SRAM NX Eagle kassett erkänt dålig?

Peter A

Aktiv medlem
Köpte en inte alltför billig enduro-hoj till med grabb med SRAM Nx Eagle kassett på. Efter några turer saknades en del av näst största klingan. Fick ny kassett på reklamation, men efter två turer så var närst största klingan böjd. Är kassetten erkänt dålig? Det är ju en lågpriskassett, men jag trodde bara den var tung - inte kass. Är en SunRace MZ90 ett bättre alternativ eller är det också¨"billig skit"? Då det är inte XD-body på hjulet kan jag inte köpa någon dyrare SRAM-kassett.

Jag hade samma problem på en GX-kassett och fick ny på garantin. Sen blev jag mer noga med att dra av på kraften vid växlingar och sen dess har det hållt.

Jag har nog haft mer problem med böjda NX-bakväxlar än kassetten. Men minsta obalans i ekosystemet så slutar skiten fungera bra. (nej jag gillar inte Eagle särskilt bra).

Jag har lyckats böja drev på Sunrace-kassetten också.
Är försiktigare med kraften i växlingarna nu....

//Stefan
F6330155-1306-42A3-8177-7EF633972050.jpeg

Viktigt att inte växla vid belastning. Det är nog många kedjor/kassetter/bakväxlar/växelöron som skulle ha skonats om folk lärde sig växla rätt. Lätt att "glömma" växla ner och så kör man en chansning och växlar ner trots alldeles för hög belastning och för låg kadens. Jag själv upplever att växlingarna fungerar bäst vid lite högre kadens. På Eagle är det också lite mera känsligt med B-avståndet för att växlingarna ska fungera smärtfritt. Med rakt växelöra, rätt B-avstånd och lagom hög kadens ska den växla fint.

Tack för svar. Jag förstår att det underlättar om man inte växlar under hög belastning, men vid tävling kan man inte alltid kontrollera det. Tycker man ska kunna växla under belastning utan att grejerna går sönder.
Byte till XD body och GX-kassett är ingen garanti för att det ska hålla bättre låter det som, eller?

Inte haft några som helst problem med Sun Race 12-delat.
NX Eagle trodde jag bara var tungt (och hållbart). Men jag har alltid bytt direkt till Sun Race och de har funkat klanderfritt för mig.

Ja GX -12delat känns inte som en premiumprodukt direkt... (själv har jag drabbats av trasiga kedjor och var sjukt missnöjd med den löjligt känsliga bakväxeln innan jag bytte till gammaldags Shimano 10-delat igen.)
Ju mer jag tänker efter och läser desto mer tycker jag det verkar som att man inte ska ha kassetter med jättestora drev - det blir bara tungt och ömtåligt.

Ja GX -12delat känns inte som en premiumprodukt direkt... (själv har jag drabbats av trasiga kedjor och var sjukt missnöjd med den löjligt känsliga bakväxeln innan jag bytte till gammaldags Shimano 10-delat igen.)
Ju mer jag tänker efter och läser desto mer tycker jag det verkar som att man inte ska ha kassetter med jättestora drev - det blir bara tungt och ömtåligt.

Är 11-delat, typ Sunrace 11-46 en vettig kompromiss (singelklinga fram)? Med 10-delat och 11-42 med singelklinga fram så tycker jag i alla fall nog att omfånget är lite klent.

Tack för svar. Jag förstår att det underlättar om man inte växlar under hög belastning, men vid tävling kan man inte alltid kontrollera det. Tycker man ska kunna växla under belastning utan att grejerna går sönder.
Byte till XD body och GX-kassett är ingen garanti för att det ska hålla bättre låter det som, eller?

Eller så lär man sig växla så håller grejerna.
Alternativt får du testa shimanos 12 delade prylar, som påstås funka vid växling under full belastning.

