[Spring/Break] - Uppsala -> Stockholm - 27/4 <- OBS! Nytt datum!

Kaffekask skrev:
-------------------------------------------------------
> Aron, har du turen på gpx-fil? Om inte, någon
> annan?

Jag har ju inte cyklat själv men följt tidigare års bravader och hade sparat undan en kml från någon av de trådarna (kommer inte ihåg vilket år). Jag tar alltså inget ansvar för korrektheten :)

Provade konvertera till GPX och bifogar detta inlägg.

/Johan

Bilagor

Senast ändrad:
Jag hänger gärna på om det inte är för sent. Har även gjort lite historiecheck för info. En tur på denna sträcka gör man inte var dag så hur mycket käk rekommenderas, eller hur många fikastopp räknar vi med?
Jag kommer att ta tåget från Karlberg och de flesta verkar ju göra det så vi ses väl. Men som någon skrev så är det väl lämpligt att sprida ut sig lite.
Brukar cykla medel/snabbt beroende på dagsform i Hellas som hastighetsreferens.
Ska vi dela upp oss eller köra en grupp?
Vad mer kan vara bra att veta?

Det är bara att hänga på!

Jag räknar med lunch i Sigtuna och fikastopp i vindskyddet söder om Rosersberg. I övrigt käkar vi när vi vill/kan. Ta med energi för en heldag och vatten för en halvdag.

Vi får väl se hur det blir med grupper. Det brukar märkas ganska snabbt om några tycker det går för fort eller långsamt. Mitt mål är att nå Barkaby i dagsljus/skymning. Dessutom har jag helt tappat koll på hur många vi blir. Skulle det mot förmodan dyka upp jättemånga så bör vi nog dela upp oss för att färden ska flyta på lite.

Du verkar redan ha läst det finstilta så då bör det inte bli några större överraskningar. :)

I'm out. Förkylningen biter sig fast, känns riktigt trist men hakar nästa gång. Ta rikligt med bilder så man kan tröst-RR:a sig frisk.

Räkna inte med mig heller.

Min klena kropp har inte riktigt hämtat sig efter ett rejält ryggskott och jag tror inte att tio mil stigcykling är vad den behöver :)

+1 på det där Kaffekask sa om att ta mycket bilder

/Johan

Prognosen är god, lätt medvind och lätt molninghet, ca 10 grader blir perfekt. Jag hostar lite idag men det borde inte hindra. Jag hoppar på vid södra station så vi ses imorgon!

För enklare turer så finns lösningen men ännu inte anpassat för bubbel

oopsmark.ca_wine_bike_rack_large.jpeg

Jaras: Jag har faktiskt köpt en sån där en gång när jag kände mig särskilt vininspirerad. Problemet är att den bara passar ramar tillverkade före 1978. Och ej heller champagneflaskor.

Någon som vet hur länge bubblorna håller sig i en vätskeblåsa?

Fraspio skrev:
> Förutom den obligatoriska champagnen, vad packar
> ni ruttade happyiter ner i väskan för imorn?

Förutom kandelaber, silverbestick, rutig picknickduk, kanapéer, servettringar, solparasoll, ishink, trubadur, grillbuffé, skaldjursplatå, groggbuffé, ett urval italienska efterrätter och en avslutande mintchokladkaka så tar jag med slang, verktyg, vatten några smörgåsar, maktkakor och lite nötmix, samt lampor och en vindjacka till hemfärden.

Törs jag fråga : Hur pass teknisk är Upplandsleden på sträckan? Om man jämför med Nåsten - är det 5+ chilifrukter och bara hala lutande spänger eller är det något lugnare?

I början är det flertal chili-frukter och sen blir det efter några timmar en aning mindre kryddstarkt förutom några stråk här och där. Men mestadels tekniskt är min bild. Som tillskott till Arons packlista kan jag säga att jag amputerade ett växelöra förra året och var nöjd med det extra som låg i ryggsäcken.

