SRAM RED Bakväxel för 11-delat med reglage för 10-delat?

Hej,
Jag är en bakåtsträvare som fortfarande kör med 10-delat bak på min LVG-hoj. Nu skulle jag behöva byta bakväxel och noterar att en SRAM Red för 11-delat ofta är mycket billigare än den 10-delade varianten. Skulle det funka med en bakväxel för 11-delat? Jag tycker det borde, men jag tänkte kolla för säkerhets skull. Tack på förhand!

Jag har läst mig till att liknande kombo ofta funkar. Just denna varianten vet jag inte men Google kanske vet.

Google är lite otydligt i just den här frågan. Båda växlarna har samma "pull ratio" så det borde gå, men...

Ja, det ska inte vara några problem. Även det omvända går, dvs en 10-delad bakväxel med 11-delat reglage på 11-delad kassett.

olika utväxling på vajern på de så om det fungerar så lär de aldrig fungera bra.

cerro sa:
olika utväxling på vajern på de så om det fungerar så lär de aldrig fungera bra.
Nej det är det väl inte alls? Alla komponenter märkta Exact Actuation är fullt kompatibla med varandra. Har provat SRAM 10-delat MTB-bakväxel med 11-delade landsvägsreglage, fungerade perfekt. Komponenter märkta X-Actuation går däremot inte att blanda!

Rival 22 bakväxel funkar perfekt med Rival 10 delade reglage.
Säkert Red också.

Precis - står det Exact Actuation så ska det fungera. Enda skillnaden på bakväxeln för 11-delat och 10-delat borde vara att den första eventuellt klarar en större bredd, pga bredare kassett hos 11-delat.

Tillbaka
Topp