SRAM vs. Shimano

Khayman78

Medlem
SRAM vs. Shimano
Ärade cyklofiler...

Jag har ännu inte haft möjlighet att grensla och trampa på en cykel med en SRAM drivlina (1x) och undrar därför lite om det är någon som har erfarenhet av detta och kan tänkas försöka ge något exempel på konkreta skillnader (faktiska och/eller upplevda) mellan SRAM och Shimano.

Är alltså inte främst ute efter vilken som är "bättre" då jag är rätt säker på att båda gör grejor med god kvalitet. Mest nyfiken på om det är stora skillnader i hur de upplevs jämte varandra. Börjar närma sig beställningsdags nu och jag har inte tid att resa riket runt för att hinna prova på alla varianter av drivlinor, däck etc...

Tacksam för input.

SRAM vs. Shimano
Men de har trevligare(större) omfång på sina kassetter. Och gillar man vridreglage så har sram det.
Tumreglagen föredrar jag shimanos. Nu finns det så många olika steg hos sram så prismässigt kvittar det nog mellan märkena idag?

Jag åker med shimanoväxling och sram drivlina..

SRAM vs. Shimano
Smaksak, jag föredrar shimano pga känslan i handtag och tekniken i växel reglaget. Det kanske går att ha shimano reglage på sram växel det vet jag ej? Planerar att köpa en ny cykel i höst och det lutar åt att det sitter sram på den. Gör det set så kommer jag köpa en xt grupp och montera på.

SRAM vs. Shimano
Smaken som baken, den är delad.
Vissa gillar den ena andra dä andra tror mäst det är upp till var o en.
Själv kör jag shimano 1x11 o det funkar kalas.

SRAM vs. Shimano
Hade jag byggt en hoj idag med tilltagen budget så hade det blivit Shimano på reglage- och bakväxelsidan, och en Sram X01-kassett. Det bästa från respektive tillverkare så att säga.

SRAM vs. Shimano
Några vanligt återkommande sramproblem:

Kassetterna viker sig.

Bakväxlarna gängar ut sig.

Jockeyhjulen på de billigare växlarna är gjorda av mjukost.

De billigare växlarna blir helt förstörda på en DH efter en kort tids åkning. Efter någon vecka är allt glapt och löst.

SRAM vs. Shimano
Betänk nu att jofahjalm är en materialdödare av sällan skådad rang ;)
Vilket förvisso tidvis ger tämligen underhållande läsning här på happy.

För många andra funkar SRAM alldeles utmärkt.
Personligen har jag 2 hojar med SRAM drivlinor - X0 2x10 på XC'n och X01 1x11 på AM'n.
Båda dessa fungerar oklanderligt sedan installationen utan att varesig implodera, äta wire, spränga jockeyhjul eller gänga ur sig.

Tillstår att jag saknar erfarenhet av de billigare kategorierna så jag lämnar det därhän.

SRAM vs. Shimano
Förra hojen hade XT 1*11 och nya har Sram X1 1*11. Märker ingen större skillnad mer än lite distinktare klick på sram reglaget. Och att sram inte går att växla upp åt två håll, vet inte vad funktionen kallas, var iaf skönt ibland när man körde transportsträckor.

SRAM vs. Shimano
Den stora skillnaden är väl att SRAM växlar lite mer distinkt. Jag brukar jämföra det med känslan när man växlar en BMW vs Toyota, personligen gillar jag den lite mer distinkta känslan i SRAMs växlingar. Inget är rätt eller fel.

SRAM vs. Shimano
Jag har inte SRAM själv men det verkar inte ovanligt att kedjan kuggar över på trissorna till bakväxeln. Eftersom SRAM har valt att göra dom N/W så måste man stanna och flytta kedjan ett hack.

SRAM vs. Shimano
Tackar för all info hitills.

Har ingen egen erfarenhet som sagt och har hitills inte hört klagas på SRAM men får såklart ta i beaktning det jofahjalm mfl säger.....

Kompletterande fråga på just bristande kvalitet a la SRAM. Är det alla grupperna eller är det de billigare GX som är "sämre" och om man inte utstuderat kommer köra DH utan mest trail, gör det skillnad i kvaltetsbedömningen.