Oj, verkar bara vara jag som tycker att man grejerna ska hålla även under belastning.
Hade gärna bytt till Shimano, men deras 12-delade kassett kräver ju byte av body eller hur? Det skulle man ju iofs likaväl kunna byta till som till att byta till XD (antar jag). Men jag antar att det inte lirar ihop med övriga SRAM-prylar som växelreglaget?

+1. Utväxling är väl förvisso en individuell grej, men man klarar sig verkligen jättelångt på 10-delat med 32 fram och 11-36 bak. Går man till 11-delat 11-46 så gissar jag att man inte tappar mycket i driftsäkerhet men får lite större omfång. Nu har jag inga jättebackar i min del av Sverige, men det har ju knappt någon annan heller för den delen.

Jag har lyckats cykla sönder klingbultar, framdrev, singelspeedkedjor och säkert 5 bodys på diverse sätt, men inga kassetter. Eller jo, någon godtycklig 8-delad svart historia från Shimano för 159 kr, vid missad växling i brant uppförsbacke med två barn i cykelkärra, men det räknas inte.. Allt jag cyklat på har varit 10-delat eller äldre.

Vilket mög. Växling under belastning måste ju mtb-växlar tåla. Det är sen gammalt. Fasen man kunde ju krossväxla en XT-kassett på 90-talet... Det mesta har blivit bättre men måste säga att växlarna är jag inte imponerad av som nygammal åkare.

Oj, verkar bara vara jag som tycker att man grejerna ska hålla även under belastning.
Hade gärna bytt till Shimano, men deras 12-delade kassett kräver ju byte av body eller hur? Det skulle man ju iofs likaväl kunna byta till som till att byta till XD (antar jag). Men jag antar att det inte lirar ihop med övriga SRAM-prylar som växelreglaget?

Rent generellt måste man ju alltid kliva av på kraften vid växling. Även om inte grejerna går sönder rakt av så sliter det enormt för en kedja att kliva snett upp från ett drev till ett annat om man samtidigt belastar fullt. Både kassett och kedja mår dåligt av det.

Som man kanske märker är jag inget fan av Eagle och förespråkar gärna annat eftersom jag har god erfarenhet av det, men med tanke på det du skriver gällande att du tycker man ska kunna belasta vid växling så kommer grejerna förmodligen hålla bättre om du justerar den åsikten en aning.. :P

Ska du handla nytt är det förmodligen billigare att köpa typ SLX-reglage och kassett för 11-delat (eller 10 då). Funkar på HG-bodyn och har helt OK omfång.

Vilket mög. Växling under belastning måste ju mtb-växlar tåla. Det är sen gammalt. Fasen man kunde ju krossväxla en XT-kassett på 90-talet... Det mesta har blivit bättre men måste säga att växlarna är jag inte imponerad av som nygammal åkare.

Fast det stämmer ju inte. Varför måste dom klara det? Bredare drev och kedja är bättre rent hållbarhetsmässigt än tunnare drev och kedja om de är gjorda i samma material, men inte fan kunde man belasta en kedja snett över ett vasst ståldrev och inte orsaka mer eller mindre skada oavsett om det var 90-tal eller ej.

Man kan tycka vad man vill men prylarna är som de är och man måste anpassa sig därefter. Planera växlingarna bättre och lätta lite på trampet så går det bättre.

Jag har knäckt flertalet 9 delade kedjor och avrättat ett antal bakväxlar men inte en enda 12 delad och har aldrig heller haft problem med 12 delade växlar. Så personligen är utvecklingen bara positiv. Så värst svårt att ställa in växlarna är det inte heller, har monterat både SRAM och Shimano 12 delat.

Dessutom i detta uthållighetstest kom man fram till att kedjorna blivit bättre och bättre trots fler växlar och tunnare gods.

Det känns rätt inskränkt att gå loss på 11 delat när prisskillnaden är rätt marginell om man inte är super weight weenie och väljer 11 delat därför.

