Spricka vid sadelstolps klämman :(

grendel

Medlem
Såg precis att ramen spruckit i vid sadelstolpsklämman :(
Kanske även sprickor lite längre ner enligt bild, men osäker på om det bara är lacken som spruckigt eller inte.
Förmodar att detta går att svetsa? (Stålram)
Några tips vart man skulle kunna vända sig?

IMG_3701.jpg

Nej det skall vara god marginal.
Tog bort sadelstolpen (borde jag förstås gjort direkt) och fotade innanmätet, och där ser man ingen spricka. Är det bara lacken som spruckigt tro? Hade inte väntat mig att bara lacken skulle spricka sådär? :unsure:
IMG_1644.JPG

Bilagor

• DSC_1623.jpg
    DSC_1623.jpg
    126.3 KB · Besök: 99
På ditt foto på innanmätet så är det som en lite ljusare rand ett par millimeter under utfasningen, syns när man zoomar in ordentligt. Jag misstänker att det är så mycket instick du haft, och om så är fallet så är det för lite, och du lär ha haft mindre instick än vad som anges som minimum på din sadelstolpe. Men jag kan ha fel!

Jag är skyldig till att ha kört med för lite instick i min ungdom och fick exakt dessa skador.

Eftersom lacken redan är trasig så försök bryta loss lite lack och se om man kan se det bättre så. Men konstigt om lacken skulle spricka vid svetsarna.

Lite svårt att få bra bilder men det nedre ser jag inget direkt under lacken (?)
Den övre däremot ser ut som att "röret" är tvådelat, en yttre del som är väldigt tunn som är sprucken, och ett innre rör som är helt. Kan det vara en korrekt tolkning av situationen?

Bilagor

• DSC_1631.jpg
    DSC_1631.jpg
    107 KB · Besök: 102
  • DSC_1629.jpg
    DSC_1629.jpg
    143.3 KB · Besök: 102
Lite svårt att få bra bilder men det nedre ser jag inget direkt under lacken (?)
Den övre däremot ser ut som att "röret" är tvådelat, en yttre del som är väldigt tunn som är sprucken, och ett innre rör som är helt. Kan det vara en korrekt tolkning av situationen?

Den silverfärgade delen verkar vara en förstärkning i sadelröret som är orangefärgat. Eller ser jag fel?
Om det är en förstärkning, hur länge ner går den?

Hade ni cyklat något mer innan detta var åtgärdat om det var er cykel?
Nej, åtgärda först och rädda ramen.
Jag hade också sprucken ram och fick råd och uppmuntran i denna tråd
(nu är ramen lagad av svetskunnig och cykelbar igen):

Såg precis att ramen spruckit i vid sadelstolpsklämman :(
Kanske även sprickor lite längre ner enligt bild, men osäker på om det bara är lacken som spruckigt eller inte.
Förmodar att detta går att svetsa? (Stålram)
Några tips vart man skulle kunna vända sig?

Visa bilaga 568457
Den horisontala sprickan orsakas av en för smal sadelstolpe och/eller för smal "shim". Röret har klämts ihop av sadelbulten. Mät springan i sadelröret uppe och nere.

@BengtG håller med om att det ser ut så, men även sadelstolpe är orginal så man kan ju tycka att det skall vara rätt. Funderar på om jag har dragit åt klämman för hårt och därmed sträckt ut sadelröret runt förstärkningen (mäter man glipan uppe och nere så är det större skillnad på glipan i sadelröret än motsvarande för förstärkningen).

Tillbaka
Topp