SRAM X01 Eagle vill inte växla till höga växlar

paskon78

Medlem
Jag har en Eagle X01 som fick en smäll så att en trissa sprack. Bytte ut trissan, men nu vill växeln inte växla ner till dom 2-3 minsta kuggarna.

Jag kan dra ner växelarmen för hand och på så sätt få in växlarna. Med andra ord är det inte limitskruven som tar i.

Jag ser även att vajern blir helt slak så det inte heller fel på vajerhöljet eller att vajern är för kort.

Chain gap är justerat med SRAMs verktyg.

Jag har testat att smörja upp alla rörliga delar, men det hjälper inte heller. Det är som att fjädern inte orkar dra ner växeln.

Någon som har någon ide? Eller är det bara till att bita i det sura äpplet och köpa en ny växel?

Växelörat ser helt rakt ut, så jag tror inte problemet ligger där.

Armen blev lite sned, men jag böjde försiktigt tillbaka den, och nu ser den rak ut. Kanske ändå är det som är fel. Känslan är att Eagle har små tolleranser generellt (t.ex. b-skruv) så lite, lite snedhet kanske räcker för att sabba allt.

kan dra ner växelarmen för hand och på så sätt få in växlarna. Med andra ord är det inte limitskruven som tar i.

Jag ser även att vajern blir helt slak så det inte heller fel på vajerhöljet eller att vajern är för kort.

Tillbaka
Topp