sssm, gaffelvalsproblem

mikal

Aktiv medlem
sssm, gaffelvalsproblem
Uj, uj, uj!
Nu börjar bli ont om tid. Och jag som inte har bestämt vilken gaffel jag ska ha ännu!
Man skulle ju kunna köra på
P2.jpg

den stela gaffeln som sitter på, men den har ju suttit där ett tag, så något annat skulle ju vara kul.

Till exempel
MXC35.jpg

den här, som är en riktig klassiker. Engelsk design när den är som bäst och funktion när den är som sämst. Den gungar i alla fall inte när man står upp och bryter, om man säger så. 45 stenhårda millimetrar i slag.

Ett fegalternativ skulle ju kunna vara
Z2.jpg

denna. En annan sorts klassiker, som faktiskt funkar. Kanske lite för lång för min gamla stålram. 65 smörmjuka millimeters slaglängd.

Tre alternativ är alldeles för mycket för mig. Därför vänder jag mig till detta allvetande forum. Vilken gaffel skall jag köra på: Alternativ 1, 2 eller 3??

Hej, hej, hej!
/mikal, vimsig

sssm, gaffelvalsproblem
2:an SJÄLVKLART!!!!

hehe, bara för att alla andra sa 1 och 3, hihi

Näää, men pacegafflarna är ju dem ballast som gjorts,...nästan

sssm, gaffelvalsproblem
Ett delikat problem. Men se det så här:
Kona P2 gafflar är klassiker, och tål vad som helst. Men ack så vardagliga. Vill du att det ska se ut som om du köper alla dina kläder på Dressman?

Marzocchi är alltid rätt , och vill du vara på säkra sidan tar du naturligtvis den. Men italiensk design är mycket mode, och mode ska vara nytt.
Vem vill se ut som en statist från Miami Vice?

I det här fallet skulle jag råda dig att gå på alternativ 2. SSSM är inget ordinärt arrangemang, och engelsk ingenjörskonst som inte funkar är klockrent i det här fallet. Lite som att ta på sig en 30 år gammal Savile Row -frack till Nobelfesten. Du kommer att utstråla kultur, förfining och livserfarenhet.

Edit: skrev fel.

Senast redigerad av en moderator:
sssm, gaffelvalsproblem
Tvåan. Skall du ändå köra en snigelspeed så kan du väl fortsätta på samma tema ("design när den är som bäst och funktion när den är som sämst.") med gaffeln...

Eller så har du laidback inställning och byter inte bara för att det är jobb att byta.

sssm, gaffelvalsproblem
Jaha, då försöker vi sammanfatta detta:

Alt. 1 - en röst (Dessutom från en konkurrent, hur tolkar man det?)
Alt. 2 - fem röster
Alt. 3 - en röst

så majoriteten säger Pace.
Tänker man dessutom lite logiskt och rättvist så kan man ju resonera som så att på det första sssm:et hade jag Pace:en, det andra P2:an, det tredje missade jag men det var ju liksom Z2:ans tur åsså nu är det dags för Pace igen.

För en gång skull säger alltså majoritet och sunt förnuft samma sak: PACE

Tack för att ni brydde er!
/mikal

sssm, gaffelvalsproblem
Pace är snyggast, men på en "riktig" snigel ska det sitta en stel gaffel. Helst i stål. Därför är det alternativ 1 som gäller!

Tillbaka
Topp