Sram code problem

KarlCrox

Medlem
Sram code problem
Tja.

Min ca två månader gamla code bakbroms tar extremt nära handtaget,trots att jag skruvade upp justeraren max. Provade att fylla på bromsvätska men hjälte ej. Upplevde liknande på tidigare guide bromsar trots flera fullständiga luftningar och ny bromsvätska.

Vad kan/ska jag göra?
Ska till Järvsö nästa vecka och vill helst återvända utan helikopterassistans.

alidhojd

Medlem
Sram code problem
Ta loss oket och pumpa på handtaget så klossarna kommer närmare varandra, prova efter varje pumpning så det går på skivan. När den precis går på skivan kommer hantaget att ta längre ut.

Velocipeden

Aktiv medlem
Sram code problem
Du skriver "Provade att fylla på bromsvätska" gjorde du det eller luftade du enligt konstens alla regler?
Om inte finns bra videos om det.
Se upp om du pumpar in kolvarna utan belägg så de inte kommer för långt in och hoppar ut.
Lycka till!

Debbo

Aktiv medlem
Sram code problem
Min Guide R bakbroms har börjat bråka, är det samma problem tro, den ligger kvar emot efter bromsning, och släpper saaaaaakta, man märker att bromshandtaget inte får tillbaka sin tryckkolv, vad det nu heter.
Läst någonstans, ska söka nu, om att just Guide R har haft problem med bromshandtagen. Typ någon packning som kärvar. Från 2016

Debbo

Aktiv medlem
Sram code problem
Har just insett att detta är ett gigantiskt problem, ofta relaterat till värme, får ge fan i bakbromsen imorgon 🤪
Nytt bromshandtag eller leka reparatör med nya packningar.

Debbo

Aktiv medlem
Sram code problem
Tror också på ordentlig luftning, min gamla ht hade jag hängande i framhjulet, där gick frambromsens handtag alltid in i handtaget första 3 pumpen, sedan funka det bra, när jag väl orkade byta olja och lufta efter konstens alla regler så försvann problemet.

alex.asu

Medlem
Sram code problem
Ibland tycker jag kan det vara svårt att avgöra om man lyckats göra en perfekt luftning medans luftningsblocken fortfarande sitter i. Har bara lite, lite luft dröjt sig kvar någonstans kan det visa sig först när man låter kolvarna avancera.
Oftast provar jag att lufta endast handtaget med beläggen och skivorna på plats innan jag ger mig på att göra om hela processen ordentligt och ofta löser det problemet. Det hela leder dock till en överfyllning av systemet, så vidta beaktning om beläggen behöver bytas innan nästa luftning.
Och vidta lite extra säkerhetsåtgärder när belägg och skivor sitter i såklart så att det inte kommer bromsvätska på dem.

KarlCrox

Medlem
Sram code problem
Ibland tycker jag kan det vara svårt att avgöra om man lyckats göra en perfekt luftning medans luftningsblocken fortfarande sitter i. Har bara lite, lite luft dröjt sig kvar någonstans kan det visa sig först när man låter kolvarna avancera.
Oftast provar jag att lufta endast handtaget med beläggen och skivorna på plats innan jag ger mig på att göra om hela processen ordentligt och ofta löser det problemet. Det hela leder dock till en överfyllning av systemet, så vidta beaktning om beläggen behöver bytas innan nästa luftning.
Och vidta lite extra säkerhetsåtgärder när belägg och skivor sitter i såklart så att det inte kommer bromsvätska på dem.
Hur luftar du endast handtaget?

Jsg gjorde det igår, genom att ha överfullt med olja i handtaget för att undvika luftbubblor men det hjälpte inte;-)

TheCube

Medlem
Sram code problem
Mina Code R har samma egenskap. Jag har löst det genom att med jämna mellanrum ta bort bakhjulet och pumpa fram kolvarna. Sedan kör jag in en 3mm tjock plåtbit mellan beläggen och vips så tar handtaget lagom långt ut igen.

//Jonas

alex.asu

Medlem
Sram code problem
Hur luftar du endast handtaget?

Jsg gjorde det igår, genom att ha överfullt med olja i handtaget för att undvika luftbubblor men det hjälpte inte;-)
På SRAM gör jag det med endast sprutan i handtaget och suger och trycker om vartannat till det inte kommer ut mer bubblor. Är väl sista steget i den sedvanliga processen? Fast som sagt, med belägg och skivor på plats för att överfylla lite.

KarlCrox

Medlem
Sram code problem
Mina Code R har samma egenskap. Jag har löst det genom att med jämna mellanrum ta bort bakhjulet och pumpa fram kolvarna. Sedan kör jag in en 3mm tjock plåtbit mellan beläggen och vips så tar handtaget lagom långt ut igen.

