Sprucken kolfiberram, eller bara lacken.

OskarBouvin

Aktiv medlem
Cykeln har rullat ca 30 timmar, mestadels av dessa har varit i Åre bikepark.
Tror ni det är ramen som spruckit eller är det bara lacken?

Senast ändrad:
Jag TROR inte det är någon fara, färgen har spruckit runt "brytpunkter" på din ram, även om gängorna är ingjutna i din ram så är det ett material i ett material som rör sig om du förstår vad jag menar, färgen ger efter och spricker.

MEN

det är inte så kul att ramen ser sån ut efter 30 timmars körning och jag hade nog kontaktat köpstället om jag vore du.

Tänk dig den dagen du skall sälja hojen, jag hade inte varit intresserad av den med de där sprickorna.

Hoppas det löser sig för dig!

Åre säger inte förlåt för att den utsätter cyklar för lite mer extrema påfrestningar. Kraftigare hojar än den du har dör ju där så...
Kanske är ett "måndagsexemplar"?
Hursomhelst... Du lär kontakta Vitus om det där eller den nätshop du köpt den från... Kanske t o m behöver du skicka tillbaks den?

Jag är väl inne på lite samma spår att det ör två material som möts och det ena flexar mer än det andra och då blir påfrestningarna för stora för lacken som spricker. Dock gubbgissar jag ju bara nu då.

Att Åre skulle vara mer påfrestande än andra ställen tvivlar jah inte en sekund på, den typen av misshandel så länge måste slita hårt på materialet, sen att jag väger typ 100kg med utrustning lär inte göra det lättare. Jag har tagit bilder på det och skickat till Chain Reaction för att se om de vill starta något garantiärende.

Ville mest kolla om någon med erfarenhet kunde säga om det var okej att cykla på den tills crc ger svar på hur de vill göra. Jag la i lite bättringsfärg i sprickorna så länge för att se om de kommer tillbaka eller om materialet satt sig.

Så där kan det ibland se ut. Jag är ingen expert på lack och varför vissa exemplar får sprickor, men jag har sett hur olika produktionsomgångar av samma modell kan få förändringar av lackeringen på sådana ställen och då exempelvis som att låta klarlacken sluta innan brytpunkten istället för att ligga över skarven. Dvs rörelsen lär bestå men utan att ge synliga sprickor i lack som är styvare än skarven som den täcker.

Självklart mejlar du CRC. Förmodligen är det vanligt och ofarligt men bäst att fråga.

Tillbaka
Topp