Springcykel eller trehjuling, vilken?

Skippe

Aktiv medlem
Hej,
Skall införskaffa första cykeln till sonen. Han är snart två år. Skall jag köpa en springcykel eller trehjuling? Vilka är bra? Rekommenderar nu någon
Tänkte köpa för sådär max 700kr. Dvs det blir ingen kolfiberram, ultegra växlar eller dylikt denna gången till honom.

Kan bara säga att springcykel varit superkul för vår lille kille. Vi köpte en billig på Clas Ohlsson och den har funkat helt ok. Nu i efterhand tycker jag kanske att vi kunde köpt en lite finare med luftdäck och handbroms.

Köpte ju nyss en springcykel till ena brorsonen. Det blev den från Biltema, och den känns gedigen och välkonstruerad. Ryms med marginal inom din budget också. :)

Snart två år så handlar du en trehjuling för inomhusbruk på Biltema. Så till våren en springcykel.
Alla är olika men en "vanlig" men tidig ålder att börja cykla trampcykel är året barnet fyller fem, justerat efter säsong och vilja hos barnet så klart. Springcykel kan man väl börja med när balansen tillåter det runt två men ofta något halvår till. Springcykel är ju andvändbart som "gåcykel" oxå, det tar ett tag innan de faktiskt börjar "springa" sig fram och rulla nerför och sånt.

Viktigast: låt barnen bestämma :) och vill du främja det: ha cyklar tillgängliga och cykla själv.

Springcykel är outstanding. Båda barnen har kört såna från åldern 2 ungefär. Perfekt för dem att lära sig balansen för att sen enkelt lära sig att trampa.

Har erfarenhet av både Biltemas och Specialized. Båda fungerar, biltemahojen var dock helt slut efter ett barn medan cykeln från Specialized nätt och jämnt ser använd ut och går därmed att kränga vidare begagnad. Frågan är om inte totalkostnaden blir ungefär densamma i slutändan.

Specialized balans är också riktigt lätt och rullar grymt bra. Läs, nästan för bra....

Just det: du vet inte om en springcykel blir poppis. Den kan vara något som bara ligger oanvänd något år eller så används den hela tiden flera år. Är den poppis så lägg lite pengar på den. Annars räcker en biltema fin-fint. Kolla om du inte kan låna en och testa av intresset.

Vi har en "first-Bike", tysk plastcykel med trumbroms som funkar, den har varit super för fyra barn nu. Kostade lite när brorsan köpte den vet jag men har hållt fint i åtta-nio år nu.

Kan för övrigt meddela att brorsonen far fram på den med utmärkt balans redan, och har jättebra kontroll. Bromsar när det kommer korsningar eller det går utför. Jättekul att se! :D
Han är två år och åtta månader nu.

Atlas sa:
Snart två år så handlar du en trehjuling för inomhusbruk på Biltema. Så till våren en springcykel.
Alla är olika men en "vanlig" men tidig ålder att börja cykla trampcykel är året barnet fyller fem, justerat efter säsong och vilja hos barnet så klart. Springcykel kan man väl börja med när balansen tillåter det runt två men ofta något halvår till. Springcykel är ju andvändbart som "gåcykel" oxå, det tar ett tag innan de faktiskt börjar "springa" sig fram och rulla nerför och sånt.

Viktigast: låt barnen bestämma :) och vill du främja det: ha cyklar tillgängliga och cykla själv.

Min systerdotterdotter började med trampcykel när hon var tre...

ForesterGuy sa:
Atlas sa:

Min systerdotterdotter började med trampcykel när hon var tre...

Ja? Här på forumet finns barn som knappt passerat två innan de cyklat med trampor. jag sa " en "vanlig" men tidig ålder att börja cykla trampcykel är året barnet fyller fem" året barnet fyller fem är för att det oftast sker på våren/sommaren och få börjar vid treårsåldern. Det betyder inte att det är extraordinärt. De flesta (svenska) barn har lärt sig cykla innan sex års ålder men inte alla, utan att det heller är märkligt.

Tillbaka
Topp