Sram AXS App

Wisborg

Medlem
Sram AXS App
Hejsan
Är helt ny med detta med elektroniska växlar och har blivit positivt överraskad hur länge batteriet håller i min GX bakväxel. Idag dock när jag kom hem och loggade in i Appen så var batteriet under 25% och rött. Men ingen notifikation i appen....
Hur gör ni som har dessa växlar för att inte missa och ladda i tid? Något bra sätt att bli påmind måste ju finnas.
Screenshot_20250607_125942_SRAM AXS.webp

Sram AXS App
Finns ju ingen anledning att alltid köra slut på batterierna heller. Jag kollar lite sporadiskt framförallt om jag tex. ska till landet och vara borta några dagar så man åker dit "fulladdad", men annars tycker jag det räcker så länge att det duger gott att då och då kolla status i appen eller via knapptryck på bakväxeln. Och sen ladda när det är gult.
Ibland när det har gått några veckor sen sist då det är flera cyklar som används så vissa står ett tag mellan turerna så lägger jag bara på laddning utan att ens ha kollat så vet man att det är fullt sen. Är ju inte jättejobbigt direkt, ligger en laddare redo i garaget.

Sen om du ofta tranporterar cykeln på cykelställ inbillar jag mig att det är bra att ta bort batteriet då ju systemet väcks genom rörelse.

Sram AXS App
Finns ju ingen anledning att alltid köra slut på batterierna heller. Jag kollar lite sporadiskt framförallt om jag tex. ska till landet och vara borta några dagar så man åker dit "fulladdad", men annars tycker jag det räcker så länge att det duger gott att då och då kolla status i appen eller via knapptryck på bakväxeln. Och sen ladda när det är gult.
Ibland när det har gått några veckor sen sist då det är flera cyklar som används så vissa står ett tag mellan turerna så lägger jag bara på laddning utan att ens ha kollat så vet man att det är fullt sen. Är ju inte jättejobbigt direkt, ligger en laddare redo i garaget.

Sen om du ofta tranporterar cykeln på cykelställ inbillar jag mig att det är bra att ta bort batteriet då ju systemet väcks genom rörelse.
Det var just därför jag hade hoppats att appen kunde hojta till redan innan man får helt slut. Jag brukar göra som dig men just nu håller batteriet så länge att det är lätt att bli slarvig.

Vad menar du med knappen på bakväxeln. Trycker jag på den så växlar den upp en växel, finns det något mer knep?

Sram AXS App
Till alla tvivlare så har jag inte kollat i appen på flera år och det har fortfarande gått att cykla 😮
Aktiverade den nyss i nya(sen ett år) telefonen så nu kommer det gå fort som .......

Sram AXS App
Det var just därför jag hade hoppats att appen kunde hojta till redan innan man får helt slut. Jag brukar göra som dig men just nu håller batteriet så länge att det är lätt att bli slarvig.

Vad menar du med knappen på bakväxeln. Trycker jag på den så växlar den upp en växel, finns det något mer knep?
Knappen på själva växeln alltså, inte växelreglaget.

Sram AXS App
Sram AXS App
Jag har nu testat lite mer och vad jag kan se så är det först när batteriet når Critical low som det larmar via appen. Hade önskat att det gick att få ett larm tidigare men nu får man lära sig att komma ihåg att ladda var 14e dag.

Sram AXS App
Men inte ska det behöva laddas var 14:e dag, bara för att ha lite marginal? Säger jag och bortser helt från att det kan finnas folk som cyklar MYCKET mer än jag… :-)

Men som lite motionär så där, 2-3turer på några timmar i veckan, så känns det som lite täta intervaller. Iaf med fräscha batterier.

Sram AXS App
Låter konstigt, mina växlar inte om man trycker på bakväxelns knapp utan blinkar en gång alternativt om man håller in börjar blinka i parningsläget.
Såhär står det i min manual.

Tryck och släpp AXS-knappen på bakväxeln en gång för att flytta växeln utåt ett läge, eller två gånger snabbt för att flytta inåt i ett läge.

Sram AXS App
Såhär står det i min manual.

Tryck och släpp AXS-knappen på bakväxeln en gång för att flytta växeln utåt ett läge, eller två gånger snabbt för att flytta inåt i ett läge.
Japp, testade nu på mina och de gör också så. Minnen var fel.
Men oavsett blinkar den grönt/ rött beroende på laddstatus när du växlar.

Sram AXS App
Mina blippar sitter ihop med reglagen. Fördelen är att de inte behöver slängas när batteriet tar slut.

Och det är också den enda fördelen :)
Jag tar batterifaktorn alla gånger i veckan för att slippa trådarna. Speciellt om man reser med cykel. Blips = lossa tempopinnarna med två insexor, slå in, återmontera på plats och allt funkar.

Trådat......lossa pinnar, ta loss styrlinda, frigör kablage, packa, linda om styre på plats osv.

@fhloston mysko med ditt vänsterreglage, jag har flera år senare fortfarande typ full status på reglagen.

Sram AXS App
@fhloston jag har bytt batterier i blippar framgångsrikt. Finns bilder i fulmeckstråden, eller skicka pm om du vill.
Ang reglaget, var nog med att du stänger batteriluckan ordentligt, jag hade problem efter jag bytte mitt första batteri att det laddade ur snabbt. Och köp det med flest Ah

Tillbaka
Topp