//Jonas
Hajar inte riktigt: Med pumpa menar du väl pumpa bromshandtag?
Om du då har en 3 mm tjock plåtbit emellan klossarna borde det väl bli samma som att göra det utan att ta loss bakhjulet? Eller menar du att du pumpar fram klossarna på annat sätt, eller hur gör du för att de inte ska ”flyga ut” om du inte har något emellan?

clara

Medlem
Sram code problem
Samma problem med mina Code R, cykel köpt i vintras. Vi löste det genom att, efter sedvanlig komplett luftning, trycka i lite extra olja från sprutan vid bromsen. Om man försöker fylla extra från handtaget dräller det bara ut så fort man tar loss sprutan så sätt igen den skruven först.

Har funkat för tre dagar bikepark iaf. Helt sjukt att detta verkar vara standard på sram. Hade samma problem med guide bromsar på förra cykeln.

KarlCrox

Medlem
Sram code problem
Samma problem med mina Code R, cykel köpt i vintras. Vi löste det genom att, efter sedvanlig komplett luftning, trycka i lite extra olja från sprutan vid bromsen. Om man försöker fylla extra från handtaget dräller det bara ut så fort man tar loss sprutan så sätt igen den skruven först.

Har funkat för tre dagar bikepark iaf. Helt sjukt att detta verkar vara standard på sram. Hade samma problem med guide bromsar på förra cykeln.
Ok tack det låter som ett bra förslag. Testar i morgon!!

TheCube

Medlem
Sram code problem
Hajar inte riktigt: Med pumpa menar du väl pumpa bromshandtag?
Om du då har en 3 mm tjock plåtbit emellan klossarna borde det väl bli samma som att göra det utan att ta loss bakhjulet? Eller menar du att du pumpar fram klossarna på annat sätt, eller hur gör du för att de inte ska ”flyga ut” om du inte har något emellan?
Var kanske lite otydlig :-) Jag pumpar på bromshandtaget med hjulet borta och inget mellan beläggen. Då pumpar man fram klossarna framför den punkt dom kommer ta med skivan mellan. Sedan trycker jag tillbaka kolvarna med beläggen kvar i oket med en 3mm plåtbit och då blir det lagom avstånd mellan skiva och belägg. Det funkar väldigt bra på mina🙂

qma

Aktiv medlem
Sram code problem
Min Guide R bakbroms har börjat bråka, är det samma problem tro, den ligger kvar emot efter bromsning, och släpper saaaaaakta, man märker att bromshandtaget inte får tillbaka sin tryckkolv, vad det nu heter.
Läst någonstans, ska söka nu, om att just Guide R har haft problem med bromshandtagen. Typ någon packning som kärvar. Från 2016
Det kan vara två olika problem - sticky piston i handtaget och kärvande ok. Ok-delen fixar man genom att rengöra inuti oket, pumpa ut alla kolvar så långt man vågar (håll emot om nån vill ut mer) och rengöra utstickande kolvarna med bromsvätska och typ borste/pensel, trycka in kolvarna och rengöra insidan igen med isopropanol eller dylikt. Sen pumpar man ut och trycker tillbaks alla kolvar en och en tills alla går lika lätt (för fyrkolvs behövs block som håller emot ett par i taget, och ena sidan kan man hålla inne med en tång, t.ex. mini-låstång).

Luftning är ju lite speciellt med sram/avid också - man ska ha två sprutor och följa steg i ordning, vacuumsuga vid både handtag och ok...

Debbo

Aktiv medlem
Sram code problem
Det kan vara två olika problem - sticky piston i handtaget och kärvande ok. Ok-delen fixar man genom att rengöra inuti oket, pumpa ut alla kolvar så långt man vågar (håll emot om nån vill ut mer) och rengöra utstickande kolvarna med bromsvätska och typ borste/pensel, trycka in kolvarna och rengöra insidan igen med isopropanol eller dylikt. Sen pumpar man ut och trycker tillbaks alla kolvar en och en tills alla går lika lätt (för fyrkolvs behövs block som håller emot ett par i taget, och ena sidan kan man hålla inne med en tång, t.ex. mini-låstång).

Luftning är ju lite speciellt med sram/avid också - man ska ha två sprutor och följa steg i ordning, vacuumsuga vid både handtag och ok...
99,9% säker att det är sticky piston nu!
Märkte av det en varm dag innan semestern, funka bra i förrådet igår, tog ut den i solen, då började det kärva.
Körde 5 mil idag, bara efter solexponering låg det och nöp i skivan.