Jag har knäckt flertalet 9 delade kedjor och avrättat ett antal bakväxlar men inte en enda 12 delad och har aldrig heller haft problem med 12 delade växlar. Så personligen är utvecklingen bara positiv. Så värst svårt att ställa in växlarna är det inte heller, har monterat både SRAM och Shimano 12 delat.

Dessutom i detta uthållighetstest kom man fram till att kedjorna blivit bättre och bättre trots fler växlar och tunnare gods.

Det känns rätt inskränkt att gå loss på 11 delat när prisskillnaden är rätt marginell om man inte är super weight weenie och väljer 11 delat därför.
För mig har ingenting kring växlar och drev utom just SRAMs-12-delade billiga grejer gått sönder pga materialfel. Då har jag kört på Shimano 6,7,8,9,10 och 11-delade grejer, SunTour 7-delat, SRAM 10-delat och Campa 10, 11 och 12-delat. Så min personliga statistik säger mig att SRAM-12delat är jättejättedåligt. Men personliga anekdoter är inte så tunga bevis, men det verkar onekligen som att fler än jag har dåliga erfarenheter av SRAMs billiga 12-delade serier.

För mig har ingenting kring växlar och drev utom just SRAMs-12-delade billiga grejer gått sönder pga materialfel. Då har jag kört på Shimano 6,7,8,9,10 och 11-delade grejer, SunTour 7-delat, SRAM 10-delat och Campa 10, 11 och 12-delat. Så min personliga statistik säger mig att SRAM-12delat är jättejättedåligt. Men personliga anekdoter är inte så tunga bevis, men det verkar onekligen som att fler än jag har dåliga erfarenheter av SRAMs billiga 12-delade serier.

Ska påtala att även mina erfarenheter är ett anekdotiskt uttalande och ska tas därefter. Just gällande det där testet som glitch länkar till (och som varit uppe i annan tråd) så har åtminstone jag rejält skeptisk inställning till att en tjomme lagt ut 100 000 kr och 3 000 mantimmar (eller något i den stilen) för att reda ut frågan om kedjors hållbarhet osv, men det kanske inte behöver diskuteras här.

På en liten skala (dvs som en enda användare av något växelsystem) så kan vad som helst hända med vad som helst. Ett hållbarhetsmässigt tveksamt system med en snäll användare kan säkert hålla längre än ett bra system med en dålig användare.

Fast GX som går sönder stup i kvarten är väl inte direkt "billigt". Inget snack om att SRAM har / haft kvalitetsproblem men frågan är om det är pga. 12delat eller hade sett likadant ut med nyutvecklat 11 delat. Eagle har ju funnits ett tag så det känns mer som allmänt dålig hållbarhet. Alla har sina käpphästar, Shimano med bromsarna (Sram förvisso också med bromsarna) vi får se hur nya 12 delade Shimano håller. Jag kan tycka det är lite överdrivet med hetsen mot 12 delat i synnerhet då en hel del pekar på att hållbarheten på t.ex kedjor faktiskt blivit bättre. Det är ju faktiskt otroligt mycket cyklar med 12 delat ute nu så klart det finns vissa med problem.

Rätt lustigt att det kan vara så stor skillnad i upplevelser mellan personer & onekligen låter SRAM riktigt dåligt enligt denna (och många andra) trådar, själv är jag inne på min 200:e mil på GX Eagle, inga problem änsålänge & kedjan är inte i närheten av 0.5 än så, jag är nöjd iaf

Min körstil kanske är "mjukare" eller mer förlåtande än snittet? För det verkar vara lite för stor skillnad på mina egna erfarenheter & snittomdömmet när det gäller SRAM

Rätt lustigt att det kan vara så stor skillnad i upplevelser mellan personer & onekligen låter SRAM riktigt dåligt enligt denna (och många andra) trådar, själv är jag inne på min 200:e mil på GX Eagle, inga problem änsålänge & kedjan är inte i närheten av 0.5 än så, jag är nöjd iaf

Min körstil kanske är "mjukare" eller mer förlåtande än snittet? För det verkar vara lite för stor skillnad på mina egna erfarenheter & snittomdömmet när det gäller SRAM

Tror snarare det är som så ofta lite av en storm i ett vattenglas. De som är mest engagerade brukar ju vara dem som haft problem.

