Sram GX 1x11 problem..

Jonton

Ny medlem
Sram GX 1x11 problem..
Tjena!
Är ganska ny med MTB och köpte mig en Canyon Spectral 7.0 ex.
På den sitter ett växelparti som rubrik och jag ställde in växlarna så dom gick heeeelt ljuvligt!!

Igår så skavde/small jag in med vad jag tror växelföraren, det var ingen så hård smäll, man kan säga att jag hoppade av cykeln och den la sig ner och skavde typ...
Inget synbart haveri med på lättaste växeln ner till trean så vill den kugga över och krångla dock går fyran till elvan fortfarande fint.
Förstår att det är svårt för någon här att hjälpa kanske men vad tror ni på ett ungefär..
Vart ska jag börja och fortsätta ifrån så att säga? Försöka ställa in växlarna på nytt är väl kanske nummer ett?

Tack på förhand

Sram GX 1x11 problem..
Canyon sverige är riktigt snabba på att skicka öron. Kolla där.
Annars så brukar öronen gå att rikta om det bara är lite snett.

Sram GX 1x11 problem..
Okej, får ringa/kontakta dom imorgon!
Ja, det är ju verkligen inte synbart snett i mina ögon då jag kollade nu men lika bra att få hem så man har!
Tack för svar!

Sram GX 1x11 problem..
Gör bägge :)
Beställ 2-3 öron och medan du väntar så plocka bort den gamla och försök få den rak.
Den kommer vara mjukare än innan så böja sig ännu lättare framöver, men man kan tröttna på att slänga på nya öron efter var-varannan runda...

Sram GX 1x11 problem..
Ta bort? Stoppa in en insex i skruven som håller växeln så har du ett bra grepp.

Jag tror annars att du klarar dig med att bara justera om växlarna. Det kan bli rätt skevt innan det skiter sig.

Sram GX 1x11 problem..
Ja de är väl lika bra ? De kanske är ett vanligt förekommande problem?
Men för att förklara mer exakt så vill den inte växla ner från 1-2 då går den på halva drevet på 1 och halva på tvåan typ, så växelföraren trycker inte ner skiten ordentligt typ/skevt känns de som..

Jag började fundera på att behöva byta hela jävla hela kassetten eller växelföraren hehe!
Man kan inte slått i dom översta dreven, så dom har tryckta ihop så inte kedjan vill hitta rätt spår?
(Påminner att jag bara kört i två månader) hehe

Mvh

Sram GX 1x11 problem..
Nää det är sannlokikt växelörat. har du djävulskt otur så har växeldföraren blivit glapp. det brukar påverka de översta växlarna då den är som mest spänd i det läget.

Sram GX 1x11 problem..
Håller med rattnalle! Har du provat att justera växelwiren? Att det kan vara känsligare med justeringen kan bero på hur Kedjelinjen blir med dom lättaste växlarna.

Sram GX 1x11 problem..
Jag har gått igenom samma procedur med canyon spectral 7.0 EX. Testade först att byta örat, men upptäckte snabbt att bakväxeln också var böjd (gick inte växla ner till lägsta drevet). Jag köpte en ny bakväxel från annan butik till hyfsat billigt pris (köp inte från canyon). Tråkig utgift men slit inte ut den ännu dyrare drevkassetten i onödan

Tillbaka
Topp