Sram gx vs shimano xt

Dirren

Medlem
Sram gx vs shimano xt
Dags o köpa ny drivlina.
Har alltid kört med shimano o det funkar fint, men ska man testa nåt nytt?
Är xt likvärdigt gx?
Går srams gx kasett på en shimano body?
Monterade nyligen sram nx drivlina på grabbens hoj, o där passade kasetten på shimano bodyn konstigt nog...
Nåt annat o tänka på?
Kom gärna med lite synpunkter ni som testat båda...

Sram gx vs shimano xt
GX kräver XD-body, GX väger mindre än XT, GX är dyrare än XT. Båda funkar likvärdigt, lite annan känsla i reglagen, vilket man föredrar är bara personlig preferens.

Sram gx vs shimano xt
Kassetter som har 11t som minsta drev kör shimanobody och 8-10t XD-body.

Skulle säga att båda är likvärdiga, XT har mycket tyngre reglage iom clutchen. Då min tumme är van vid SRAM så fick jag till slut ont efter ha kört mycket. XT lägger på lite kompression i dämpningen om det är fullgung medans SRAM piskar med med kedjan.

Då jag inte gillar shimano är valet lättare. Shimanos 11-46 kassetter är att undvika, 37-46 är ett steg som inte fungerar i teknisk terräng, för stort steg procentuellt. SunRace har kassett för 12-delat som passar på shimanobody om du vill gå hela vägen till 12-delat.

Sram gx vs shimano xt
Oavsett om man kör xt, xtr (lättare) eller gx bakvxl och reglage kan du köra xD body och Sram 10-42T kassett (gx eller lättare).

Samma sak ang vevpartiet, funkar till alla grupper. Truvativ Eagle vevpartier är lätta och prisvärda. Nya Stylo Carbon med DUB axel t.ex.

Sram gx vs shimano xt
Finns bara 11-50 för shimanobody för 12-delat. Samma utväxling som 11-delat 11-42 fast med 50t som nödväxel eller den växel jag kör med när jag ska ta mig uppför backar i 110 kadens.

Sram gx vs shimano xt
BjornR sa:
Finns bara 11-50 för shimanobody för 12-delat. Samma utväxling som 11-delat 11-42 fast med 50t som nödväxel eller den växel jag kör med när jag ska ta mig uppför backar i 110 kadens.

Finns det 12delat för shimano body? De har aldrig sett tror jag.

Sram gx vs shimano xt
Sram gx vs shimano xt

Bilagor

• Grupp.png
    Grupp.png
    11.8 KB · Besök: 454
Sram gx vs shimano xt
Växelpetarns funktion är ju väldigt olik också.

Shimano: Växla upp med tumme, växla ner med pekfinger. Du kan rentav växla med tumme på båda för på nedväxlaren finns en klack för tumme och den fungerar i båda riktningar, fast inte optimalt för tumme.

Sram: Du växlar med bara tumme.

Dock har Sram en helt annan också ju, gripshift. Ganska trevligt då man slipper peta med fingrarna, bara vrida där man ändå håller.

En smaksak allting :)

Sram gx vs shimano xt
Sambal Oelek sa:

Shimano: Växla upp med tumme, växla ner med pekfinger. Du kan rentav växla med tumme på båda för på nedväxlaren finns en klack för tumme och den fungerar i båda riktningar, fast inte optimalt för tumme.

Dock har Sram en helt annan också ju, gripshift. Ganska trevligt då man slipper peta med fingrarna, bara vrida där man ändå håller.

Shimano funkar utmärk med bara tumme. Pekfingret har man ju på bromsen så att kunna växla med det är mest en gimmick.

I huvudsak skiljer ergonomi och känsla. Båda funkar rätt likvärdigt.

Sram gx vs shimano xt
Rattnalle sa:
Sambal Oelek sa:

Shimano funkar utmärk med bara tumme. Pekfingret har man ju på bromsen så att kunna växla med det är mest en gimmick.

Skönt när man tex står upp att växla med pekfingret har jag märkt.
Föredrar xt framför GX, men använder såklart gxkassett om jag har xdbody på navet pga vikt och att få den där 10an.
Annars är Shimanos kassetter lite snällare I växlingen, men det spelar liksom ingen roll egentligen.

Båda är bra.