Hittade att Shimano och SRAM 11-delade drev är 1.6 mm tjock. SRAM eagle är 1.5 mm. Men hittar ingen tjocklek på Shimano 12-delad. Så kanske är eagle därför "erkänt dålig"?

Har själva aldrig kört sönder något, men har haft kollegor som körde sönder många delar på cyklen.
Föredrar själv (SRAM) 11-delad, för att det är lättare, mindre känsligt och jag använder heller inte all 11 växlar.

Jag tror att en stor del av kritiken ligger i höga förväntningar - åtminstone är det så för mig. Jag har (som de flesta tror jag) vant mig vid en jämn och hög kvalitet sen många år oavsett märke och prisnivå på växelkomponenter. Då när plötsligt en kedja går av och en bakväxel är halvdan så känns det kasst även om det egentligen inte är något säkert tecken på katastrofal kvalitet på det stora hela för SRAM. Det kanske bara är en mindre del av produkterna som drabbats?
(Jag har för övrigt använt de omtalat problematiska xt-bromsarna från Shimano i flera år utan tillstymmelse till problem.)

Nädå, du är inte ensam om den åsikten.... det är ju då man behöver kunna växla. Jag har gx eagle och har dragit av både kedja och kassett på ett år. Innan har jag haft XT på flera cyklar och alltid växlat under hög belastning, sedan 93’, och jag har aldrig växlat sönder kedja eller kassett.

Tror snarare det är som så ofta lite av en storm i ett vattenglas. De som är mest engagerade brukar ju vara dem som haft problem.

Tjena!

Under 16 år på Happy så har jag aldrig sett så många inlägg om krånglande växlar som om just SRAM Eagle.. För typ 17 år sedan så gick SRAMs kedjor av på löpande band, sen blev dom bättre och har hållt en hyfsad nivå.

Självklart ska man kunna växla under belastning, allt annat är skitsnack, det har jag gjort sen jag började cykla med utanpåliggande växlar..

Fast det stämmer ju inte. Varför måste dom klara det? Bredare drev och kedja är bättre rent hållbarhetsmässigt än tunnare drev och kedja om de är gjorda i samma material, men inte fan kunde man belasta en kedja snett över ett vasst ståldrev och inte orsaka mer eller mindre skada oavsett om det var 90-tal eller ej.

Tja, jag tycker nog att en endurohoj ska klara växling under belastning. Kör man snabbt, blint kan man ju inte planera sin växling. Och det sitter ju då skräp NX-växlar på rätt dyra endurocyklar.

Skönt att några håller med om att man ska kunna växla under belastning. Som tävlingscyklist tycker jag det är självklart.
Jag förstår ju att NX är lågprisgrejer, men jag har själv kört Shimano i 25 år utan ett enda liknande bekymmer och på vintercyklar har jag haft billiga grejer (Deore) och bara upplevt dem som tunga - inte dåliga. Så jag trodde det var samma sak här och skulle duga på grabbens Enduro. Kör själv Shimano 12-delat nu så det är inte så att jag bara kört 8-, 9- och 10-delat.
Frågan är nu hur man borde lösa det. Kan inte åka på NX-kassett, de håller ju inte. Min handlar föreslog byte av body och GX-kassett. Men min känsla är att det inte är någon garanti för att det håller bättre. Tolkar er så också? Övriga SRAM-kassetter tycker jag är orimligt dyra tycker jag. Och jag vet inte om de är bättre heller? Men de borde ju vara det...
Håller ni med om att Shimano SLX eller XT reglage, kassett och bakväxel, 11-delat, är ett bättre alternativ? Ungefär samma peng som byte av body och en GX-kassett. Shimanos 11-delade kit säljs ju ut rätt billigt numera hos tyskarna.

