SRAM NX vs. Shimano vilket?

King Loui

Medlem
Försökt hitta Shimanos motsvarare till SRAM's NX men hittar bara massa jämförelser mot div. shimano upplagor.
Någon som vet den mer "exakta"?

Sen är det här säkert en återkommande fråga från rookies som jag här på forumet men är det någon som har tips på en hardtail med nedan önskemål:
Rockshox Reba eller Reacon
Minst Deore, SLX eller SRAM's motsvarighet till de två förstnämnda!
Shimano bromsar
Max 13kg i vikt
ca.10.000 sek

Har kikat på nedan varianter men undrar som sagt över SRAM's NX kvalitet på ena hojen?
https://www.canyon.com/sv/bikes/bike-detail.html?b=4296&show-pps-recommendation=1
http://www.wiggle.se/vitus-sentier-vr-sram-nx-1x11-2018-vr-ht-bike-black/
http://www.wiggle.se/felt-nine-5-mountainbike-2016/

Öppen för förslag på andra cyklar så bomba på här nu =)

Givet att det är NX elvadelat blir enda närliggande SLX M7000 som är Shimanos billigaste elvadelade. Egentligen är väl NX närmare Deore annars. Dvs fullt funktionellt men tyngre än dyrare grupper. För shimano är reglagen lite roligare från XT och upp, vet inte hur det är för sram på den punkten.

NX 1x11. Bakvxl klarar väl bara 42T, ofta parad med PG1130 11-42T kassett. Vilket ger lite snålt omfång. Kör man xD kassett 10-42T istället blir det ok. Men inga NX cyklar kommer med xD.

Därför anser jag att NX är mer i nivå med Deore M6000 1x10 med 11-42T kassett. Funkar lika bra som NX.

Shimano 1x11 SLX/XT klarar 11-46T kassett. Eller xD 9-44 t.ex. Alltså bättre än NX, med marginal.

GX 1x11 med xD body är väl i nivå med SLX/XT mix.

Av dina tre cyklar går Felt bort direkt. Geometrin är gammal (kort, brant 71° HA) även för att vara en xc. QR axel inte bara bak utan även fram. >12 kg trots xc och ram i CF. Skräphjul och däck. Vad är den bra på?

GC SL 7 är ok i geometri med vettig 68,5° HA, bra gaffel, grupp, däck. Men fälgarna är dåligt 19 mm smala och QR bak är omodernt. 11,8 kg är bra. Bättre XC-racer än Felt och även en vettig allroundcykel. Men 2-3000 kr för dyr för vad man får.

Sentier är mindre xc och mera stig. Lång reach/hjulbas/slaglängd och flackare gaffelvinkel 66°. Du kollar på 27.5+ men den finns även som 29". Alla 2018 års Sentier är fina och riktigt prisvärda oavsett utrustningsnivå: Basic, VR, VRS, VRX.

Din längd och vikt? Hur cyklar du?

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
NX 1x11. Bakvxl klarar väl bara 42T, ofta parad med PG1130 11-42T kassett. Vilket ger lite snålt omfång. Kör man xD kassett 10-42T istället blir det ok. Men inga NX cyklar kommer med xD.

Därför anser jag att NX är mer i nivå med Deore M6000 1x10 med 11-42T kassett. Funkar lika bra som NX.

Shimano 1x11 SLX/XT klarar 11-46T kassett. Eller xD 9-44 t.ex. Alltså bättre än NX, med marginal.
Har du testat NX med 11-46? Varför skulle det inte fungera?

Jag körde GX/X1 bakväxel till shimanos 11-46, fungerade lika bra som med XT-bakväxel. Ser inte hur NX skulle vara annorlunda. Men shimanos 11-46 kassett är dock ett skämt, det är 11-37 med 46 som nödväxel på slät klättring.

BjornR sa:
Jag körde GX/X1 bakväxel till shimanos 11-46, fungerade lika bra som med XT-bakväxel. Ser inte hur NX skulle vara annorlunda. Men shimanos 11-46 kassett är dock ett skämt, det är 11-37 med 46 som nödväxel på slät klättring.
Hur funkar NX vs XT på en Sunrace 11-50T kassett? Går det att stretcha NX 8 tänder där XT bara behöver stretcha 4? https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=233645
Hur stor skillnad mellan största/minsta klarar NX? XT medium klarar 39T skillnad, SLX 41T, XT long 47T,

Som tur är finns många olika kassetter med olika stegning från olika tillverkare, så det går att hitta något som passar alla smaker. Alla 11-delade system funkar ju med varandras kassetter.

