SRAM Level behöver mer kraft

MagerValp

Aktiv medlem
Min White 8FAT kom med enklaste modellen av SRAM Level och 180 mm AVID G2 CleanSweep. Det dög väl hjälpligt för försiktig körning när den var helstel, men nu med Manitou Mastodon möjliggörs betydligt hårdare körning och bromsarna håller verkligen inte måttet. Har redan åkt ut i spenaten ett par gånger pga bristande bromsförmåga. Symptomen är att det är halvokej bromsförmåga i låg hastighet — det snällaste man kan säga är väl att de är välmodulerade — men så fort man får lite fart så saknas allt bett.

Men först av allt, har jag fått till installationen korrekt? 180 mm fäste på gaffeln, 180 mm skiva, Level har Offset Tab Caliper, så enligt manualen (se sidan 10 och 11) skall det inte vara några brickor eller spacers:
IMG_8754.jpeg
Men går inte slitaget på skivan lite väl långt in på armarna? Eller ser det rätt ut?
Liknande mönster bak, men där sitter det en 20P adapter från 160 till 180:
IMG_8755.jpeg

Inte jättesugen på att spendera en massa pengar på att byta bromsar, så jag tänkte börja med att testa några andra klossar. Tror jag har SRAMs vanliga tråkiga svarta nu, Powerful / Organic Gray känns som ett alternativ, men det finns ju Trickstuff, SwissStop och vad de nu heter — några rekommendationer där?

Står att man skall byta bromsskivor när man byter belägg också, men bromsrengöring och sandpappar brukar väl göra susen?

Ja, jag är glad att det finns bara en MTB med Level bromsaena kvar i min familj. När min son provar fruns MTB är det första han klagar på Level bromsarna. De är TL versionen, som är lite bättre än de billigare, men fortfarande är bromskraftet mycket lägre än t.ex. Magura.

Nej, det har jag inte. Jag behöver nästan aldrig bromsa hård på stigarna kring Stockholm och cyklade långsammare när jag hade enkla Stan Guide bromsar. Bromsar lite starkare än Level, men fortfarande svagare än de flesta andra.

På min stig-HT hade jag problem med inbromsning av Magura belägg och har växlat till Trickstuff Power. De är riktigt kraftiga, men sliter snabbt.

Jag vet att de är illa omtyckta bromsar, men de som sitter på min Commencal har faktiskt funkat riktigt bra, kört lite bikepark med den och de håller måttet (med tanke på vad de är). Tror det är billigaste versionen då man måste trä av de över styret vid demontering.
Så nya bromsar tycker jag inte att du borde behöva.
Prova med nya belägg och kör bromsskivorna i diskmaskinen 3-4 gånger och se om du får bättre bett.

Jag vet att de är illa omtyckta bromsar, men de som sitter på min Commencal har faktiskt funkat riktigt bra, kört lite bikepark med den och de håller måttet (med tanke på vad de är). Tror det är billigaste versionen då man måste trä av de över styret vid demontering.
Så nya bromsar tycker jag inte att du borde behöva.
Prova med nya belägg och kör bromsskivorna i diskmaskinen 3-4 gånger och se om du får bättre bett.
Håller med. De är inte världens bästa men på den cykel vi har i familjen är det inga problem att låsa båda fram-och bakhjul även med bra grepp, ibland krävs kanske två fingrar dock. Är det så illa som TS beskriver är något fel (eller han har klena fingrar).

Har ett par SRAM G2 på min spur som är riktigt kassa också. Funderar på om man ska ids investera i 200mm hs2 skivor och fina belägg eller bara slänga dem och sätta på något ordentligt ?

Klickade hem ett par Trickstuff Power så får vi se.
Återkom här med testresultat!

Tycker inte heller att Level leverar, de är å andra sidan superbilliga bromsar. Level T (4-kolvs) funkar lite bättre men går inte att jämföra med t ex SLX-bromsar.