Senast ändrad:
Som helhet graderar jag sträckan till en tvåa. Det finns partier som är mer tekniska än så, men för den som trivs i Hellas och Lunsen är stöket inga problem.

Jag kommer ändå så får vi se hur långt jag pallar. Kändes helt ok nu ikväll även efter en testrunda på Kärsön så jag dyker upp enligt plan.

Vi får hoppas solen och medvinden gör oss gott Kaffekask, jag känner mig inte heller helt fräsh, host host. Det kommer bli superkul!

Uppdatering från Sigtuna :

Första delen Flottsund - Knivsta har faktiskt gått enligt prospekt - fågelsång, strålande sol och en lätt medvind. Har observerat fjärilar, blåsippor och maskros. Det har också funnits möjlighet till bad och hälsosamma ansikts-lerinpackningar, det senare nyttjat av en deltagare på utflykten.

Vi åkte i rätt samlad tropp genom Lunsen. Några fick genomslagspunka (det är STEN i skogen, ingen som varnat?). Undertecknad har klarat sig men lyckades dra av kedjan (heja powerlink).

Vi delade upp oss innan Knivsta, jag åkte med grupetton. Efter mer punkor bestämde dock sig övriga tre

att ta tåget från Knivsta. Genade landsvägen till Sigtuna, så nu sitter jag här något osäker om täten passerat eller faktisk inte anlänt ...

Hemma med tre nyvaxade hojar och en bandagerad tumme men en härlig cykeltur rikare, tack för en riktigt rolig och underhållande tur. Bra anordnat av general Gooch och bra cyklat av övriga. Idag fanns inte orken i kroppen för en längre tur men nästa gång så.

Några lärdomar för att förgylla nästa tur:
- deltagare anger mobilnr för lätt kontakt vid splittrad grupp
- bättre kartutrustning så att man kan dela upp gruppen i åtminstone två läger
- motorsåg i ryggan :-)
- samma väder nästa gång!

Hoppas på utförlig RR och många bilder!

Härligt. Bra jobbat alla som körde hela eller delar. Hur många startade i morse?

/johan

EDIT: i morse DYAC.

Senast ändrad:
Riktigt bra kört Jaras m.fl. Som kom fram till målet. Jag trodde på ETA kring 23-24 så ni måste ha stått på bra andra halvan.

Riktigt härliga timmar i skogen idag, tack för dom gånger ni väntade!:-)
Under tvätten så tyckte ja växelörat såg snett ut, la föraren mot ett fodral och visst är det böjt. Har dock inga egna referenser så ja frågar er, är det skadat eller ska det vara så? Om det är skadat bara o kassera eller?

Tack för idag!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    67.9 KB · Besök: 51
  • image.jpg
    image.jpg
    60.8 KB · Besök: 49
Jag tackar för en riktigt grym tur igår. Trots att ha fegat ur i Kallhäll tog jag mig också en öl när jag kom hem.
Också lite bilder såklart.
/H
IMG_4279.jpg

IMG_4284.jpg

IMG_4287.jpg

IMG_4291.jpg

IMG_4293.jpg

IMG_4302.jpg

IMG_4305.jpg

IMG_4313.jpg

IMG_4319.jpg

IMG_4329.jpg

IMG_4331.jpg

IMG_4334.jpg

IMG_4339.jpg

Vad torrt o fint det såg ut!?
Hade förväntat mig mycket mera geggamojja.
Fan att jag inte hängde på!
// Larsa

Vissa partier var riktigt blöta. Jag erfarade en lerinpackning då jag körde en otb rakt ner i lervällingen o doppa ansikte hjälm o armar.

