SRAM Attack triggers - första intryck

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Visserligen har TnT delat med sig av sina intryck av hela X.9-setupen, men jag tänkte att jag kunde komplettera med min bild av reglagen kombinerad med Shimanoväxlar.

Jag kör alltså numera med SRAM Attack-triggers kombinerat med min gamla XTR-bakväxel och XT-framväxel. Tidigare har jag kört med LX-reglage.

Jag var ute en lång runda igår efter jobbet och är väldigt nöjd. Det jag slogs av först är att det är en rejälare känsla i reglaget. LX kändes lite vekt på något sätt, som att det fanns risk att man skulle trycka sönder det. Attack känns betydligt mer bombproof. Attack har stora rejäla knappar, något jag tycker är ett plus. Indikatorfönstren sitter heller inte lika utsatt som de gör på Shimano.

Med Attack känner jag mycket tydligare att jag växlar, jag känner ett svar i reglaget som jag inte gjorde med LX. Det här tycker jag framförallt känns när man släpper vajer. Att man använder tummen tycker jag bidrar till den här känslan. Jag funderade innan på om det skulle kännas bökigare att bara använda tummen. Tidigare åkte jag ofta omkring med tumme och pekfinger på reglaget. Så här som första intryck tyckte jag inte att det gjorde någon skillnad, snarare kändes det enklare att bara använda tummen. Jag når runt med mitt pekfinger runt handtaget så om jag vill kan jag även använda det.

Det som är det skönaste med reglagen är när man trycker flera växlar åt gången. Det är väldigt smidigt att trycka i upp till fem växlar åt gången, utan att man för den skull gör felväxlingar. Visst kan man trycka i flera växlar med LX också, men svaret i reglaget känns distinktare. Även växlingar åt andra hållet är bättre. Jag trodde att det skulle gå långsammare att växla upp (släppa vajer) med tummen, men tycker att det går fortare. Delvis tror jag det har att göra med att jag är snabbare i tummen än pekfingret, men jag tror att "knappen" rör sig en kortare väg på Attack och är därför snabbare klar för nästa knapptryck.

Utseendet då? Jag tycker att SRAM:s koncept är snyggare, men det är ovant att ha indikatorn på "fel" ledd. Så här i början känns det svårare att läsa av på den ledden, men ett stort plus är att SRAM använder röd markör på vit botten. Varför har inte Shimano kommit på att vit botten blir tydligare. Jag tror att jag kommer att uppskatta det mycket i mörkret sen.

Jag vet inte om det är rättvist att jämföra Attack och LX, kanske borde man jämföra med XT. Prismässigt brukar Attack hamna mellan LX och XT, men nu har jag sett att Chainreaction sänkt priset så att det ligger i nivå med LX.

Kort och gott - tummen upp :)

EDIT: att beskylla TnT för att köra X.7 var lika grovt som om man skulle kalla hans toyota för alfa romeo :)

Senast redigerad av en moderator:
Det blir roligt sen när du kört det ett tag och testar ett Shimanoreglage - jag har märkt att jag numera tumväxlar även på Endurons XTR-reglage.. det går faktiskt!

reglagen är parpris, ja.

tror det går o välja styck också, men då måste du klicka i det manuellt o då är du mycket medveten om det.

Jo, jag körde erbe's Raven igår och fumlade i början med tummen på pekfingerknappen.

Det är mer rätt att växla med tummen, på något vis. Flummigt konstaterat. Pekfingret passar bättre på bromshandtaget (tillsammans med långfingret eftersom bettet i mina bromsar inte är det bästa).

oxr: Det är X.9 gruppen jag testar ;)

Tim Skrev:
-------------------------------------------------------
> reglagen är parpris, ja.
>
> tror det går o välja styck också, men då måste du
> klicka i det manuellt o då är du mycket medveten
> om det.

Men när jag väljer t.ex Sram x.7 Reglage så står det ju RH Rear eller FH front...Då borde man ju få välja ett?
Är inte 19.90 pund lite billigt för ett par twisters?

oxr: Måste man ha 2:1 vajer på sram-reglage om man vill ha dom med Shimano växel? Eller funkar det med 1:1

jag har sagt fel förut så jag går inte in på vad som är vad när det gäller utväxling, men attack och rocket är för shimanoväxlar och x.7 och x.9 är för SRAM.

[Freeride] EriC Skrev:
> Men när jag väljer t.ex Sram x.7 Reglage så står
> det ju RH Rear eller FH front...Då borde man ju få
> välja ett?

Vill du köra Moto Style eller vanlig? Vänster reglage till framväxeln eller vice versa.

> Är inte 19.90 pund lite billigt för ett par
> twisters?

Ganska. Men inte billigast. Se SRAM-tråden för prisjämförelse! :)

> oxr: Måste man ha 2:1 vajer på sram-reglage om man
> vill ha dom med Shimano växel? Eller funkar det
> med 1:1

Till framväxeln är det samma. Till bakväxeln krävs 2:1 handtag (EJ X.7 X.9 X.0!!) om du skall köra Shimano bakväxel.

Senast ändrad:
Hade tänkt köra med x.7 trigger och deoreväxel- tills jag har råd med srambakväxel också. Dete borde funka då asså... ?

Senast redigerad av en moderator:
Gå in på SRAM's hemsida och titta på produkterna. Välj sedan att titta på deras 2:1 reglage så ser du vilja som fungerar.

--

X.7, X.9 och X.0 jobbar med 1:1 utväxling vilket altså inte fungerar med Shimano-bakväxel!

Cal är onykter. Det finns inga "motostyle" växelreglage, engelsmännen växlar bakväxeln med höger hand precis som vi.

Eric: Det finns inget reglage som funkar med både Sram och Shimano bakväxel. Däremot funkar alla framväxelreglage med både Sram och Shimano framväxel, där är det ingen skillnad.

Måste tillägga i debatten att gamla slitna XT-reglage funkar inte lika bra som nya även om man byter vajer och hölje. Vet inte hur lång tid det tar att slita ner reglagena kanske tre fyra år.

Eftersom det är nio lägen även på vänsterhandtaget (gripshift) borde man väl kunna växla vilken som????

/rikard

rikard Skrev:
> Eftersom det är nio lägen även på vänsterhandtaget
> (gripshift) borde man väl kunna växla vilken
> som????

Triggerreglagen har tre lägen på vänster precis som vanligt.

jomper Skrev:
> Cal är onykter. Det finns inga "motostyle"
> växelreglage, engelsmännen växlar bakväxeln med
> höger hand precis som vi.

Bah! Vad dumt av mig. Det står ju faktiskt bara "LH Front", "RH Rear" hos CRC. Därmed finns det inga valmöjligheter precis som jonas så vänligt påpekade. Var nog lite för trött för happyinlägg igår kväll. ;)

Tillbaka
Topp