Springcykel/balanscykel

Tvillingar

Ny medlem
Springcykel/balanscykel
Hej,

Vi har tvillingar och tänkte köpa varsin springcykel till våra strax 2-åriga pojkar. Jag 95% säker på att de kommer att användas flitigt. Är ganska kräsen med kvaliteten, men samtidigt känns det så dyrt att köpa två värstingcyklar (Specialized/Scott) till grabbarna redan i denna ålder.

Vad har ni happy-mtb:are för tips och erfarenheter av olika märken/modeller?

Killarna är normala och fysiskt 2åringar? Såg förresten att biltema säljer en 10"-variant? Någon med erfarenhet?

Är handbroms bra eller dumt att ha?

Vad väger en lätt springcykel? Såg att Scott väger 4kg, en från Jula 5kg och någon annan budget-variant 7kg.

Är träcyklarna bra, eller bara något för den som söker det utseendet?

Tacksam för svar!
Malin

Springcykel/balanscykel
Biltemas är jättebra. Vi har en grön som ser ut som en MC. Har klarat 2 pojkar snart och den håller bra. Det bästa är att den är så lätt jämfört med de flesta andra. Enda jag gjort på den är att fetta in styrlagret och tagit bort en fjäder till bromsen som var lite onödig. Köp billig springcykel och spara stålarna till bra förstacykel, Islabikes såklart!

PS såg att nån sålde en beg Islabikes springcykel här på happymtb. Säkert jättebra, men det är Biltemas också.

Springcykel/balanscykel
Vi köpte en Specialized till sonen när ha fyllde 2 för 1 1/2 år sen, säljer den snart för 750:- när det är dags att byta till en Hotrock 16 av samma märke, cykeln är lätt och robust och lätt att sälja när det är dags att byta. Det finns beggade både på happy och blocket i mellanåt så du kanske inte behöver betala så mycket heller ? :-) T

Springcykel/balanscykel
Lilltösen på 1 1/2 år har en puky m. Lätt och välbyggd med lågt insteg och en platta ett sätta upp fötterna på. Hon älskar sin cykel och går ofta runt med den i trädgården.

Puky är dyr i Sverige men bra mkt billigare om man köper den i Tyskland, tex på bike-discount.

Springcykel/balanscykel
biltemas är toppen, det kan jag intyga.

har strippat den på "tanken", skärmar och broms och den är mycket lätt, under 3kg skulle jag tippa.

Springcykel/balanscykel
Från en annan tråd:

Thomas skrev:
-------------------------------------------------------
> Två hotwalks har passerat familjen. I söndags
> lärde sej 4-åringen att cykla på trampcykel och
> 5-åringen är redan proffs. Så jag har faktiskt
> en blå hotwalk till salu och kan eventuellt
> känna till en röd som är till salu. :)

Fick inte ens ge bud på dessa två till mina tvillingkillars framtida bruk, snart 8 månader stora (korrigerad ålder), av politiska skäl (läs fru och förvaring).

Satsa på kvalitet och estetik, köp två begagnade hotwalk och sälj dem till mig när killarna börjar cykla vanligt.

Clipboard.jpg

Bara exempelbilder och den röda är troligen senare årsmodell med vad som ser ut som större plattform för fötterna.

Springcykel/balanscykel
tekman skrev:
> Från en annan tråd:
>
> Thomas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Två hotwalks har passerat familjen. I söndags
> > lärde sej 4-åringen att cykla på trampcykel
> och
> > 5-åringen är redan proffs. Så jag har
> faktiskt
> > en blå hotwalk till salu och kan eventuellt
> > känna till en röd som är till salu. :)
>
> Fick inte ens ge bud på dessa två till mina
> tvillingkillars framtida bruk, snart 8 månader
> stora (korrigerad ålder), av politiska skäl
> (läs fru och förvaring).
>
> Satsa på kvalitet och estetik, köp två
> begagnade hotwalk och sälj dem till mig när
> killarna börjar cykla vanligt.
>
>
>
> Bara exempelbilder och den röda är troligen
> senare årsmodell med vad som ser ut som större
> plattform för fötterna.
-------------------------------------------------------------------
Den röda på bilden ovan är en 2012 och den har större plattform för fötterna när man rullar precis som tekman gissar, förmodligen den bästa modellen! Vår är flitigt använd och älskad sen 2-årsdagen :-) T

Springcykel/balanscykel
Min dotter har den röda och den är köpt i maj 2011 om det spelar nån roll med årsmodellen. Varningen med Biltemas är att den är ganska hög så kan vara svårt att nå ner med fötterna för en 2 åring.

Springcykel/balanscykel
Måste jag alltså vänta ungefär ett och ett halvt år innan min Hedda kan sitta på en så? Åhhh, va jobbigt! Väx förbenade unge, pappa vill köpa cykel till dig!

Springcykel/balanscykel
Jag köpte en springcykel liknande denna till min minsta dotter.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=21476

Ser att den inte verkar säljas längre. Nåväl, min dotter fick den när hon var 4, alltså relativt sent, men hon verkligen älskade den.

Jag kan inte uttala mig om du ska satsa på dyrare märke (=kvalitet ?), träram eller budget (typ Biltema eller typ postorder). Jag tror det mesta funkar bra. Själv hade jag inte köpt en träram med det är grundat helt på mina egna fördomar, har aldrig klämt eller känt på en sådan. Den vi köpte höll god kvalitet. Efter två säsongers användande såg det fortfarande helt fräsch ut.

Vissa av springcyklarna har hjul med däck och slang. Andra har med massiva gummihjul. Man kan se på bilderna om hjulen har ventil eller ej. Den stora skillnaden är att de massiva hjulen har väldigt hög "inre" friktion. De rullar ganska trögt. De innebär att om barnet kommer till en backe och man själv inte har full koll på ungens eskapader så hinner de inte få upp allt för hög fart. Min dotter hade inga problem att rulla nerför viadukter osv utan assistans. Jag skulle tro att de springcyklar med riktiga däck kan kännas mer nervösa för en förälder.

Den springcykeln vi hade, saknade broms. Hade jag köpt en idag hade jag köpt med broms.

Lycka till!

/Peter

Springcykel/balanscykel
varför inte bara köpa en 12" trampcykel och plocka bort vevparti och kedja och när det är dax för pedaler montera man ju bara på allt igen.

Springcykel/balanscykel
Konkwista skrev:
> varför inte bara köpa en 12" trampcykel och
> plocka bort vevparti och kedja och när det är
> dax för pedaler montera man ju bara på allt
> igen.
>
Gjorde detta med sonen. Pedagogiskt missgrepp. Han blev mycket upprörd över pedalerna och den ökade svårighetsgraden på "springcykeln" som han behärskade väl. Då är det smidigare att ge barnet en STÖRRE cykel när det är dags att börja trampa, då finns det en morot i att lära sig något nytt. (barn älskar att känna sig större än vad dom verkligen är)

Springcykel/balanscykel
Lars Vilks skrev:
> Konkwista skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > varför inte bara köpa en 12" trampcykel och
> > plocka bort vevparti och kedja och när det är
> > dax för pedaler montera man ju bara på allt
> > igen.
> >
> Gjorde detta med sonen. Pedagogiskt missgrepp. Han
> blev mycket upprörd över pedalerna och den
> ökade svårighetsgraden på "springcykeln" som
> han behärskade väl. Då är det smidigare att ge
> barnet en STÖRRE cykel när det är dags att
> börja trampa, då finns det en morot i att lära
> sig något nytt. (barn älskar att känna sig
> större än vad dom verkligen är)

Våra grabbar gillade att dubblera när det var dags att byta upp till en 16".
Kul att hoppa med springcykeln för att sedan öva på riktig cykel en stund.

Springcykel/balanscykel
Lufthjul med mäjlighet till lågt tryck och handbroms var prioritering för mig.

Blev Biltemas och har hittills funkat bra. Skulle kunnat tänka mig dyrare också men såg ingen anledning map kvalitet och funktion. Rev av all grön plast och pimpade lite. Blev jättefin!

Kanske lite hög för 2-åringar, beror ju på benen. Och det KAN vara en deal-breaker. En springcykel får ju inte va för hög.

Springcykel/balanscykel
Min brors barn gör exakt så med sina springcyklar. De är sköna leksaker och passar sig dessutom för att göra konster på. Typ stå på sadeln och så, lägre och tryggare.

Springcykel/balanscykel
Jag har själv tvillingar, snart 3,5 åriga tjejer. Vi köpte träcyklar, likadana som de säljer på biltema just nu. Vi valde pga av priset och att de såg roliga ut för tjejerna. Visst hade vi kunnat få tag på begagnade spec. eller liknande men möjligheten att få två likadana samt att få de till deras två årsdag avgjorde.
Tjejerna har varit väldigt nöjda med cyklarna och vi med.

//Ola

Springcykel/balanscykel
stadiums springcyklar går at få låga och är estetiskt angenäma... (till skillnad från övriga occano hojar). tror dom tar 499:-
Giants springcyklar är också riktigt fina!

Springcykel/balanscykel
Funderar på en sådanhär till min dotter i julklapp. Tanken är väl att den ska användas främst hemma först å sedan utomhus när det blir varmare. Sedan är planen en Hotwalk när hon blir lite större, kanske nästa års julklapp ;) Hon fyller ett på måndag och tanken är väl att hon ska börja använda den så snart som möjligt. Stora skillnaden är att denna inte kräver lika mycket balanssinne som en balanscykel....

Vad tror ni, är jag för tidigt ute? ;)

Enligt tillverkaren är den från 1-3 år....

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    34.3 KB · Besök: 58
Springcykel/balanscykel
Är det rätt hjulstorlek?
Och det verkar som att man kan inte justera vinkeln på saddeln för att få en effektiv trampställning...
Till slut kan det inte vara godkännd av UCI eftersom det är en 4-hjuling!

Tillbaka
Topp