Ja, turen var verkligen lyckad :-) Den innehöll alla delar av ett stort äventyr med bra stigar och partier av svårtrampade stigar, klättring, elstängsel (aj) och lerfest. Jag är imponerad över alla starka som kämpade på och höll humöret uppe när det var som kämpigast. Det var kanske som tydligast när vi kom upp på kraftledningsgatan och spontanskratt utbröt..
Det var kul tycker jag att vi var några som tog oss vidare efter det massiva pendeltågssuget och sen blev faktiskt stigarna betydligt mer lättrampade. Efter pausen vid Stäket så var vi tre som blev rejält kalla och slitna. Full respekt för Hampus som vek av i Kallhäll för att ta pendeln istället för att trampa in i skogen igen. Jag blev rejält uppgiven en stund senare när jag okoncentrerad missade en två meter bred spång och böjde bromsskivan till ett L. Upptäckte att jag inte hade någon torx med så det blev till att knäcka skivan och ta bort bromsoket fram för att komma vidare. Men humöret fick sig en törn så jag gav upp skogen efter ett tag och vi cyklade ut i Viksjö och tog asfaltsvägarna mot Barkarby, vilket kanske förklarar det högre tempot och något avkortade banan.. Väl framme vid stationen så missade vi tåget med ca 30 sekunder och det firas naturligt vis bäst med en öl.,.

jaras skrev:
> Väl framme vid stationen så missade vi
> tåget med ca 30 sekunder och det firas naturligt
> vis bäst med en öl.,.

Hur kunde du missa tåget? :o du som planerade hemfärden redan på tåget upp!

Ja, det måste varit suget efter öl som tog över :-) Vi visste redan i Jakobsberg att det skulle bli tajt men mina ben kunde inte trampa snabbare.

jaras skrev:
> Ja, det måste varit suget efter öl som tog över
> :-) Vi visste redan i Jakobsberg att det skulle
> bli tajt men mina ben kunde inte trampa snabbare.

Fullt förståeligt! :) Du som e tekniskt lagd antar jag kan en del om cykelmek. Scrolla gärna upp o kolla på min bakväxel, va tror du?

Du kan prova rikta tillbaka växelörat, men det kan spricka och då är det nytt som gäller.

Tack för den fina turen och goda sällskapet. Det var värt rumpvärken och den sista energin att ta sig till målet i Barkarby, det är nog bra för självfötroendet. Det var tur att de stigar som var på den sista sträckan var lättare och inte lika tekniska och blöta som innan Sigtuna samt att det fanns många "genvägar" annars hade säkert jag också kroknat. Jag blev lite förvånad över mig själv att jag orkade men energin kom tillbaka efter den flottiga burgarn med cola.

Du hade mycket energi kvar Bech, om inte jag hade tappat energin så hade vi tagit sista biten i skogen med pannlampor.

Detta blev den torraste Spring/Breaken någonsin. Det var nästan oförskämt fint väder.

Tyvärr växer stigarna mellan Knivsta och Sigtuna igen mer och mer för varje år. Vissa platser har nog inte besökts sedan vi cyklade/gick förbi förra året.

Aron skrev:
> Tyvärr växer stigarna mellan Knivsta och Sigtuna
> igen mer och mer för varje år.

Nån borde göra nåt!

/Johan

Jag är gärna med och cyklar (sekatör i ryggsäcken i år kanske?) om det någon ny tur i år. Hade ju feber + stukad handled förra året, siktar på att ta mig förbi Kista i år...

För min del blir det nog inte fler gånger. Till och med ett pucko som jag tycker att det var lite väl mycket cykelsläpande föra året. Stigarna har växt igen så fullständigt på sina ställen att det behövs både kompass och machetes för att ta sig fram. Många stigar har gått från att ha varit snåriga, svårspårade och överväxta till att helt ha upphört existera. Jag gissar att vi är de enda som använt vissa av partierna de senaste åren. Men det är intressant att se hur snabbt naturen återställt ordningen och raderat varje spår av tidigare breda stigar.

Är någon sugen på att styra upp en tur så lämnar jag med varm hand över stafettpinnen.

Ajdå, det lät ju mindre lockande. Men vi kan väl styra upp en annan hysterisk halvnykter långcykling? Hellas-Handen-Östertälje?

Tillbaka
Topp