Senast ändrad:
Vi håller oss till ämnet utan att blanda in pensionärer eller handikappade.

Frågor på det?

klart man ska ha möjlighet att växla under belastning även om man inte kan hålla på med det hela tiden, om man skall hålla drivlinan i skick

har erfarenhet av campa niodelat, dura-ace tiodelat, och för mtb sram x7 niodelat och xx 1080 tiodelat.

när det gäller växling under (ganska) hård belastning upplever jag att mina mtb-sram gör det faktiskt helt utan protester, och en aning bättre än just dessa modeller från campa och sram.

srams kassetter är fantastiskt dyra och detta ett riktigt bra skäl att inte hoppa på deras singeklingeevangelium. men det finns ju alternativet att köpa begagnat, och sedan renovera kassetten. en genomsnittligt utsliten och kasserad kassett har på det sättet många års användning framför sig, och bör kosta en spottstyver.

Ur konsumentperspektiv är det toppen att Shimano nu också kör 12-delat och att möjligheten att mixa och matcha verkar fungera lika bra som för 11-delat.

Jag har kört sram 11-del kassett med Sram trigger och XT bakväxel på en hoj och kör nu xx1 11-del + xt bakväxel på en annan.

Srams bakväxlar för 12-delat är både dyrare och verkar ha tveksam hållbarhet men slx och xt 12-del passar rakt av. Argumentet att hålla kvar vid sram kassetter är väl att inte behöva lägga pengar på ny body (och fin kassetterna är väl några gram lättare). Om/när det blir 12-delat för mig så går jag nog all in på Shimano som också verkar klara växling under belastning bra mkt bättre.

Själv tycker jag det är onödiga kommentarer att slänga sig med.

OnT: Väldigt nöjd med min GX Eagle drivlina för vad det är värt i diskusionen, växlar "aldrig" under full belastning utan lättar lite, hur mycket är ju svårt att säga.

Tjena!

Takets gräns blir lägre och lägre bevisligen. Tråkigt..

OnT: Niodelat på väg hem.. Gött att ta ett steg tillbaka..

Själv tycker jag det är onödiga kommentarer att slänga sig med.

OnT: Väldigt nöjd med min GX Eagle drivlina för vad det är värt i diskusionen, växlar "aldrig" under full belastning utan lättar lite, hur mycket är ju svårt att säga.

jag tycker också det var en onödig kommentar. men moderera...?

on t; niodelat är verkligen kärlek, men att dessa system skulle stå emot felväxlingar bättre? t ex kedjorna tycks mindre förlåtande i sidled och jag har fått för mig att kedjebrotten vid växling snarast ökar med färre växlar.

Jag tycker det är synd att den utveckling som sker mest investeras i att få så många växlar som möjligt, för stigcykling tycker jag att det är minst lika bra med färre, kanske 9-10 är lagom. För xc när man sitter och trampar och vill ha optimal kadens kan jag däremot förstå att det är trevligt. Hade hellre sätt att utvecklingen gick mot så robusta, okänsliga system som möjligt.

Jag tycker det är synd att den utveckling som sker mest investeras i att få så många växlar som möjligt, för stigcykling tycker jag att det är minst lika bra med färre, kanske 9-10 är lagom. För xc när man sitter och trampar och vill ha optimal kadens kan jag däremot förstå att det är trevligt. Hade hellre sätt att utvecklingen gick mot så robusta, okänsliga system som möjligt.

Håller med, omfånget är ju trevligt men alla växlar emellan är ju inte nödvändigt. Om inte Box One varit så dyrt hade det ju varit ett bra alternativ. 11-50 på 9 växlar.

Håller med, omfånget är ju trevligt men alla växlar emellan är ju inte nödvändigt. Om inte Box One varit så dyrt hade det ju varit ett bra alternativ. 11-50 på 9 växlar.

De har väl 3 olika varianter av nya Prime 9. Mellanvarianten tyckte jag inte var så fasligt dyr?
box9.PNG

Tillbaka
Topp