SRAM-haveri.

Scorpan

Ny medlem
SRAM-haveri.
Jag fick cykeln med posten igår och tog ut den på en premiärrunda. Cyklade flera timmar, cykeln går som en ren jävla dröm.

Idag hann jag två kilometer, sen kom en liten pinne in i hjulet som drock runt den och slog av växelörat (eller vad den där lilla grunkan som bakväxeln hänger i heter?). Det ledde till att bakväxeln drogs in i kassetten och spräckte en av trissorna, och kanske böjde den lite (är inte säkert ännu). Och allt detta på en SRAM-X9..

Så jag undrar ju, är det här ett normalt problem för mountainbikecyklar?
Finns det några chanser att man kan hävda att det är ett måndagsexemplar och få ersättning för delarna?

SRAM-haveri.
Det där hände någon i min klubb, fast dessutom gick ett kedjestag av på den helt nya kolfiberhojen.
Han pratade med LBS:en som sålt den, och fick en ny ram.
Jag har svårt att se att man skulle kunna kräva ersättning får något som är så uppenbart självförvållat (om än en olycka), men vissa märken och/eller handlare verkar vara väldigt generösa i garantifrågor.

SRAM-haveri.
Jag tänker att om jag är väldigt snäll, förståelig och antyder att det var felmonterat istället, så kanske jag kan få ett nytt öra i alla fall :)

SRAM-haveri.
Scorpan skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tänker att om jag är väldigt snäll,
> förståelig och antyder att det var felmonterat
> istället, så kanske jag kan få ett nytt öra i
> alla fall :)

Du undrar alltså om du kan ljuga till dig en ersättning?

SRAM-haveri.
Blir det riktigt dyrt och du har en drulleförsäkring, så går det ju alltid att höra om det finns något att hämta där.

Jag antar att pinnen inte var den del av cykeln, så att det går att hävda att den var felmonterad och lossnade.

SRAM-haveri.
bigmollo skrev:
> Sånt där händer. Man får hålla koll på var
> man cyklar.
> /J

+1
Surt förstås, men det går inte att skylla på butiken.

SRAM-haveri.
Ren otur, själv har jag fått massor av pinnar och skit i min gamla sram och aldrig har den gått sönder eller strulat.

Bara att köpa nytt, betala och se glad ut :)

SRAM-haveri.
Knuppe skrev:
> Ren otur,
> Bara att köpa nytt, betala och se glad ut :)

+1 Varför skulle det vara butikens fel att du cyklar på en pinne på ett sånt sätt att du pajar prylarna? Växelöron är väl delvis gjorda för att gå sönder så inte mer vitala och dyra delar pajar.

Tillbaka
Topp