Sram gx vs shimano xt
NickPick sa:
Rattnalle sa:
Sambal Oelek sa:

Skönt när man tex står upp att växla med pekfingret har jag märkt.
Föredrar xt framför GX, men använder såklart gxkassett om jag har xdbody på navet pga vikt och att få den där 10an.
Annars är Shimanos kassetter lite snällare I växlingen, men det spelar liksom ingen roll egentligen.

Båda är bra.
Beror nog lite på vinkeln på reglagen vad som är bekvämt. Jag kör med ispec och bromsarna pekandes rätt ordentligt nedåt så allt är bekvämt att komma åt med tummen men rätt avigt att öht nå med pekfingret ens när det är ledigt.

Sram gx vs shimano xt
En sak jag verkligen saknar från mina XT-reglage av nyaste kvalisort är att kunna knäppa ned kedjan två steg i taget, lite som när man växlar till en lättare växel. Iaf med den cyklingen jag gör är det ofta jag behöver gå många steg åt gången snarare än att finjustera och då blir det hälften så många klick om varje ger två växlar.

Sram gx vs shimano xt
Trigger tycker jag Shimano är bättre, föredrar också kunna växla med pekfingret även jag med rätt branta reglage. Har inte i-spec utan vanlig klämma så vet inte om det hamnar olika, detta gäller när jag står. Men gripshift är ju så mycket bättre på allt så går över till det på alla hojjar nu efterhand.

+1 på ax3l, tråkigt att dubbelväxling på pekfingret är borta.

Sram gx vs shimano xt
Förra omgången XT hade det vad den nu hette, innan M8000. Om jag inte minns helt fel :) Men blev besviken på det när jag köpte mitt första M9000-reglage.

Sram gx vs shimano xt
Raggamuffin sa:
Trigger tycker jag Shimano är bättre, föredrar också kunna växla med pekfingret även jag med rätt branta reglage. Har inte i-spec utan vanlig klämma så vet inte om det hamnar olika, detta gäller när jag står. Men gripshift är ju så mycket bättre på allt så går över till det på alla hojjar nu efterhand.

Ja det är med tummen jag syftar på! Det jag menade är att det inte finns på SRAM (iaf inte GX) och det är en riktig trevlig funktion som jag saknar. Inte tillräckligt för att byta tillbaka, men ändå!

Jo förresten, en annan sak som är bättre med Shimano: Du kan stänga av clutchen. När jag haft växelstrul på vintern brukar det hjälpa, medan de med SRAM får genomlida dåliga växlingar.

Sram gx vs shimano xt
Raggamuffin sa:

Jag har rätt vinklat och det fungerar bra med ispec.
Finns egentligen bara fördelar med xt mot GX tycker jag nu med ungefär 400 mil på varje.

Sram gx vs shimano xt
Föredrar shimanos trigger, men nya xt med display är lite löjligt, kanske får bli xt lina med xtr trigger.
Vikten spelar inte jättemycket roll, det är väl priset som styr i vanlig ordning.
Tyckte även gx Eagles vevar såg lite coolare ut, för det måste ju vara coolt :-)

Sram gx vs shimano xt
XT till I spec säljs utan display som standard. Till de andra får den köpas bort. Bättre förr när locket för att ta bort displayen låg dold inuti.

Sram gx vs shimano xt
Bättre att köpa SRAM-vevar med direct mount oavsett växel och nytt vevlager. Shimano blir du fast med till den standard du köper medans SRAM är det bara att köpa en ny klinga för oboost(6mm offset), boost (3mm) eller rent av vill ha megaduperboost(BB30 klinga) med 0mm offset.

Senast ändrad:
Sram gx vs shimano xt
Rattnalle sa:
Sixten Fors sa:
Dirren sa:
Föredrar shimanos trigger, men nya xt med display är lite löjligt, kanske får bli xt lina med xtr trigger.
Display tas bort med 1 skruv, tror det tar ungefär 17 sekunder :)
Men locket att ersätta displayen med måste väl köpas löst numera? På tiodelade satt det i reglage redan.
Jag vet, det var bättre förr när täckplattan ingick.
Det finns dock lösa lock att köpa för 13,90 kr http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Eltejp/Eltejp-2000017579/ som dessutom väger mindre

Sram gx vs shimano xt
Sixten Fors sa:
Rattnalle sa:
Sixten Fors sa:
Dirren sa:
Display tas bort med 1 skruv, tror det tar ungefär 17 sekunder :)
Men locket att ersätta displayen med måste väl köpas löst numera? På tiodelade satt det i reglage redan.
Jag vet, det var bättre förr när täckplattan ingick.
Det finns dock lösa lock att köpa för 13,90 kr http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Eltejp/Eltejp-2000017579/ som dessutom väger mindre

SNYGGT!!!!