Sen funderar jag på vad man ska satsa på för klinga fram 32 eller 34? Ska inte försöka sätta nya fartrekord men vill ändå ha en bra växel att ligga och mata transportsträcka på i hygglig fart...samtidigt som jag vill ha en riktigt lätt växel för de där brutala uppförsluten med rötter och skit man hittar på ute i grönskan.

SRAM vs. Shimano
Det är nog bara här på Happy jag hört någon (främst Jofa) påstå att SRAM skulle hålla sämre än motsvarande Shimano faktiskt. Jag hade nog inte hängt upp mig på det.

Hur stor framklinga du behöver beror lite på hur stark du är och vilken hjulstorlek vi pratar om. Vad kör du på idag?

SRAM vs. Shimano
Jag kör GX på mina två skogscyklar och tjejen kör det på sin och det fungerar utan anmärkning på alla tre.
Kör du normal skog och är en högkadensperson, välj 30T. Är du en lågkadens, välj 32T.

SRAM vs. Shimano
Glapp i bakväxelns leder är nog det enda kvalitetsklagomål på sram jag hört från mer än en person.

Angående känslan så upplevde jag tvärt om att Srams X9 reglage var riktigt svampiga men att det kändes väldigt tydligt när växeln väl gick i. Har dock bara testat 10-delat.

Shimano är lite tvärt om. Tydliga klick i reglaget men sen smyger växeln i mer obemärkt. Känns exakt lika på 10- och 11-delat.

Jag upplever exakt samma skillnad på landsväg också för den delen.

Jag föredrar det senare men det är en ren smaksak.

SRAM vs. Shimano
Eveningstar sa:
Jag kör GX på mina två skogscyklar och tjejen kör det på sin och det fungerar utan anmärkning på alla tre.
Kör du normal skog och är en högkadensperson, välj 30T. Är du en lågkadens, välj 32T.
Länkaget kan vara optimerat för en storlek också. Det avgjorde frågan för mig.

SRAM vs. Shimano
Själv är jag riktigt sugen på 1x11 med vridreglage. Jag gillar vridreglagen betydligt mer än de andra, så det vore kul att testa, om inte allt sånt kul vore så förbaskat dyrt bara...

SRAM vs. Shimano
Idag surrar jag omkring på en Trek Superfly 5 med mestadels Shimano Deore. Tycker att det är bra och distinkt känsla i reglagen och växlingarna är mjuka och trevliga.

Är väldigt inne på att köpa från Rose och kan ju då välja mellan Shimano och sram.

Tittar på sram mest för att de har lite större spridning på sina kassetter.... Oklart hur stor skillnad det är på 10-42 och 11-42 i verkligheten.

Kör mycket skog....gärna riktigt stökig terräng med en hel del svinigt branta och tekniska branter.

Är hyggligt stark och är inte främmande för varken svett eller ordentligt med mjölksyra vid tuffa partier.

32 är det jag är mest inne på men återigen så är jag osäker på hur stor skillnad man upplever med 32 kontra 34. Mindre än 32 tror jag inte är ngt för mig....

SRAM vs. Shimano
10-42 är ju bättre än 11-42. :) den där luggen gör skillnad. Räkna i en gear calculator.

Sram gx är trevligare och mer stabilt än shimano slx. Det är min erfarenhet.

SRAM vs. Shimano
SRAM och Shimano fungerar med varandras kassetter.

Gillade inte alls 11-delade XT-gruppen för dess praktiska funktioner och känslan. Trissorna var bra. Växelreglaget är fruktansvärt tungt i jämförelse med X1 vilket är både bra och dåligt.

Kör det du tycker ser fränast ut, båda gör sitt jobb exakt lika bra.

SRAM vs. Shimano
10-42 istället för 11-42 gjorde att jag kunde gå ner en storlek i klinga fram utan att tappa toppfart.

32 och 34 tycker jag är stor skillnad, när man kommer över 20% så klarar inte jag det med 34:an längre i varje fall.

Edit: Jag åker som tidigare nämnt shimanos växlar men srams drivlina/kassett. Det går säkert inte att kryssa i själv hos Rose men går väl vid sådant intresse att lösa om man mailar.

Senast ändrad:
SRAM vs. Shimano
singletrack sa:
Shimanos bromsar är väl erkänt bättre än SRAM,s..

Shimano med sina senaste bromsar gjort en Avid elixir. Dålig bromsförmåga, dålig pålitlighet och bitpunkt som flyttar sig.

SRAM Guide är en hyllad broms.

Tagen från http://forums.mtbr.com/brake-time/m8000-brake-pumping-up-dh-992878.html
B4568639-7964-4E96-A3EC-2B02D00E38BA.jpg

SRAM vs. Shimano
Jag har ett rent X01 på ena cykeln och en kombination med XTR reglage och växel med X01 kassett och XX1 vev på den andra. Har också haft en ren GX och en ren XT grupp. Alla 11-delade. Tycker bäst om XTR och XT växlarna. Trevligt med pekfingerväxlingar. Har för mej att dom är lättare och billigare än XX1 också. XT-kassetten tyckte jag växlade sämre än srams.
Jag kör 36 fram men det ska vara för stort enligt alla experter.

SRAM vs. Shimano
theBrand sa:
Det är nog bara här på Happy jag hört någon (främst Jofa) påstå att SRAM skulle hålla sämre än motsvarande Shimano faktiskt. Jag hade nog inte hängt upp mig på det.

Hur stor framklinga du behöver beror lite på hur stark du är och vilken hjulstorlek vi pratar om. Vad kör du på idag?

Leo har i tidiga dagar haft flera bakväxelhaverier som upphörde med bytet till Shimano. Fästet gick av flera gånger.

SRAM vs. Shimano
theBrand sa:

Nja. Jag har haft SRAM bakväxel som sprack sönder utan synlig orsak. Har aldrig upplevt något liknande med shimano trots att jag har/har haft väldigt många fler shimano utrustade cyklar. Fredrik80 har jag också för mig haft lite underliga erfarenheter av SRAM mtb bakväxlar.

Men vad tusan - allt går sönder vad det lider så köp det du är sugen på - byta delar förr eller senare får du göra ändå!

SRAM vs. Shimano
jofahjalm sa:
Skillnaden är främst att sram inte gör grejer av god kvalitet...

märkligt att jag har en X0 bakväxel från 2001 som fortfarande tuggar på utan minsta gnäll :D

till trådskaparen, tror det mest är en smaksak. Själv gillar jag ju vridreglage och då är det som sram som gäller. Känner även att kassetten har 10T känns om ett plus. när 12-delat kommer bredare är ju även det ett plus (om man kör 1x fram). baksidan? dyra kassetter. sen är ju inte xor särskilt billig kassett heller och XT är riktigt mycket tyngre (dock klart billigare :D)

SRAM vs. Shimano
Jag har just skaffat första sram-hojen och blir galen på hur bakväxeln beter sig när man vill ta av/på bakhjulet. Den viker ihop sig på ett sätt som jag aldrig upplevt med shimano och gör det skitsvårt att få av/på hjulet. Stumpjumper med X9.

SRAM vs. Shimano
johan44 sa:
Jag har just skaffat första sram-hojen och blir galen på hur bakväxeln beter sig när man vill ta av/på bakhjulet. Den viker ihop sig på ett sätt som jag aldrig upplevt med shimano och gör det skitsvårt att få av/på hjulet. Stumpjumper med X9.

utgår från att du fäller fram cagen och trycker in knappen innan du tar av hjulet? :D

SRAM vs. Shimano
Har du en nyare växel så kan du låsa cagen i främre läget. Blir mkt enklare att ta av/på hjulet då:

Bilagor

• x9.JPG
    x9.JPG
    23.3 KB · Besök: 294
SRAM vs. Shimano
johan44 sa:

Edit:
puck.gif
-3'a

Senast ändrad:
SRAM vs. Shimano
johan44 sa:
Hittad! (men varför funkar shimano utan knapp?)
Funkar och funkar. Funkar väl samma. Men Shimano har lite generellt fjösigare fjädrar och det är väl därför SRAM är snabbare (aka. mer traktorlik) i växlingen (och man kan nästan se om folk kör Shimano på hur mycket kedjan wobblar)

SRAM vs. Shimano
Ok, så kan det vara. Har just tagit bort kedjestyraren eftersom cykeln inte går direkt am-liknande utan mer xc, får se om kedjan håller sig i styr :)

SRAM vs. Shimano
Utan att ha läst alla inläggen måste jag säga att om man jämför xt m8000 och sram gx så sitter tajta känslan i reglaget på gx och i hur den växlar på shimano. Xt växlar kanske lite snabbare och har förmågan att växla dubbelt ner på mindre klingor. Men har inte provat nå coolare grejer av någondera.

Tillbaka
Topp