Sprucken DH ram

Jonny

Medlem
Sprucken DH ram
Upptäckte denna spkricka på undesidan av diagonalröret när jag kom hem ifrån årets första svartrace, ingen vidare start på sässongen. Ramen är en Cannondale Gemini DH från 2004.

Frågan är om den har gjort sitt nu eller vågar man be någon duktig svetsare att svetsa ihop den och lägga på lite förstärkningar?

Bilagor

• Gemini DH Spricka.JPG
    Gemini DH Spricka.JPG
    52.2 KB · Besök: 29
Sprucken DH ram
Vad säger plånboken?
Svetsa och skaffa en extra sjukförsäkring (så du får bra/snabb/extra hjälp när den går av) eller köpa ny ram?

Sprucken DH ram
sideshow skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmmm...
>
> På bilden ser det ut som om styrröret (head
> tube) är ovalt också (=överbelastat). Inte bra.
> Tyvärr är nog ramen slut...

Nja... det är svetsen som gör att det ser ovalt ut...

Men visst går det att svetsa och förstärka... kruxet är att Cannondale inte har riktigt bra alu i sina ramar vad gäller att svetsa i efterhand... Det är inge problem att svetsa i... men det kräver efterbehandling i avglödgnings ugn... och sen ett par veckor på sig att lufthärda igen innan man kan belasta ramen.
Men du kommer aldrig att få full styrka igen.

Sprucken DH ram
Legeringen har jag ingen aning om men en spricka på det stället är inte det värsta som kan hända.

Sett ett flertal ramar som är svetsade där.

Sprucken DH ram
Jag är minst 3:e ägaren och är utan kvitton så garanti kan man nog glömma. Tog lös styrlagren och mätte och det var inte 100% runt, skillnad var på 0.15mm.

Ramen är gjord i reducerade 6061 alurör och efterbehandlad som Plush säger, 7005 aluminium är väl lättare att svetsa bra i efterhan om jag förstått rätt? Det lutar åt en ny ram för jag vill kunna lita på den och vill inte riskera några otäcka vurpor.

Sprucken DH ram
*Mikael* skrev:
> Legeringen har jag ingen aning om men en spricka
> på det stället är inte det värsta som kan
> hända.
>
> Sett ett flertal ramar som är svetsade där.

Cannondale kör ju med 6061 T6 alu... och det är T6 som är efterbehandlingen som i detta fallet är varmådrat. 6061 är ju en dural aluminium... Svensk Standard = SS4212

Normalt...när man svetsar en 6061 T6 ram... så tappar materialet runt svetsen nästan 80% av sin tidigare styrka.. vilket ger upphov till nya sprickor rätt omgående.
Styrkan kan återfås nästan helt via en behandling i värmeugn (glödgningsugn)

Sprucken DH ram
Köp en ny ram , för en svetsning blir aldrig lika starkt som grund materialet .
Sen är d väl inte så bra att ha så mycket svets skarvar så nära varandra om du skulle svetsa å förstärka d , eller ?

Sprucken DH ram
Kan du inte få en ny ram och väljer att försöka att laga den (har inte läst hela tråden) så kan du borra hål vid sprickändarna och slipa upp en fog. Därefter svetsa igen fogen. Här skulle jag satt dit förstärkningsplåtar på vadera sida som sitter fast i styrröret, i diagonalröret och i toppröret. OBS!!! Låt någon som KAN svetsa utföra jobbet.

Sprucken DH ram
Miche skrev:
> Kan du inte få en ny ram och väljer att
> försöka att laga den (har inte läst hela
> tråden) så kan du borra hål vid sprickändarna
> och slipa upp en fog. Därefter svetsa igen fogen.
> Här skulle jag satt dit förstärkningsplåtar
> på vadera sida som sitter fast i styrröret, i
> diagonalröret och i toppröret. OBS!!! Låt
> någon som KAN svetsa utföra jobbet.

Tror inte svetsningen är problemet... du skulle ha läst hela tråden :P

Sprucken DH ram
Plush skrev:
> Tror inte svetsningen är problemet... du skulle
> ha läst hela tråden :P
>
Nu blev jag ju tvungen att läsa hela tråden. Ok jag förstår problemet ;-)

Tillbaka
Topp