Personligen föredrar jag Sram nu efter att ha kört båda några år.

Sram gx vs shimano xt
Dirren sa:
¨

Så har jag kört innan, det är en del skillnad i känsla i reglagen mellan xt och xtr som gjort att jag tyckte det var värt med xtr. Bakväxeln kvittar.

Sram gx vs shimano xt
BjornR sa:
Bättre att köpa SRAM-vevar med direct mount oavsett växel och nytt vevlager. Shimano blir du fast med till den standard du köper medans SRAM är det bara att köpa en ny klinga för oboost(6mm offset), boost (3mm) eller rent av vill ha megaduperboost(BB30 klinga) med 0mm offset.

Finns ens sram vevarna för bb 68/73 o 24mm ?

Sram gx vs shimano xt
Dirren sa:
BjornR sa:

Till vanligt gängat vevlager hus finns ett gäng men 24 mm är väl Shimanos axeldiameter.

Sram gx vs shimano xt
BjornR sa:
Skulle säga att båda är likvärdiga, XT har mycket tyngre reglage iom clutchen. Då min tumme är van vid SRAM så fick jag till slut ont efter ha kört mycket. XT lägger på lite kompression i dämpningen om det är fullgung medans SRAM piskar med med kedjan.
Du kan justera spänningen på Shimanos clutch utan att ta bort locket på M8000/9000, om din clutch behöver service och nytt fett (för lägre friktion) tar du bort locket och smörjer.

Sram gx vs shimano xt
Rattnalle sa:
Dirren sa:
BjornR sa:
Till vanligt gängat vevlager hus finns ett gäng men 24 mm är väl Shimanos axeldiameter.
+1 på vevar från Sram (eller Truvativ) som är lättare och billigare än Shimano, se tabellen ovan. Samt fördelen med samma vevparti för boost/non-boost då offset enkelt ändras med olika klingor.

Sram GXP är 24 mm på höger och 22 mm på vänster och är inte samma vevaxel (och vevlager) som Shimano HTii 24 mm.
OM du ändå skall byta vevlager och köra Sram/Truvativ vevar, fundera på DUB axel istället för GXP, modernare och lättare.

XT Hollowtech II https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=124108
XTR Hollowtech II https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=5447
Sram/Truvativ GXP https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=7192
Sram/Truvativ DUB https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=264013

Senast ändrad:
Sram gx vs shimano xt
Rattnalle sa:
Dirren sa:
BjornR sa:

GXP kör 22/24mm, konisk axel. DUB kör 28,99mm. Skulle sikta på DUB om man vill ha största chans att vevpartiet passar i framtiden då vevlagrerna finns till alla vanliga vevhustyper. Finns trots allt 8 år gamla vevpartier från SRAM som fungerar med boost tack vare direct mount.

Axlar på 24mm fungerar visserligen med alla standarder men då behöver man olika lösningar som kostar 2-3x mer än vanligt vevlager och väger mycket mer. Kör man adapter så kompromissar man med tätningen och risk för knak.

Senast ändrad:
Sram gx vs shimano xt
Sram gx vs shimano xt
BjornR sa:
Rattnalle sa:
Dirren sa:
BjornR sa:

GXP kör 22/24mm, konisk axel. DUB kör 28,99mm. Skulle sikta på DUB om man vill ha största chans att vevpartiet passar i framtiden då vevlagrerna finns till alla vanliga vevhustyper. Finns trots allt 8 år gamla vevpartier från SRAM som fungerar med boost tack vare direct mount.

Axlar på 24mm fungerar visserligen med alla standarder men då behöver man olika lösningar som kostar 2-3x mer än vanligt vevlager och väger mycket mer. Kör man adapter så kompromissar man med tätningen och risk för knak.

Hur e det med ett drev som följer med gx eagle dub vevarna, funkar det bara till sram kedja mm?, och då behöver bytas då jag nog bestämt mig för shimano trigger.

Sram gx vs shimano xt
Passar annars hade jag inte rekommenderat att köpa dessa vevar. Klingan är designad att ha längre livslängd och hålla sig knakfri enligt SRAM själva.

Tillbaka
Topp