Om man vill ha 46T som ren bail-out eller inte är nog en smaksak. Sunrace 11-46T (vilken jag ofta rekommenderar) har lite annorlunda stegning. Och varför måste klättringen vara slät?

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Hur funkar NX vs XT på en Sunrace 11-50T kassett? Går det att stretcha NX 8 tänder där XT bara behöver stretcha 4? https://www.bike24.com

Och varför måste klättringen vara slät?

Ingen aning, körde 11-46... Har du bekräftat siffrorna att NX endast klarar 42? XT innan 11-46 fanns att köpa så var det max 42 som XT klarade. Så i praktiken är det 8t som XT behöver sträcka sig.

20% skillnad i kadens mellan 37-46, antingen spinner man ut eller så blir det för tungt beroende på vilket håll man växlar. Gör det riktigt svårt att bedöma när man ska växla och tajmingen blir kritisk, dom tekniska klättringarna blev omöjliga för mig när jag väl behövde växla vilket ofta resulterade i att jag fick hoppa av bakåt då drivet försvann eller bara stog på pedalerna då jag inte kunde driva runt 40 kadens uppför 15% efter ha hoppat uppför en 40cm klack.

Samma sak med shimano och kör man XTR som är specad till max 40t så har vi nu kommit fram till att MAX är bara en rekommendation som baseras på vilken kassett som tillverkaren ämnar att man ska köra på och inte vad som är max.

Senast ändrad:
BjornR sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Sram berättar inget om omfång och säger max 42T
Varför skulle dom något annat när kassetterna är 10/11-42?
Kanske för att bredda målgrupp och öka försäljning? Brukar vara en rimligt vanlig drivkraft hos ftg

Hört talas om GX eagle?
Jo då, men det funkar dåligt för alla som vill "uppgradera" till 1x och sitter med HG-body. 99% av dessa affärer går till Shimano då Sram är hemliga. Korkat. Kan jag tycka.

Sixten Fors sa:
BjornR sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Kanske för att bredda målgrupp och öka försäljning? Brukar vara en rimligt vanlig drivkraft hos ftg

Hört talas om GX eagle?
Jo då, men det funkar dåligt för alla som vill "uppgradera" till 1x och sitter med HG-body. 99% av dessa affärer går till Shimano då Sram är hemliga. Korkat. Kan jag tycka.

Ja, jättesynd om dom som har HG och att det tydligen inte finns en 12-delad 11-50 SunRace kassett att köpa. Synd asså.

"Jo då, men det funkar dåligt för alla som vill "uppgradera" till 1x och sitter med HG-body."

Lösningen är att köpa SunRacekassett för 12-delat om man vill köra HG och 12-delat...?

BjornR sa:
"Jo då, men det funkar dåligt för alla som vill "uppgradera" till 1x och sitter med HG-body."

Lösningen är att köpa SunRacekassett för 12-delat om man vill köra HG och 12-delat...?
Ah...
Hade missat att Sunrace höll på med 12-delat, kassetter och reglage. Har kassetten/kassetterna samma "pitch" som Eagle? På vilken body funkar deras 10-50T? Vilken bakvxl är det tänkt att Sunrace MZ12 reglage det skall funka tillsammans med? Cable pull? Det framgår inte speciellt tydligt på deras web. http://www.sunrace.com/en/products/mz-12-speed

Har kört NX med Sunrace 11-46 ett tag, funkar finfint. Bakväxeln är väl i princip identisk med GX, bara att mindre aluminium används (?). Däremot tycker jag känslan är bättre i GX-reglaget, NX-reglaget känns inte lika krispigt.

Anledningen till att jag valde Sunrace över Shimano var att stegen mellan dreven är mindre hos Sunrace.

Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Shimanos XT-bakväxel var ursprungligen klassad för max 42T. Sen släppte Shimano en 11-46 kassett, och vips så klarar bakväxeln upp till 46T. Var inte så naiv.

