Sram NX spontanhaveri..? Vanligt?

Foxis

Aktiv medlem
955D43EA-C65E-496A-B72B-6B6AB17B55FB.jpeg

BA586922-FD02-4634-9142-14CF0016F48D.jpeg

Några dagar gammal hoj. Inga islag på växel vad jag märkt över huvud taget, och ganska snällt cyklad då jag är ovan vid giganthjul av 29-rumsvariant.
Osäker på vad prylen heter men ”länkarmen” till själva växelföraren har lossnat då infästningen i växelföraren gått av i öglorna som håller sprinten mitt finger pekar mot.

”Vanligt” förekommande eller otur?

Senast ändrad:
reklamation? Eftersom du inte kraschat med växeln så ska den inte bara gå av sådär. Hade tagit upp de med butiken du köpte cykeln i.

Nx är inte ett under av hållbarhet men det där är uppenbart ett garantiärende utifrån det du beskriver. Be att få lägga till mellanskillnaden till en gx. De är väldigt prisvärda och tål mkt stryk (läs växlingar med låg kadens och hög pedalkraft).

Klart det är reklamation! :)

Frågan är mer om man törs lita på NX generellt? Är det ett sällsynt haveri (otur) eller är det ett känt problem..?

Klart det är reklamation! :)

Frågan är mer om man törs lita på NX generellt? Är det ett sällsynt haveri (otur) eller är det ett känt problem..?

Som calmbay skrev, be att få uppgradera till GX och betala mellanskillnaden. NX brukar inte gå av men blir lätt seg och dålig med tiden, GX och uppåt fungerar mycket bättre i längden.

Kan också vara nybörjarotur. Jag mosade en bakväxel och 3 kedjor första året jag körde 29". Hade över 10 års cykel vana på mtb och lvg. Lyckligtvis är bakväxlar inte så dyra och de får räknas som förbrukningsvara.

Kan också vara nybörjarotur. Jag mosade en bakväxel och 3 kedjor första året jag körde 29". Hade över 10 års cykel vana på mtb och lvg. Lyckligtvis är bakväxlar inte så dyra och de får räknas som förbrukningsvara.
Fast hur har man nybörjarotur om man cyklat typ allt i 20+ år? (utom lvg, det insåg jag tidigt var fel sort).
Jag har aldrig sabbat prylar utan att veta hur. Den enda gång tidigare växeln rykt var det vurpa och då endast krökt öra.
Så jag skyller helt skamlöst på materialet! :)

Två sådana smällar på en vecka
Första växlade ner till 1an i teknisk terräng med max moment
Andra en kvist kom in mellan rulltrissorna
Uppgraderar till GX

Jo, den sitter fast. Men trodde det berodde på haveriet. Men kanske var tvärt om...?
Alltså. kedjan ligger av rullen och klämd mot föraren?
En mycket dålig konstruktion Kedjan behöver inte ens hoppa på sidan för att det skall bli stopp i den nedre rullen vad det beror på vet jag inte .Kan vara att den nedre inte synkar med den övre och kassetten på dom lägre växlarna.

Tillbaka
Topp