Sram 12s XX1 kassett med Shimano XT 12s

Morakles

Medlem
Hej på er,

Tänkte köra dubbat nu när det börjar frysa till?.
Nuvarande cykel är utrustad med Shimano XT 12 s,
Men vinterdäcken har Sram XX1 kassett (12s).

Efter lite googlande så verkar de fungera ok.
Har nån av er erfarenheter med ovan kombination?

Tack på förhand o cykla lugnt?

Fungerar det rakt av för er eller skiljer det mycket så man behöver justera växellägena?

Länge kört med Shimano XT 12s Shimano rakt över så hjul med kassett och kedja finns dubbelt hemma. Nu kommer kanske nästa cykel ha Sram GX AXS och XD-hub, kommer det lira utan krav på justeringar av växellägen med gamla hjulen med Shimano och MS-hub eller förskjuts växellägena? Någon som testat och vet?

Fungerar det rakt av för er eller skiljer det mycket så man behöver justera växellägena?

Länge kört med Shimano XT 12s Shimano rakt över så hjul med kassett och kedja finns dubbelt hemma. Nu kommer kanske nästa cykel ha Sram GX AXS och XD-hub, kommer det lira utan krav på justeringar av växellägen med gamla hjulen med Shimano och MS-hub eller förskjuts växellägena? Någon som testat och vet?
Inte om det är nya gx axs (transmission). Den har kedjelinjen längre ut. Och en smalare kedja.

Jag hade matchat kedjan med kassetten. Shimanokedjan har högre ytterlänkar och så så inte säkert de funkar hundra. Men en Sram kedja, sram kassett och Shimano växel fungerar utmärkt vet jag.

Inte om det är nya gx axs (transmission). Den har kedjelinjen längre ut. Och en smalare kedja.

Kedjelinjen är ingen problem. Kassetten sitter på samma plats vid olika kedjelinjen. Och jag viste inte att transmission har en smalare kedja, men det är också ingen problem med en annan 12-delat kassett.

Kedjelinjen är ingen problem. Kassetten sitter på samma plats vid olika kedjelinjen. Och jag viste inte att transmission har en smalare kedja, men det är också ingen problem med en annan 12-delat kassett.
Jag är ganska säker på att kassetten sitter 3mm längre ut på transmission.

Har väl aldrig varit snack om Transmission? Transmissionkassetten tar väl säkert i växelörat och kedjan kommer inte så långt ut oavsett så. XX1 finns inte som transmission heller.

Har väl aldrig varit snack om Transmission? Transmissionkassetten tar väl säkert i växelörat och kedjan kommer inte så långt ut oavsett så. XX1 finns inte som transmission heller.
Det är ju oklart. Han skall köpa ny hoj med gx axs och undrar om han kan använda sina hjul med shimano kasett.

Sram har ju varit noga med stt se till att det inte går längre. Även om man mikrojusterar in bakväxeln max lirar det inte med shimanokasett längre.
Vilket är synd eftersom transmissionkassetten växlar som skit så fort man kommer ut i stökig terräng.

Jag är ganska säker på att kassetten sitter 3mm längre ut på transmission.

Nej. Boost är alltid 148 mm bred. Det finns ingen utrymme att flytta kassetten utåt. De flesta nya cyklar, både med Sram och Shimano drivlinan, har frandrevet 3 mm längre utåt (55 mm kedjelinjen), men utan att flytta kassetten.

Hmm när kom Transmission, skulle tro att detta är årsmodell 22/23 något sådant med tanke på ”rean”! Kunde just misstänka att det inte skulle gå rakt av.
Googlade lite. Hittade en snubbe som fått det att funka genom att shimsa ut en kassett med en bricka. 🫣
Så det kanske går att få det att funka även om det är transmission. 😄

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp