Sram SX-Eagle

Corally

Medlem
Sram SX-Eagle
Funderar på en cykel med Sram Sx-Eagle växlar på
Någon som vet hur de är funkar för motionskörning eller ska man kolla på cykel med bättre växlar
kollar på en Lapierre XR 6.9 då det är en cykel med carbon ram borde växlarna vara en bit upp men hittar ingen bra info om dem

Sram SX-Eagle
Nu duger ju säkerligen växlarna till för lättare motionsåkning men för det priset känns det tämligen lågt specat. Något särskilt skäl till kolfiber?

Sram SX-Eagle
Nej inget särskilt men alla pratar ju om kolfiber Lokala affären säljer den sista för 25.000kr. Därav intresset hade tänkt köpa något beg först för att få bättre komponenter Men man vet ju adrig hur slitet beg är

Sram SX-Eagle
Hade SX 12s någon månad. Fick den aldrig att växla riktigt bra. Sista turen med den la jag en timme av start, stopp, justering på att försöka få till problemfria växlingar över hela rangen. Det blev aldrig bra. Sen växlade jag i en tung backe. Växelföraren åkte in i hjulet, plast-armen (!) gick av (smart sätt att skydda dyra växelöron) och jag monterade Deore 12s. Det funkade omedelbart perfekt med mycket bättre känsla i reglaget.

Sram SX-Eagle
Jag tänkte att SX säkerligen skulle duga men i slutändan gick jag på en cykel som kändes bättre i helheten, med XT/SLX. Jäklar vilken tur, för mängden stryk som min XT-bakväxel har tagit lär inte plasten på SX tagit. Metall böjer ju sig mest lite, plast knäcks.

Om motion är ditt mål så ska du väl undvika en kolfiberram, mindre vikt ger ju dig mindre motstånd och mindre träning per trampad distans. ;)

Sram SX-Eagle
Jag håller med om att om specen i övrigt är bra så skulle jag köpa med SX. Gjorde själv det och bytte till SLX bakväxel samt XT reglage. Kör vidare med SX kassetten och NX kedja och den växlar superfint. Enda nackdelen nu är väl vikten på kassett men den måste ju ändå bytas ngn gång ?

Sram SX-Eagle
Jag köpte nyligen en fatbike med Sram SX Eagle och jag kan konstatera att det inte funkar att cykla med i skogen utan att jag blir ganska frustrerad. En del av konstruktionen är av plast istället för metall och flexar rejält, bl.a. i bakväxeln. Liksom andra tycker jag det är svårt att få den att växla rent genom alla växlar. En lite "svampig" och indirekt känsla i växelreglaget bidrar också. Jag kommer nog att byta till Sram GX som föreslogs ovan, fast kombinationen SLX/XT verkar också lockande som Frippe99 skrev om ?

Sram SX-Eagle
Vilken kassett passar rakt av om man tar bort en sx eagle? Som är bättre/lättare då.

Huruvida dessa är bättre kan jag inte uttala mig om men om man vill ha en lättare kassett utan att byta body/hjul så verkar dessa prisvärda. Dock hade jag valt Shimano eller SRAM specifik variant beroende på om man köper GX bakväxel eller den kombon jag kör.
Sunrace SRAM: https://www.bike-discount.de/en/buy/sunrace-mz90-12-speed-cassette-11-50-673901
Sunrace Shimano: https://www.bike-discount.de/en/buy/sunrace-mz903-12-speed-cassette-11-51-917645

Tillbaka
Topp