SS-bygge. Råd och tips.

Mange CBBU

Ny medlem
SS-bygge. Råd och tips.
God morgon,

har länge funderat på att skaffa mig en SS, (utan att ha provat och utan att veta om jag gillar det, men hey det är ju kul med cyklar :)).

Stilmässigt vill jag ha en "clean" ram och hittade den som jag har bifogat bild på. Vad tror ni som vet om den som grund för bygget och hur mycket är det som måste bytas ut för att få ett korrekt stuk på den?

Tack på förhand.

Bilagor

• 49ad870251993ed67e17d6f40cf38a08.jpg
    49ad870251993ed67e17d6f40cf38a08.jpg
    61.4 KB · Besök: 30
Senast redigerad av en moderator:
SS-bygge. Råd och tips.
Exact den årsmodellen på den cykeln har jag tävlat en gång i tiden. Men jag körde aldrig med orginalgaffeln vilket inte hör hit.

Jag körde 16" och skulle gänra ta tillbax ramen idag om jag vet vem som har den.

Kona back in the old days var KUNGAR!!

SS-bygge. Råd och tips.
Köp ett surlydrev bak, 18T
Köp ett surlyklinga fram, 32T
Slakta lite kassetter hos din favoritLBS och sno alla distanser.
Spara den sista 11T drevet och låsringen, vinkelslipa gärna bort taggarna på drevet.
Skaffa växelöronsmuttrar och bultar, lika många som framklingan har hål för, alternativt vinkelslipa dom som sitter där.
Skaffa en kedja och en kedjespännare

Släng ihop allt och vips så är den klar.

Snygg cykel att bygga på btw..

SS-bygge. Råd och tips.
Bara liten fråga. Varför spara lilla drevet? Jag har iof aluminumspacers numera men även när jag körde plast så gick det bra ändå?...Är det skillnad mellan olika moneringsringar och jag har haft tur?

SS-bygge. Råd och tips.
Då har jag nog haft tur coh fått en lite bredare låsmutter.

Men som sagt så är alusapcers bra med. Någon som vet vilka kassetter som kör med dem?

Kanske kan vara bra att ha här på forumet.

SS-bygge. Råd och tips.
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Bara liten fråga. Varför spara lilla drevet? Jag
> har iof aluminumspacers numera men även när jag
> körde plast så gick det bra ändå?...Är det
> skillnad mellan olika moneringsringar och jag har
> haft tur?

Kör man bara plastdistanser så har den yttersta en förmåga att gå sönder när man drar åt.
Förövrigt kommer den att bli hur snygg som helst.

//j

edit: som sagt :-) måste lära mig att skriva snabbare.

SS-bygge. Råd och tips.
jesperC skrev:
> Var oxå sugen på den, tur att den var för liten
> för mig.
>
> //j

HUr lång är du? Har lite dålig koll på "-storlekar men jag kör med largeram på min Cannondale är mäter in på 185cm.

SS-bygge. Råd och tips.
Ville skrev:
> Men som sagt så är alusapcers bra med. Någon
> som vet vilka kassetter som kör med dem?

LX, förmodligen nån lvg-kassett också. Resten kör antingen plast eller spindlar vad jag vet.

SS-bygge. Råd och tips.
Mange CBBU skrev:
> jesperC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var oxå sugen på den, tur att den var för
> liten
> > för mig.
> >
> > //j
>
> HUr lång är du? Har lite dålig koll på
> "-storlekar men jag kör med largeram på min
> Cannondale är mäter in på 185cm.

Är 194cm, kör en cannondale med XL ram, tror min gammelkona är en 19" (kanske 20").
Gamla Kona ramarna är väl hyfsat långa och om den har original styrstammen så bygger den väl på ytterligare 140mm. Skulle du behöva få tag i en lång sadelstolpe till den så brukar man kunna hitta 400mm Roox-stolpar med rätt diameter på tyska eBay.

//j

SS-bygge. Råd och tips.
jesperC skrev:

> Är 194cm, kör en cannondale med XL ram, tror min
> gammelkona är en 19" (kanske 20").
> Gamla Kona ramarna är väl hyfsat långa och om
> den har original styrstammen så bygger den väl
> på ytterligare 140mm. Skulle du behöva få tag i
> en lång sadelstolpe till den så brukar man kunna
> hitta 400mm Roox-stolpar med rätt diameter på
> tyska eBay.
>
> //j

Ok, då tror jag att den kommer passa mig bra. Såg i din profil att vi kommer ha skrämmande lik cykelpark om jag slår till på Konan :) Har en nästan identisk gammelhoj, svart Cannondale Bad Boy Ultra och så nu SS-Konan då.

SS-bygge. Råd och tips.
Hur är det med äldre gafflar? I det här fallet en Marzocchi xc51 - Air. Går det att generellt uttala sig om den är slut eller om den kan vara fit for fight fortfarande?

SS-bygge. Råd och tips.
Du kommer förmodligen ha roligare med en stel framgaffel än en sådan gammal med tveksam dämpkvalitet. Hoppstyltefenomenet klarar man sig ju utan.

Ang utväxling, är 32/18 gängse norm för skogsåka? Vad ska man ha till dirt/lek/4X isf?

SS-bygge. Råd och tips.
Sam skrev:
> är inte gaffeln på den urgamla bilden
> bakåtvänd?
>

Jo, antagligen för att han planerar att ligga bakom något annat snabbt och vill kunna ligga så nära som möjligt. Känd fiffig lösning. :-)

SS-bygge. Råd och tips.
Så...nu har jag inget val längre. Köpte den på lunchen så nu är det bara att ta en massa jobbiga beslut gällande utseende och funktion :)

Fick med en Campaväxel som han sa med fördel kunde göras om till kedjespännare men det lutar åt en vanlig Surly som jag tror skulle passa fint.

Bilagor

• SURLY058_S.jpg
    SURLY058_S.jpg
    1.4 KB · Besök: 31
SS-bygge. Råd och tips.
Mange CBBU skrev:
> Så...nu har jag inget val längre. Köpte den på
> lunchen så nu är det bara att ta en massa
> jobbiga beslut gällande utseende och funktion :)

Du menar roliga va?

> Fick med en Campaväxel som han sa med fördel
> kunde göras om till kedjespännare men det lutar
> åt en vanlig Surly som jag tror skulle passa
> fint.

Är det horisontella dropouts är ju en ölöppnare från Surly givet!!

SS-bygge. Råd och tips.
Johan A skrev:
-----------------------------------------------------
>
>Du menar roliga va?
>

>Är det horisontella dropouts är ju en
>ölöppnare från Surly givet!!

Sorry, självklart är det roliga beslut :)

Är dock en riktig lekman på området så nu blir det till att läsa och titta på bilder för att få inspiration och idéer.

Det var vertikala dropouts på Konan så Surlyn fungerade tyvärr inte men andra förslag mottages tacksamt.

Tycker att det här vevpartiet är riktigt snyggt och till ett överkomligt pris. Har ju inte bestämt utväxling än men det kommer nästan uteslutande gå på asfalt så då kanske det inte blir för stort i alla fall.

Har tänkt att byta ut framgaffeln till en stål men har inte riktigt hittat rätt stuk. Konas egen Project Two har jag hört mycket bra om men den finns bara i svart tyvärr.

Bilagor

• SUGINO001-165.jpg
    SUGINO001-165.jpg
    7.6 KB · Besök: 31
SS-bygge. Råd och tips.
Mange CBBU skrev:
> Tycker att det här vevpartiet är riktigt snyggt
> och till ett överkomligt pris. Har ju inte
> bestämt utväxling än men det kommer nästan
> uteslutande gå på asfalt blablablabla

VA?????????

SS-bygge. Råd och tips.
Johan A skrev:
> Mange CBBU skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tycker att det här vevpartiet är riktigt
> snyggt
> > och till ett överkomligt pris. Har ju inte
> > bestämt utväxling än men det kommer nästan
> > uteslutande gå på asfalt blablablabla
>
> VA?????????

Sorry *s* Jag sa ju att jag var obildad ;)

Men jag har ju som sagt inte satt tänderna i den än så jag är fortfarande öppen för alla förslag...

SS-bygge. Råd och tips.
Ganska exakt en sån jag körde SSSM och Wasabi körde SSWC på, om ramen är så lik en Explosif som tillverkaren utlovar. Enormt roligt, så roligt att jag inte har någon brådska att sätta tillbaka växlarna. Kör med stelgaffel på min. Och givetvis canti-bromsar.

SS-bygge. Råd och tips.
Lite tips/svammel.

Fick till magic gear på min med 36 tänders drev fram, 15t bak och en lite lagom insliten kedja, borde vara samma längd på kedjestagen. Lite för låg utväxling om man vill cykla fort men passade mig bra som brukscykel.

Angående vevpartiet så borde du väl kunna återanvända det som sitter på. Bara att plocka bort stora och lilla klingan alt. behåll bara stora om du skall ha den som asfalt-pendlare. Tycker de gamla Sugino vevarna som sitter på är snygga.

Som gaffel tycker jag du ska ha en Future Shock :-) Annars om du inte vill ha en svart gaffel så kan de nog bli svårt att hitta en ny då de flesta verkar vara just svarta. Du får hålla ögonen på eBay och liknande. Gaffeln som sitter på borde väl gå att köra på över vintern, går kanske att steloperera om den är för svampig.

//j

ps.
Kan sukta dig med att jag har Project Two gaffel som förmodligen är lackad i exakt samma kulör som din ram, säljer den tyvärr inte.

SS-bygge. Råd och tips.
jesperC skrev:
> Kan sukta dig med att jag har Project Two gaffel
> som förmodligen är lackad i exakt samma kulör
> som din ram, säljer den tyvärr inte.

Uppskattar verkligen dina tips och råd. Ska göra som du skrev att strippa det befintliga vevpartiet, tror nog att det blir storklingan som får stanna kvar.

Allt är till salu ;) Skämt åsiodo, har du den på någon cykel nu? Skulle vara kul att se bild på den i såna fall.

SS-bygge. Råd och tips.
Är sjukt nöjd. Har fått tag på en Kona Projekt Two-gaffel med orginalklibborna på som passar perfekt till min ram, nästan osannolikt bra. Var helt inne på att få lacka om en svart gaffel då det verkade vara det enda som gick att få tag på alternativt använda en helt silvrig och strippa den från tex Kinesisloggor.

Säljaren hade dessutom ett Kona Race Line-styre, också det från mitten av 90-talet som han skickade med som kommer att göra sig bra på hojpan.

Sen var det bara det där med utväxlingen....hmmm...

Förresten...är det någon som har koll på firmor i Stockholm som kan trycka nya dekaler till ramen?

Bilagor

• project3.JPG
    project3.JPG
    23.2 KB · Besök: 28
  • styre1.JPG
    styre1.JPG
    14.6 KB · Besök: 27
  • styre2.JPG
    styre2.JPG
    27.2 KB · Besök: 33
SS-bygge. Råd och tips.
Mange CBBU skrev:

> Förresten...är det någon som har koll på
> firmor i Stockholm som kan trycka nya dekaler till
> ramen?

Hasse Thun Reklam på Järnvägsgatan i Sundbyberg. Men Du måste ha någonting att utgå från.

http://www.hassethun.se

SS-bygge. Råd och tips.
Mange CBBU skrev:
> ...
> Tycker att det här vevpartiet är riktigt snyggt
> och till ett överkomligt pris. ...

Var hittar man detta snygga vevparti?

SS-bygge. Råd och tips.
Eftersom jag blir en ivrig idiot när jag ska köpa saker så kollar jag inte alltid så noga sådant som man kanske borde.
Det visade sig att gaffeln var 1" istället för 1"8 och dessutom med för kort rör då den hade suttit på en mindre ram.

Efter att ha varit nere hos dom überdryga mekanikerna på Cykloteket, (med undantag från Jonte), så är jag lika rådvill nu som innan. Finns det något sätt att modifiera gaffeln med adapters eller liknande så att den passar eller är det bara att slänga skiten???????

Tacksam för svar.

Tillbaka
Topp