SRAM-kedjor

Jordfräs

Medlem
SRAM-kedjor
Dags att byta kedja och jag inser det fina med SRAMS smarta kedjelås för att enkelt kunna plocka bort kedjan för rengöring. Spanade lite på CC och det finns en jämrans massa olika att välja på:

PC-89R Hollow Pin 350 kr
PC-950 150 kr
PC-971 175 kr
PC-99 320 kr
PC-99 Hollow Pin 365 kr
PC-991 275 kr

Vad är skillnaden? I forumet har jag sett mycket skriveri om PC-69 som prisvärd och "lagom" nivå att lägga sig på. Den verkar inte finnas i utbudet längre...

Vad motsvarar tex "XT-nivå" bland dessa?
Skillnaden mellan PC-971 och PC-991 verkar bara vara nickelplätering på inre länkplatta. Varför ska jag betala 100 extra pix för att få det?

SRAM-kedjor
PC-971 klingar fint i mina öron. jag kan inte heller så mkt om kedjor, så jag nöjer mig med mitt-emellan-klassen. (-:

SRAM-kedjor
Jordfräs skrev:
-------------------------------------------------------
> Dags att byta kedja och jag inser det fina med
> SRAMS smarta kedjelås för att enkelt kunna plocka
> bort kedjan för rengöring. Spanade lite på CC och
> det finns en jämrans massa olika att välja på:
>
> PC-89R Hollow Pin 350 kr
> PC-950 150 kr
> PC-971 175 kr
> PC-99 320 kr
> PC-99 Hollow Pin 365 kr
> PC-991 275 kr
>
> Vad är skillnaden? I forumet har jag sett mycket
> skriveri om PC-69 som prisvärd och "lagom" nivå
> att lägga sig på. Den verkar inte finnas i utbudet
> längre...

Innan de bytte sifferkombinationer så köpte jag alltid PC59 kedjan, den är billig och stark. Numera heter den PC970, så den lägger jag min röst på. Använder PC59 på alla mtb:na och även på racern, funkar utmärkt.

> Vad motsvarar tex "XT-nivå" bland dessa?
> Skillnaden mellan PC-971 och PC-991 verkar bara
> vara nickelplätering på inre länkplatta. Varför
> ska jag betala 100 extra pix för att få det?

Varför? Därför. Finns inget bra svar, det är ingen gigantiskt skillnad förutom utseendet och att en del av de dyrare kedjorna är lite lättare. Som alltid finns det ett utbud och konsumenten får välja efter plånboken. En kedja är en kedja, varken mer eller mindre, den vet inte om ifall du kör den med Alivio bakväxel eller XTR klingor. Den är gjord för skitjobbet att överföra kraften från dreven till hjulet, det gör den bäst när den hålls ren, oavsett vilken du än väljer. :-)

/Leo

SRAM-kedjor
Jordfräs skrev:
-------------------------------------------------------
> Dags att byta kedja och jag inser det fina med
> SRAMS smarta kedjelås för att enkelt kunna plocka
> bort kedjan för rengöring. Spanade lite på CC och
> det finns en jämrans massa olika att välja på:

Du vet väl att du kan använda SRAMs kedjelås på Shimanos kedjor?

SRAM-kedjor
Crossmax äger! skrev:

>
> Du vet väl att du kan använda SRAMs kedjelås på
> Shimanos kedjor?

Jag kör med denna combo då jag tycker Shimanos kedjor (i allfall DuraAce/XTR kedjan) växlar snabbare än någon
SRAM kedja jag provat. SRAM-kedjor (fd Sachs) blir "sladdriga" rätt fort tycker jag. Deras kedjelås är dock super!

Fredrik

SRAM-kedjor
Körde med PC-99 ett tag!
Den gick av stup i kvarten! Kan det ha varit ett måndags ex. eller?
Sen dess har jag enbart kört med shimano HG-73 SUPER!! Inte bäst men Djävligt(sorry!) VÄLDIGT BRA!

SRAM-kedjor
Idag körde jag av en Sram kedja i sandsjöbacka, tror det är PC59 den heter.
Inga personskador eller andra materiella skador, så allt som allt tycker jag det är rätt coolt att köra sönder kedjor. Bevisar ju om inte annat att man har starka ben...

SRAM-kedjor
En fråga om Srams kedjelås, eller snarare kanske en fråga om hur en kedjebrytning brukar te sig.

Jag har köpt en packe av srams kedjelås och tänkt ha med mig en sådan ut på cykelturerna för att snabbt kunna laga en brytning. Men när kedjan går av, går den gamla niten av också då? Jag har en kedjebrytare som inte når så långt att den gamla niten ramlar av vid brytning om man inte samtidigt stoppar i en ny nit.

Hur fungerar det alltså att laga en kedja snabbt med srams kedjelås?

SRAM-kedjor
Levi: Man pressar ut två nitar helt och ersätter en ytterlänk med ett snabblås.

/Leo - som inte lyckats köra av PC59 kedjor än, har kört med ca 10-12st(på olika cyklar) sedan -98.

SRAM-kedjor
Jag har sådär bra erfarenheter av SRAM PC 59 kedjor, har haft problem sista tiden med att kedjelås har gått upp, vet inte om det beror på kedjan, kedjelåset(goldlink), kassett, vevparti eller för starka ben dock..

SRAM-kedjor
Har jag fattat det rätt att,
Det går bra att ha ett SRAM kedjelås på en Dura Ace/XTR kedja!?

Vill bara försäkra mig så att jag inte blir säker ute på någon ödslig stig:-)

SRAM-kedjor
Då får jag väl slå ett slag för Connex Whipperman. De har också snabblås, men med bättre lås än på PC59 iaf, lär inte trilla upp av sig själv som vissa ovan tycks ha råkat ut för. Har kört på såväl Shimano, som Connex (904an) och nu på sistone på SRAM PC59 (som börjat ersättas med generation2). Connex får behålla förstaplatsen ett tag, mindre slängig än SRAM.

PS. Finns det verkligen de som KÖPER de däringa 3000 krs titankedjorna? ;-)

Tillbaka
Topp