KarlCrox

Medlem
Sram code problem
Var kanske lite otydlig :-) Jag pumpar på bromshandtaget med hjulet borta och inget mellan beläggen. Då pumpar man fram klossarna framför den punkt dom kommer ta med skivan mellan. Sedan trycker jag tillbaka kolvarna med beläggen kvar i oket med en 3mm plåtbit och då blir det lagom avstånd mellan skiva och belägg. Det funkar väldigt bra på mina🙂
Tack ska prova!!

KarlCrox

Medlem
Sram code problem
Kolvarna stannar kvar inne efter rengöringen och är nu tio ggr sämre än när jag började- precis som förra gången med guide bromsar. Det verkar som att kolvarna torkar ut efter rengöringen med sprit... jag kan ju knappast ha på bromsoljan som jag har i bromsen (sram break fluid 5.1), då lär ju det ju komma på bromsskivan sen. Eller vad gör jag för fel??

Bilagor

KarlCrox

Medlem
Sram code problem
Gjort en komplett luftning efter rengjorde kolvarna. Funkar bättre men inte optimalt. Som vanligt med andra ord, så med min standard får det duga.

Tack alla för hjälpen!!

qma

Aktiv medlem
Sram code problem
Kolvarna stannar kvar inne efter rengöringen och är nu tio ggr sämre än när jag började- precis som förra gången med guide bromsar. Det verkar som att kolvarna torkar ut efter rengöringen med sprit... jag kan ju knappast ha på bromsoljan som jag har i bromsen (sram break fluid 5.1), då lär ju det ju komma på bromsskivan sen. Eller vad gör jag för fel??
rengör kolvarna när de är ute, med bromsvätska, sen tryck in alla kolvar hela vägen och rengör med sprit för att inget ska komma på skivan, som jag skrev tidigare...

qma

Aktiv medlem
Sram code problem
Ja så gör jag och har sett den rekommendationen både här och där. Eftersom kolvarna är max utpumpade så är det vettigt att inte köra med nåt främmande för packningarna utan det de är gjorda för att beröra. Sen trycker man in dem hela vägen och överflödet droppar undan. Sen torkar man bort alla spår av bromsvätskan i oket med en trasa fuktad med iso. Inga konstigheter...

Per-Erik

Medlem
Sram code problem
99,9% säker att det är sticky piston nu!
Märkte av det en varm dag innan semestern, funka bra i förrådet igår, tog ut den i solen, då började det kärva.
Körde 5 mil idag, bara efter solexponering låg det och nöp i skivan.
Låter som du har samma problem som jag hade på mina Guide RSC, sticky piston, kom när det blev varmt men stod den inne i ett svalt garage så funkade de bra.

Beställde ett par nya pistons i aluminium och bytte ut plastskiten mot de istället, funkat bra sen dess.

Nya cykeln blev det INTE Srambromsar på kan jag säga.... inte imponerad av dem...

Debbo

Aktiv medlem
Sram code problem
Låter som du har samma problem som jag hade på mina Guide RSC, sticky piston, kom när det blev varmt men stod den inne i ett svalt garage så funkade de bra.

Beställde ett par nya pistons i aluminium och bytte ut plastskiten mot de istället, funkat bra sen dess.

Nya cykeln blev det INTE Srambromsar på kan jag säga.... inte imponerad av dem...
Är dom i plast 😳
Känns som en viktgrej för RCS, men då skulle inte problemet vara på alla tre modeller, ja då är slipa dålig idé!
Fick lite panik när jag såg hur många olika pistons som dök upp när jag googla!

Behöver ju köpa luftnings sprutor också, har ju shimano på alla andra, förutom ett par gamla Juicy 5 från -08 som aldrig bråkat.

Per-Erik

Medlem
Sram code problem
Är dom i plast 😳
Känns som en viktgrej för RCS, men då skulle inte problemet vara på alla tre modeller, ja då är slipa dålig idé!
Fick lite panik när jag såg hur många olika pistons som dök upp när jag googla!

Behöver ju köpa luftnings sprutor också, har ju shimano på alla andra, förutom ett par gamla Juicy 5 från -08 som aldrig bråkat.
Jag tror alla har plast tyvärr... läste nåt om att de sväller efter några år (inte för jag vet hur plast sväller...) Mina var från 2015.

Debbo

Aktiv medlem
Sram code problem
Jag tror alla har plast tyvärr... läste nåt om att de sväller efter några år (inte för jag vet hur plast sväller...) Mina var från 2015.

Ja, bromsolja har rätt starka egenskaper, sväller är ju problemet om du tar fel flaska till fel broms, tror Dot bromsar tar mest stryk av mineralolja än tvärtom, har själv vart klantig och fyllt på med Dot 4.1 i mina XT, peppar peppar, över 6 månader innan jag insåg misstaget och bytte olja, men funkade, och inget skadat!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer