SRAM? To be or not to be?

• Trådstartare Trådstartare LL
  • Start datum Start datum
L

LL

Guest
Varför pratar alla mina polare illa om sram? Är det verkligen bara skit eller är de numera bra?
Funderar på att köpa en cykel med bakväxel sram xo och reglage sram x9. Är det bättre att satsa på XT?
Vad anser panelen?

/LL

Dina polare kanske bara kört med gripshiftreglagen och inte gillat de. Sram numera gillas av väldigt många, speciellt Triggerreglagen som är i stil med shimano men enligt vissa bättre. Sram gör bra växlar och sådant annars så de ska man inte tala illa om de för.

Det beror på vad man trivs med. X0 gripshift tyckte jag det var fenomenal känsla i när jag testade dom på 2hjul.
Sram's trigger-reglage har vissa funktioner i injustering som jag har längtat efter på mina shimano. Smaksak helt enkelt.
För mig blir iaf nästa reglage sram. Får se om det bli x9 eller rocket (eller om jag vunnit på lotto x0)

kort o gott, sram gör itne skit, de gör saker,s om ofta är väldigt prisvärda för vad man får. att dina kompisar snackar skit, är för att de antingen inte gillar srams grejjer eller inte vet vad de snackar om.

Jag kör på SRAM X.7 trigger shifters och älskar det, man växlar bara med tummen.
Har en X.7 bakväxel och allt har fungerat smärtfritt gillar det verkligen.

Hoppas detta ger lite hjälp i alla falll! :)

Sram är och kan inte vara dåligt eftersom en del av världseliten kör med det som t.ex. julien absalon och thomas frischknecht

iofs tror jag dom skulle köra med sachs växelreglage om dom betalade.

(sax? sachs så klart,)

Senast redigerad av en moderator:
yoe skrev:
-------------------------------------------------------
> Sram är och kan inte vara dåligt eftersom en del
> av världseliten kör med det som t.ex. julien
> absalon och thomas frischknecht
Jag har inget emot varken Srtam eller världseliten, men bara för att världseliten kör på en viss komponent betyder det INTE att alla ska apa efter.
som sagt, inget ont mot världeliten eller Sram

jonzén (fd burner) skrev:
> rejser: menar du sachs? sram är väl sachs?

Sachs självklart, väldigt trött.
Sachs finns kvar som komponenter för "vanliga" cyklar om jag inte minns fel.

Jag har kört X.0 sedan -03, både skiftare och bakväxel. Framväxeln är XT.
Allt jag kan säga är att de fungerar helt perfekt. Snabba exakta växlingar, ALDRIG felväxlingar. Fungerar lika bra nerskitade som rena.
Install and forget, inga justeringar, det bara fungerar. Länge.

Pris-prestanda faktorn kanske inte är den bästa men endast prestanda så är den odiskutabelt överjävligt bra.

/C

rejser skrev:
> jonzén (fd burner) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > rejser: menar du sachs? sram är väl sachs?
>
>
> Sachs självklart, väldigt trött.
> Sachs finns kvar som komponenter för "vanliga"
> cyklar om jag inte minns fel.

sachs finns kvar som tillverare av delar till standardhojjar, MEN sålde sin sektion för "finare" cyklar till sram. därav kom t.ex. den lilla "hävarmen" som sitter på srambakväxlar. det kom först på sachs plasma, men det köptes ju upp av sram o hamndade på sram´s växlar. även kedjorna är en produkt som är tagen från sachs, där har de inte konstruerat mycket utan bara bytt namn på dem :D reglagen tog de inte från sachs, utan de o sachs började med liknande vridreglage ungefär samtidigt.

Jag har inte träffat på något mera stryktåligt än min X0 bakväxel. Den slets loss från fästet, gjorde ett varv i hjulet - såg helt kvaddad ut. Men efter lite pill och uppspänning av fjädrar (i fält) så funkade den igen.

Jag gillar SRAM. Funkar bra, kompatibla med andra bromshandtag. Och bara för att många sponsrade i världseliten kör med XTR behöver det väl inte betyda att de är bra, eller? :)

Tillbaka
Topp