SRAM vs. Shimano

SRAM vs. Shimano
emmer sa:
johan44 sa:
Hittad! (men varför funkar shimano utan knapp?)
Funkar och funkar. Funkar väl samma. Men Shimano har lite generellt fjösigare fjädrar och det är väl därför SRAM är snabbare (aka. mer traktorlik) i växlingen (och man kan nästan se om folk kör Shimano på hur mycket kedjan wobblar)
Fast Shimanos clutch är bra mycket styvare tycker jag.

SRAM vs. Shimano
ericke sa:
Utan att ha läst alla inläggen måste jag säga att om man jämför xt m8000 och sram gx så sitter tajta känslan i reglaget på gx och i hur den växlar på shimano. Xt växlar kanske lite snabbare och har förmågan att växla dubbelt ner på mindre klingor. Men har inte provat nå coolare grejer av någondera.

Jag kan växla ner 3 åt gången på SRAM x01 om jag inte är helt förvirrad nu på kvällen.
om man ska jämföra så får det väl bli Xt Vs. X01!

SRAM vs. Shimano
Sohl sa:
ericke sa:
Utan att ha läst alla inläggen måste jag säga att om man jämför xt m8000 och sram gx så sitter tajta känslan i reglaget på gx och i hur den växlar på shimano. Xt växlar kanske lite snabbare och har förmågan att växla dubbelt ner på mindre klingor. Men har inte provat nå coolare grejer av någondera.

Jag kan växla ner 3 åt gången på SRAM x01 om jag inte är helt förvirrad nu på kvällen.
om man ska jämföra så får det väl bli Xt Vs. X01!

Men xo1 är väl typ det coolaste det är ju faktiskt inte xt ;)

SRAM vs. Shimano
Om du bara är nyfiken på 1x11-system så:

Kassett: SRAMs 10-42 i omfång, istället för Shimanos 11-40 (XTR) och 11-42 (XT, fast då är kassetten blytung)
Reglage: SRAM har både gripshift- och trigger-reglage. Shimano: Endast trigger
Elektriskt: Shimano har elektriska växlar som option, det har inte SRAM

Annars kommer jag inte på några funktionella skillnader. Allt annat är 'upplevt' och bestäms av känslor. Låtom oss vara rationella!

SRAM vs. Shimano
Rattnalle sa:
emmer sa:
johan44 sa:
Hittad! (men varför funkar shimano utan knapp?)
Funkar och funkar. Funkar väl samma. Men Shimano har lite generellt fjösigare fjädrar och det är väl därför SRAM är snabbare (aka. mer traktorlik) i växlingen (och man kan nästan se om folk kör Shimano på hur mycket kedjan wobblar)
Fast Shimanos clutch är bra mycket styvare tycker jag.

Enda anledningen till att köpa shimano faktiskt. När man köper en ny cykel och inser att kedjan smäller i alla utförslöpor, det suger fett hårt!

SRAM vs. Shimano
Ok, clutch är ett relativt nytt påfund som finns på mtb-växlar, har jag fattat rätt? Och typ två saker ger stabil kedja när det skakar, bra fjong i fjädern som håller ordning på cage och clutch som håller ordning på hela växeln? Trodde jag kunde det här efter 30 år i sadeln... :)

SRAM vs. Shimano
johan44 sa:
Ok, clutch är ett relativt nytt påfund som finns på mtb-växlar, har jag fattat rätt? . :)
En friktionskoppling så att cagen viker ihop sig lätt men rätar ut sig under motstånd. Tar slacker fort när man växlar upp till högre kaka men håller mot till lättare kaka.

SRAM vs. Shimano
...... Shimano VS SRam idag 2020?

köpte nyligen en Diverge som jag är väldigt nöjd med men lite mindre nöjd med bromsarna på den.
idag sitter det sram apex1 och jag funderar på uppgradera men vet ej om jag ska köpa sram (force1) eller Shimano (GRX)
vill tillägga att detta ÄR min FÖRSTA cykel med växlar har i alla år cyklat med fixed eller singlespeed så detta är helt nytt för mig och jag har mindre koll på vad som är bra och mindre bra ute på marknaden..

SRAM vs. Shimano
varför tror folk så ofta att gräset är grönare hos grannen? börja med att gödsla din egen gräsmatta tycker jag:)

alt skivbroms; lufta bromsarna. om det mot förmodan inte ger önskad effekt köp större skivor.

alt fälgbroms; köp uppstyrda kabelhöljen av erkänd kvalitet, montera gärna kool stop salmon bromsbelägg.

SRAM vs. Shimano
Om cykeln är ny behöver skivorna / beläggen bromsas in först.
Sen större skivor beroende på vad som sitter på.
Apex funkar generellt sett jättebra. Att byta till Rival ger inget annat än lättare plånbok och lite lättare cykel ;-)
Att byta till Shimano ger väl främst en annan känsla.

SRAM vs. Shimano

köpte nyligen en Diverge som jag är väldigt nöjd med men lite mindre nöjd med bromsarna på den.
idag sitter det sram apex1 och jag funderar på uppgradera men vet ej om jag ska köpa sram (force1) eller Shimano (GRX)
vill tillägga att detta ÄR min FÖRSTA cykel med växlar har i alla år cyklat med fixed eller singlespeed så detta är helt nytt för mig och jag har mindre koll på vad som är bra och mindre bra ute på marknaden..
Apex är den sämsta skit jag kört på och tänker aldrig ta i det igen ens med en radiostyrd tång. Force är något bättre men fortfarande inte bra. Byt till GRX som är bättre i alla avseenden och i synnerhet om man avser att köra utanför asfalt.
Möjligen finns fördelen med srams knapp att spärra cagen när man tar av hjulet som är grymt smidig men det uppväger inte allt annat elände.

SRAM vs. Shimano

I vintras rapporterade jag att jag köpte en SRAM-kassett för att Shimano slutat med den utväxlingskombination jag ville ha. Jag är besviken på SRAMs kvalitet/finish. Det var uppenbart redan vid montage att toleranserna är sämre än Shimanos och det har visat sig omöjligt att justera växeln så att det alltid växlar smidigt både upp och ner. Det funkar och går att leva med men det är inte invändningsfritt. Hur det är med slitstyrkan är för tidigt att säga något om.

/Martin

SRAM vs. Shimano
Shimano har imho bättre kvalitet överlag. Har idag Sram på mtb och racer. GRX och 105/ultegraRX på gravelhojarna. Har inte sedan början på 90-talet kört sönder Shimanodelar på annat sätt än bakväxel mot stubbe i skogen el likn. När det gäller Sram har jag råkat ut för havererat växelreglage efter 3 år (rival) och under normal skogscykling förbrukat 2 kedjor och en kassett på ett år (gx 1x12). När jag bytte ut delarna så gick jag upp en nivå till force resp x01, det har dock än så länge varit helt ok.

SRAM vs. Shimano
Tänk på att om du byter till shimano så måste du även byta bromsok och slangar eftersom shimano använder mineralolja medan SRAM har DOT 5.1 bromsvätska och de är helt inkompatibla.

Tillbaka
Topp