St Olavsleden (Sundsvall-Trondheim)

h.g.j

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon här som cyklat St Olavsleden? Enda jag hittat här på Happy är heffe ( https://happyride.se/forum/read.php/1/2713586/2713649 ) som cyklade mellan A och B med Inte följde sträckningen hela vägen.

Jag har fått för mig att jag cykla den i augusti, och gärna följa ursprungsleden så gott det går. Ska jag bara trampa asfalt kan jag ju trampa raka spåret utan att ta omvägen genom Medelpad....

Har inte bikepackat förut och tanken är än så länge någon lightversion och sova inomhus... verkar ju finnas lite rum och så efter leden.

Jag har en vecka på mig, så jag måste ju hålla mig (minst) runt 10 mil om dagen.

Är det någon här som trampat leden och har lite tankar kring cykelval och så?

h.g.j sa:
Hej!

Är det någon här som cyklat St Olavsleden? Enda jag hittat här på Happy är heffe ( https://happyride.se/forum/read.php/1/2713586/2713649 ) som cyklade mellan A och B med Inte följde sträckningen hela vägen.

Jag har fått för mig att jag cykla den i augusti, och gärna följa ursprungsleden så gott det går. Ska jag bara trampa asfalt kan jag ju trampa raka spåret utan att ta omvägen genom Medelpad....

Har inte bikepackat förut och tanken är än så länge någon lightversion och sova inomhus... verkar ju finnas lite rum och så efter leden.

Jag har en vecka på mig, så jag måste ju hålla mig (minst) runt 10 mil om dagen.

Är det någon här som trampat leden och har lite tankar kring cykelval och så?
Det skall ha satsats en del på den leden de senaste åren nu. Vad jag förstår så skall man slippa väldigt mycket vältrafikerad bilväg efter detta.
Här borde du få svar på dina frågor tycker jag: http://www.stolavsleden.com/sv/cykla/

Jo jag har kikat där också, men jag tänkte om någon här hade egenupplevd förstahandsinformation... :)

Hallå!
Det var en trevlig tur. Så här i efterhand är det lite synd att jag tog tåget tillbaka. Leden är nog bäst med lite bredare däck då den stundtals har lite krångligt underlag.

heffe sa:
Hallå!
Det var en trevlig tur. Så här i efterhand är det lite synd att jag tog tåget tillbaka. Leden är nog bäst med lite bredare däck då den stundtals har lite krångligt underlag.

Kej... Så det är mer mtb än gravel? Eller är det bäst med fatbike? Har en Diverge och en HT att välja mellan i första hand... :)

Blev lite fundersam då texten på hemsidan antyder att det är lugna gatan, och bilder jag sett på Instagram visar att det ser hyfsat bökigt ut på vissa ställen.

Skulle skippa fatbiken. Det är mest grusväg med vissa inslag av stig, skogsväg och stig. Jag körde HT MTB med 2.1" däck och det kändes lämpligt.

Hej!
Bumpar denna tråd då jag planerar att i år ta tåget till Sundsvall för att sedan cykla denna led. På facebook gruppen hiking along St. Olavsleden är det många bilder och berättelser från de som cyklat. https://www.facebook.com/groups/hikingstolavsleden/

Dock är jag lite frågande till val av cykel. På facebookgruppen är det allt från elcykel till MTB som folk använt, med och utan cykelvagn. Jag funderar på att ta min gravel som kan ta 45 mm däck. Det borde ju räcka tycker jag eller vad tror heffe som verkar ha cyklat en hel del ute i naturen utmed leden?

Hej!
Bumpar denna tråd då jag planerar att i år ta tåget till Sundsvall för att sedan cykla denna led. På facebook gruppen hiking along St. Olavsleden är det många bilder och berättelser från de som cyklat. https://www.facebook.com/groups/hikingstolavsleden/

Dock är jag lite frågande till val av cykel. På facebookgruppen är det allt från elcykel till MTB som folk använt, med och utan cykelvagn. Jag funderar på att ta min gravel som kan ta 45 mm däck. Det borde ju räcka tycker jag eller vad tror heffe som verkar ha cyklat en hel del ute i naturen utmed leden?

Det räcker ypperligt, när jag cyklade i höstas gjorde jag det med min gravel med 32mm däck i stort sett utan mönster, och det gick på de flesta ställena. Då växlade jag en del, upp till Östersund följde jag i huvudsak gångleden, medan det efter Östersund var mest efter cykelleden...med några genvägar...

Det räcker ypperligt, när jag cyklade i höstas gjorde jag det med min gravel med 32mm däck i stort sett utan mönster, och det gick på de flesta ställena. Då växlade jag en del, upp till Östersund följde jag i huvudsak gångleden, medan det efter Östersund var mest efter cykelleden...med några genvägar...
Hur var gångleden att cykla på, Typ grusväg eller var det mer stigar genom skogen? Funderar på att följa ditt exempel men det vore kul att ha lite mer info när man planerar.

Har också kikat på St Olavsleden.
Planen är då att använda min gravelbike, Trek Crockett. Vad är det som skiljer gång- och cykelleden?

Hur var gångleden att cykla på, Typ grusväg eller var det mer stigar genom skogen? Funderar på att följa ditt exempel men det vore kul att ha lite mer info när man planerar.

Det skiftar, det är allt från stigar med sten och rötter till E14. Men mestadels är det bra stigar/grusvägar. Det är inte många bitar som jag gick för att dom var för bökiga att cykla, bara några meter åt gången, i alla fall de sträckor som jag körde.
Men jag mixade lite beroende på hur benen kändes.

Har också kikat på St Olavsleden.
Planen är då att använda min gravelbike, Trek Crockett. Vad är det som skiljer gång- och cykelleden?
Det är sträckningen på vissa ställen, dom tex på ett ställe där cykelleden går en grusväg på ena sidan en sjö och gångleden en stig på den andra sidan.

Jag tyckte att en gravel var perfekt, då har man lite gratis på grus och asfaltssträckorna, och ändå inte helt bortkommen på stigarna. Jag tycker MTBn är så trög efter väg... Det var egentligen bara en gång utanför Gällö som jag gick omkull pga cykelvalet, men det var bara att kombon utför, blöt packad lera, framtung cykel och i stort sett slicks inte var särskilt lyckad. Det blev som blankis och ett bakhjul som bara stack....

bumpar igen;

Ni som cyklat den, gör sig leden mer rättvisa Sundsvall-Trondheim eller är det saksamma egentligen?
Kanske bara är uppmärkt från ett håll?

Jag cyklade Sundsvall - Östersund i somras med en natt i tält. Den sträckningen var både fin och markerad. Körde på gravel med 33mm däck och det fungerade prima…

Följde en vandringsledsskylt vid ett parti vilket ledde till lite hike a bike, men fanns såklart en cykelsträckning som jag lyckades missa

Tillbaka
Topp