VOID - what happened?

pnyberg

Aktiv medlem
VOID - what happened?
Det är som vanligt inte kläderna på bilderna eller cykelsajterna i forumposten som har skrivit inlägget.

Hej Bullen,
Jag är en cykelnörd som älskar allt med cykling. Eller...kanske inte allt - men mkt! Ungefär sådär 95% av allt. Jag menar - även de sämsta produkterna fyller ett syfte i form av underhållning?
I digress.
Jag känner mig djupt kränkt av utvecklingen till några av mina favvomärken. Antingen så ska man alltså köra MTX och allt vad det innebär, ha långkalsonger till byxor eller se ut som att man egentligen skulle på hikingtur i Österrike och ville "passa in" bland alla locals.
Jag köper kläder när mina gamla är helt färdiga. I en perfekt värld så betyder det nästan aldrig. Men trots att kläder är "gjorda för tuffa tag" så går det fort hål i kläderna om en vitsippa tittar lite snett på dig. Att få kläderna lagade för att man ska kunna ha dem längre? " Nej nej nej. Det är INTE bra för vår bottenlinje!" eller rättare sagt "No, no, no. Thats not good for our bottom line!" - eftersom de flesta producenterna pratar engelska, såklart.

Vi svenskar verkar vara bra på att tänka långsiktigt och vara stolta över våra produkter. Det finns en del svenska märken som gör det rikgtigt bra i det avseendet. Därför hejar jag extra mycket på svenska märken!
Jag gillar att köpa från svenska företag - det ger liksom en god känsla i magen. Jag blev dessutom extra glad att ett märke ville satsa på stigcykelkläder.
Härligt VOID jag hejar på er!

Första designen var ok, men materialet var inte helt up to par med andra märken i samma prisklass. "Ok, men nästa gång blir det bättre"..tänkte jag i min enfald. inget snack om att kläderna var extra slitstarka eller att de kunde hjälpa med snygga reparationer..men men...det kommer nog.
23.05.2023_09.20.28_REC.png

Nästa generation kom - lite skojigare kläder och kanske ett hårstrå bättre kvalitet. "Somrigt och nice! Detta kommer sälja!". "Cammo är coolt!". Men tyget då? Skulle inte det bli bättre?

23.05.2023_09.20.49_REC.png
23.05.2023_09.19.09_REC.png

De lanserar sina första brallor som mottas med stående ovationer från cykelmedia och vinner priser. Ordentlgi design som ser ut att hålla bättre än annat skit påmarknaden "Dessa MÅSTE jag ha! Perfekt komplement till mina tunna FOX Indicator brallor som snart går i upplösning".

Tiden går och det hördes rykten om oenigheter i styrelsen.. 3 månader senare kursar VOID.

"Frukta ej! Vi kommer snart tillbaka"/VOID
"Yes! Nu blire åka av!" tänkte jag.... Little did I know att de tänkte bara köra LVG-kläder första 2 åren i sin nya skepnad - detta till trots att de hade ett par stig-brallor som kunde sälja world wide. Jaja. De kommer nog på bättre tankar snart.

Efter lång väntan ser jag på deras insta att de ska börja med MTB igen! ??
Spänd av förväntan har jag redna fingret på köpknappen...ända tills de faktiskt släpper kollektionen. En tisha i några riktigt träliga färger och mönster - och vill man ha långärmad kan man får man snällt ha den UNDER tishan. Ja, så illa ser det faktiskt ut. Bland det fulaste jag har sett tyvärr.
Men hållbarhetstänktet har de iaf startat med iaf på deras "om oss"-sida ?.
Men hur hållbart är det om kläderna inte tål att användas i deras tänkta miljö? Då kan det vara hur mkt Bluesign och REACH som helst utan att det spelar större roll. Kanske man borde, åtminstone, skicka med tråd i rätt färg och matchande tyg? I minsta fall?! Eller kanske erbjuda reparationer?! Jag hade personligen hellre köpt ett par brallor som jag vet kommer reparerars snyggt (om jag gör det blir det INTE snyggt) av en som kan sy och har tillgång till rätt material - dvs inte vilken skräddare som helst.

23.05.2023_09.21.07_REC.png
23.05.2023_09.21.25_REC.png

(Jo jag vet att det, numera, finns fler svenska märken som gör kläder för stig/endurocykling - varav det ena tar jag kraftigt avstånd från eftersom jag inte känner att jag behöver klä mig för en snabb cykeltur kl18 för att sedan hinna gymmet med mina bros klockan 19.
PS - vem vill ha resår längst ner på en tröja anyway? Få möjligheten att den glider upp när man cyklar?? Nej tack!

Se detta som konstruktiv kritik och inte bara gnäll...även om det bara är gnäll.

VOID - what happened?
Jag har fått för mig att Void och Uswe är samma företag/ägare numera, Uswe har börjat med mtb-kläder.

Personligen föredrar jag Endura och Patagonia, men det är inte så svenskt förstås.

VOID - what happened?
Har en Void jacka som är riktigt bra. Den långärmade tröjan (bild 3) har jag också, men den går inte att använda. Det är som att den inte andas någonting. Hade tänkt ha de som parktröja men tillsammans med ett kroppsskydd går det bara inte.

Håller med om att de nya grejerna är rätt fula. Synd, det kändes som att de hade något bra på gång.

VOID - what happened?
Jag har shorts, jacka och byxor från tiden före konkursen, samtliga svinbra. Har alla inblandade i ursprungskollektionerna lämnat alltså, och endast varumärket lever kvar? Isf gör de ju skäl för sitt namn..

Och tänk på Void-mannen, jävligt trist för honom att dra runt i kassa kläder på heltid..

VOID - what happened?
Kom också på att jag har 3 jackor från innan konkursen.
Har en 3/4 ärm tröja ochså, där är väl kvallen inte den bästa.
Lite lösa trådar på direkten. annars väldigt skön.
Bra och snygga.

Så vi kan alltså konstatera att det var bättre förr?

VOID - what happened?
Från någon som jobbat på företaget så kan jag bara säga att, efter konkursen, så var det nog omöjligt att få varumärket tillbaka till hur det en gång var. Det fanns en riktig passion i den lilla fabrikslokalen där ute i Jonsered.

Tenson och USWE gör superbra produkter, men ingen av dom - i min mening - gjorde VOID rättvisa.

Tillbaka
Topp