Sram Gx 11 probläm..

Jonton

Ny medlem
Sram Gx 11 probläm..
Sprillans ny med Cykling men mek kunnig.
Problemet är det att växelvajern är för kort..?
Jag bytte nyss växelöra och skulle ställa in växlarna..

Släpper vajern, börjar med tyngsta justerar perfekt, sedan den lättaste växeln även den ställer jag in perfekt, sen så när vajern är lös går den ju automatiskt ner till lägsta drevet, där skulle jag då spänna vajern men då är vajern för kort..????
Det går inte spänna fast den vid skruven iomed att bläcket/ändstoppet är precis vid skruven....
Går det på något sätt få mer vajer? Jag menar det känns ju jävligt onödigt att hugga av vajern så jävla kort från fabrik...
Cykeln är 3 månader, en Canyon spectral 7.0 ex.
Tacksam för hjälp mvh emil

Sram Gx 11 probläm..
Kolla så att alla vajerhöljeändar sitter rätt, kolla om du kan släppa på vajerspänningen med justerskruvarna vid växelreglage och/eller bakväxel.
Fö låter det konstigt att vajern är för kort om du bara bytt örat

Sram Gx 11 probläm..
Caretta sa:
Kolla så att alla vajerhöljeändar sitter rätt, kolla om du kan släppa på vajerspänningen med justerskruvarna vid växelreglage och/eller bakväxel.
Fö låter det konstigt att vajern är för kort om du bara bytt örat

det med växelreglaget testade jag men men bott så va den ungefär lika lång, kunde bara korta in den typ!
Ska kika på det första och se om det hjälper ?? tack :)

(När jag har på högsta drevet=mer vajer så har jag ca 2-3cm kvar till skruven, drar jag ner på lägsta så blir 2-3cm kortare, alltså vid förskruvningen)

Senast ändrad:
Sram Gx 11 probläm..
Jag tror jag löst det... Glömde att växla upp till trögaste växeln precis i början när jag lossade och ställde in första ändläget haha...
Kan hända att de är så!
Men tack för all hjälp än så länge :)

Sram Gx 11 probläm..
Men sluta nu. Inte kapa och såga.

Har du bara bytt öra så SKA det bara fungera igen, om det varit monterat och fungerat förut.

Du behöver inte magiskt mer wire för att du byter öra. Varför har du ens släppt på vajern om du byter öra? Det behöver du inte göra.
I vilket fall som helst. Har du släppt på wiren, så är det någon del av hölje eller "nipplar" som inte gått tillbaka hela vägen in, kolla alla ställen där wiren går in i ram, går in i fästen, går in handtag/reglage. De kan "fastna" utan att vara helt inskjutna, då snyter de en cm kabel. Men på dig låter det som att du förlorat mer än så?

Ett nytt öra gör inte wiren kortare. Leta på.

Sram Gx 11 probläm..
Stervelo sa:
Men sluta nu. Inte kapa och såga.

Har du bara bytt öra så SKA det bara fungera igen, om det varit monterat och fungerat förut.

Du behöver inte magiskt mer wire för att du byter öra. Varför har du ens släppt på vajern om du byter öra? Det behöver du inte göra.
I vilket fall som helst. Har du släppt på wiren, så är det någon del av hölje eller "nipplar" som inte gått tillbaka hela vägen in, kolla alla ställen där wiren går in i ram, går in i fästen, går in handtag/reglage. De kan "fastna" utan att vara helt inskjutna, då snyter de en cm kabel. Men på dig låter det som att du förlorat mer än så?

Ett nytt öra gör inte wiren kortare. Leta på.

Nja, grejen va att örat blev skrot men justera in det så det funkade på 5 första växlarna innan det nya örat kom på posten, så "grunden" blev förstörd iomed det.
Sen är det första gången jag justerar in skiten men nu är allt bra igen!
Jag glömde att växla ner till lilla drevet innan jag drog åt vajern återigen, nybörjare misstag antar jag hehe.
Men om man kollar klipp osv så ser det ut som att dom har 6-8cm vajer över, jag har typ 2-3cm!
Men tack för all hjälp!
Trevlig cykelhelg och semestrar :)

(Saken va att dom va jävligt kasst inställda från första början, så blev frustrerad och misstänksam hehe)

Senast ändrad:
Sram Gx 11 probläm..
2-3 cm är precis lagom. Mer utstick än så är bara onödigt. Vajern är ändå inte spänd på trögaste växeln, utan det sköter ändlägesskruven. Så det ska inte vara några problem att montera om man bara har liiiite utstick bortom där vajern är fastskruvad i växeln.

Sram Gx 11 probläm..
Makten sa:
2-3 cm är precis lagom. Mer utstick än så är bara onödigt. Vajern är ändå inte spänd på trögaste växeln, utan det sköter ändlägesskruven. Så det ska inte vara några problem att montera om man bara har liiiite utstick bortom där vajern är fastskruvad i växeln.

Okej, nice då fick man lära sig det ???

Sram Gx 11 probläm..
Jonton sa:
Jag tror jag löst det... Glömde att växla upp till trögaste växeln precis i början när jag lossade och ställde in första ändläget haha...
Kan hända att de är så!
Men tack för all hjälp än så länge :)

Tänkte på det jag också för jag gjorde så en gång för länge sen fast min vajer räckte men fick bara 3växlar?

Tillbaka
Topp