Fördelen med just bromsproblem är att det är en relativt billig uppgradering. Deore 4-kolvs som @Fundadores föreslår kostar ju inte många kronor. Bara att byta och bli av med problemet en gång för alla. Det är svårt att sminka en gris så den blir vacker.

Ja med tanke på vad trickstuff belägg kostar. Om de slits snabbt räknar man ju hem deorebromsar efter ett par belägg.

Återkom här med testresultat!

Tycker inte heller att Level leverar, de är å andra sidan superbilliga bromsar. Level T (4-kolvs) funkar lite bättre men går inte att jämföra med t ex SLX-bromsar.

Fördelen med just bromsproblem är att det är en relativt billig uppgradering. Deore 4-kolvs som @Fundadores föreslår kostar ju inte många kronor. Bara att byta och bli av med problemet en gång för alla. Det är svårt att sminka en gris så den blir vacker.
Grissminkning var min första tanke också!

Dugliga bromsar bromsar bra med valfria belägg och små skivor. Dåliga bromsar bromsar dåligt med svartmagibelägg och stora skivor.

Lägg inte mer pengar på de där bromsarna..

Shimano är bra mer på låg nivå, stamträd dålig på hög nivå... gäller bromsar.
Det råkade sitta mt201 på min cykel och dom fungerar överraskande nog väldigt bra för xc och trail.
Level tl har fungerat väldigt dåligt för mig (två cyklar)

En uppsättning Deore 6100 för €94 ligger ju onekligen bra till inte minst eftersom jag har SLX på de andra cyklarna. Borde väl dessutom funka okej med Avidskivorna? Skulle ju dessutom behöva skaffa bleed kit också om jag skall fortsätta köra SRAM.

Men kalla mig knasig, tycker det är lite kul också att alla cyklar inte är likadana. Gillar Shimanos tvära bett, men ser absolut poängen med lite mer modulering. Det jag egentligen vill göra är köpa en uppsättning Dominion A4 till fincykeln och då kan jag flytta över SLX-bromsarna hit, men det är fem papp jag inte har just nu.

Ska kanske säga att Shimanos billigaste bromsar (200/400) tycker jag bromsar helt okej, men jag gillar inte handtagen. 6100 tror jag är billigaste som har trevliga handtag?

Går skivan verkligen hela vägen ut i skåran så att hela beläggen har kontakt? Svårt att se på bilden...

Jag har ett par TL och tycker de är helt funkis till stigcykling, med rena belägg och skivor.

Jag har börjat se bromsar/bromskraft som nästan lika stora tredjedelar: broms-belägg-skivor. Då är "bromsarna" bara en tredjedel och är de dåliga så är det ofta läge att titta på kontaktytorna.

Ser onekligen ut som att det tar lite långt in på skivan. Känns som att man skulle vilja vinkla upp oket lite?
Så här ser mina skivor ut efter att jag kört med XT ett par år, men numera Code RSC sedan några månader tillbaka.
1000006582.jpg

Jag tror tyvärr Level är just så dåliga (de kom original på min Ripmo (!)), så mitt tips är att hellre lägga en dryg tusenlapp på ett set Shimano Deore eller dylikt..
Det är mindre kraft i deore än level min erfarenhet.

Mer kraft i bromsarna är större skivor och sen hårdare bromsbelägg.
Bättre bromsar vill man ju ändå ge bättre skivor så börja med att uppgradera skivorna till 200mm. Köp mellanprismodell från en erkänd bra bromssystemstillverkare typ galfer, hope, formula, magura trp, hayes, sram, shimano så tål skivorna sintrade ('metall') belägg.
Det är inte helt säkert dina befintliga skivor för det och då kommer en broms uppgradering inte långt, för skivorna kommer slitas ut fort.

Ser onekligen ut som att det tar lite långt in på skivan. Känns som att man skulle vilja vinkla upp oket lite?
Så här ser mina skivor ut efter att jag kört med XT ett par år, men numera Code RSC sedan några månader tillbaka.
Visa bilaga 653891
Det dlr är ett optimalt nyttjande av bromsytan!
Men börjar bli lite repig?

Har redan åkt ut i spenaten ett par gånger pga bristande bromsförmåga. Symptomen är att det är halvokej bromsförmåga i låg hastighet — det snällaste man kan säga är väl att de är välmodulerade — men så fort man får lite fart så saknas allt bett.
Level är helt enkelt inget vidare. Hade sådana på min första dh hoj med 203 mm skivor och det var minst sagt livsfarligt. Körde dem sedan på stighojen och det var heller inget bra.

Du kommer en liten bit på vägen med större skivor och bättre belägg t.ex trickstuff power, men de kommer aldrig bita så det räcker, för level har helt enkelt inte tillräcklig utväxling mellan handtag och ok så du får klämma bra hårt för att få ut någon rimlig bromskraft.

Om vi ändå pratar om deore så finns ju magura mt5 ganska billigt om man vill ha 4-kolvs ok. Man kan ju alltid byta till shigura i efterhand för inte så mycket pengar om man inte gillar handtagen

Såg att de finns också, tror att dem har ganska bra reviews

Om vi ändå pratar om deore så finns ju magura mt5 ganska billigt om man vill ha 4-kolvs ok. Man kan ju alltid byta till shigura i efterhand för inte så mycket pengar om man inte gillar handtagen

Såg att de finns också, tror att dem har ganska bra reviews
MT5 är en sjukt bra broms för pengarna. Det enda jag hade gjort är att byta till andra handtag men det är bara preferens och inget måste.

Det är mindre kraft i deore än level min erfarenhet.

Mer kraft i bromsarna är större skivor och sen hårdare bromsbelägg.
Bättre bromsar vill man ju ändå ge bättre skivor så börja med att uppgradera skivorna till 200mm. Köp mellanprismodell från en erkänd bra bromssystemstillverkare typ galfer, hope, formula, magura trp, hayes, sram, shimano så tål skivorna sintrade ('metall') belägg.
Det är inte helt säkert dina befintliga skivor för det och då kommer en broms uppgradering inte långt, för skivorna kommer slitas ut fort.
Håller inte med alls, på någon punkt. Intressant att vi lever i så olika världar!?

Fördelen med sintrade belägg är väl att de tål värme bättre och inte slits lika mycket, så bra för Bikepark. De är du dåliga i kallt och slaskigt väder då de behöver värmas upp för att funka bra, så att sätt dem på en fatbike känns ju helt fel.

Fördelen med sintrade belägg är väl att de tål värme bättre och inte slits lika mycket, så bra för Bikepark. De är du dåliga i kallt och slaskigt väder då de behöver värmas upp för att funka bra, så att sätt dem på en fatbike känns ju helt fel.
Ja, jag tror metallbelägg är helt fel för min cykling. Jag har ingen utförslöpa som är mer än ett par minuter lång, så ingen chans att de hinner värmas upp ordentligt.

Jag gillar dem, och har ärligt talat svårt att se varför de ses som så annorlunda. Tycker dessutom de är snyggare. Enda som känns fel är att de är gjorda av glorifierad plast. Men det är bara en känsla, det verkar funka bra

Handtag är i alu, infästningen är u plast.

Ja, tycker också att både ergonomi och estetik är bra! Men många är inte överens.

Alla verkar hata handtagen på Magura, så har svårt att se varför man skulle betala €25 mer än för ett par Deore 6100?

Hos tysken har 6100 samma pris som MT Trail Sport som har två kolvar mer fram.

Dessutom upptäckte jag nu att Bike24 har MT5 med 1-finger grepp för samma pris som Trail Sport.

I am essentially in the same boat. I have an old rooted distain for SRAM because of the finicky caliper adjustment. Really appreciate Shimano for reliability but its 2-piston offerings do not really impress for power. (I find Formula much better at 2 piston designs)

So I am torn between familiar and dependable 2p Shimano or the following...

Same end price if you account for shipping costs, as the 6100 in the link.
1694891826826.png

I was able to find an even lower priced configuration (wiggle search results are a mess!)
1694900498468.png

And you can spend 15euros more for free shipping.

Tillbaka
Topp