Crossmax sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Shimanos XT-bakväxel var ursprungligen klassad för max 42T. Sen släppte Shimano en 11-46 kassett, och vips så klarar bakväxeln upp till 46T. Var inte så naiv.
Vem är naiv? Och varför? Vad är det som är orimligt med att undra vilket omfång NX bakvxl är tänkt att klara? Shimano klarar av, och har alltid klarat av, att informera om omfång på alla deras bakväxlar, oavsett "cage length" och oavsett om det gäller lvg eller mtb bakvxl.

Sixten Fors sa:
Crossmax sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Vem är naiv? Och varför? Vad är det som är orimligt med att undra vilket omfång NX bakvxl är tänkt att klara? Shimano klarar av, och har alltid klarat av, att informera om omfång på alla deras bakväxlar, oavsett "cage length" och oavsett om det gäller lvg eller mtb bakvxl.

Nej, dom ändrar sina siffror beroende på vad dom släpper. Hade SRAM släppt en 10-46 kassett så hade alla deras växelförare magiskt fått ny siffra vad växelföraren klarar.

Sixten Fors sa:
Crossmax sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Hur kommer det sig då att Shimano inte skrev ut att XT-bakväxeln klarar 46T bak förrän de släppte en kassett med 46T?

De kanske inte hade testat, då det kanske inte fanns några 11-46or att köpa hos den LBSs där Shimanos bakväxelingenjörer brukar handla sina kassetter. Låter väl rimligt?

Sixten Fors:
Tack för svar.
Det här med omfång och 11-42 T och 10-42 T .. vad menas med det haha? (så pass mycket amatör är jag!)
Anl. till frågan är såklart att jag försöker hitta en hoj med så bra grejer som det bara går för en summa +- 10.000 sek.
Och av den info jag har så ska SLX vara rätt instegsvariant men om SRAM NX motsvarar Deore 6000 så kanske det duger för mig då?

Tar också gärna en förklaring till ex. 68° HA.?

Ska jag tolka dig rätt så menar du på att Vitushojen är ett bra riktmärke men mer en trailhoj och inte så mycket XC.
Vilken skulle du personligen välja om du var i min situation?!

För övrigt så är jag 184cm lång (ca.83cm insida ben) och vikten ca.82-84kg
Grusvägar,skogsstigar och asfalt är de underlag jag tänkt cykla på då anledningen till köpet är träning och då gissar jag att XC är rätt för mig även fast ett hopp då och då kan vara kul även om det inte är syftet!

Tack på förhand.

11-42T är antalet tänder på minsta resp. största drevet på kassetten.
42/11=3,82 gånger skillnad mellan lättaste och tyngsta vxl
42/10=4,20
46/11=4,18

HA eller head angel eller vinkel på styrhuvudet är ett mått som berättar hur brant eller flack framgaffeln är. Ungefär:
Landsvägsracer 73-71 grader
XC 71-68 grader
Stigcykel 68-66 grader
Enduro/Downhill 66-64 grader

Jag tror på Sentier 29 VR i storlek Large/48cm/19" http://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-vr-mountainbike-hardtail-sram-nx-1x11-delat-2018/ samt http://vitusbikes.com/products/sentier-29-vr-2018/
Sentier29vr.png

Fin cykel med få fel och drygt 3000 kr billigare än Canyon.

Pedaler behöver du också, ingår aldrig med ny cykel.
SPD http://www.wiggle.se/shimano-pd-m520-pedaler/
eller plattisar http://www.wiggle.se/shimano-saint-mx80-platta-pedaler/

En pump, HV Drive Medium http://www.wiggle.se/lezyne-hv-drive-handpump-med-abs/

Det verkar funka att byta kassetten till Sunrace 11-46T som har större omfång (och är 60 gram lättare), kostnad 550 kr. http://www.wiggle.se/sunrace-mx8-shimanosram-kassett-11-delad/
Vilket gör att cykeln blir lättare att trampa uppför riktigt branta klättringar.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
BjornR sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:

Hört talas om GX eagle?

Går att köpa NX eagle kassett, eller varför inte sunrace. Funkar utmärkt.

Valhalla_ sa:
Sixten Fors sa:
BjornR sa:
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Hört talas om GX eagle?
Går att köpa NX eagle kassett, eller varför inte sunrace. Funkar utmärkt.
Är det sant :)
NX Eagle lanserade sommaren 2018, inlägget du svarar på är från februari 2018...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp