser ut under men gör det inte om de inte ber dig så du inte riskerar tråkig stämning.

Har du inte garanti skrapar du försiktigt bort lite lack för att se om det är sprucket under. En sån där hylsa går att banka ur och limma om, om man verkligen vill.

Spricka runt vevhus
Får lite Cervélo R3-vibbar. På den tiden var det recall.

Din ram har väl inte livstids garanti?

Tråkigt läge. Men chansen till nyinvestering har ökat drastiskt! 😉

Senast ändrad:
Spricka runt vevhus
En SL-3 är väl 20 å gammal, så inget man lägger några större pengar på att laga. Flexar det inte, så kör på, men håll koll på förändringar.

Spricka runt vevhus
Skrapa bort färgen ner till kolfiber, om du inte har en röntgen eller annan teknisk utrustning tillgänglig är det enda sättet att kolla vad som spruckit. Har du tur så är det bara en spricka i färgen. Även om det är en spricka runt vevhuset har jag svårt att se att det blir ett riktigt kritiskt haveri, så du kan lugnt cykla vidare men hålla koll på sprickan.

Spricka runt vevhus
Jag tror att det bara kan vara alu hylsan som har lossnat eller ett bit av färg. Att skrapa kommer då inte att visa upp något.

Tillbaka
Topp