Stabil sadelväska MTB? Vilken?

Putteman

Aktiv medlem
Tjenis

Jag ska snart beställa ny MTB då den förra blivit stulen. Det innebär att t.ex. sadelväska mm. ska inhandlas på nytt.

Min förra väska tyckte jag var lite för "sladdrig" i sidled. Jag skulle gärna hitta någon modell som hänger så stadigt som möjligt, men för den skull inget som är astronomiskt dyrt. En vettig väska helt enkelt.

Jag har även behov av att ha med hyggligt mycket saker, så en "vanlig" väska fast av dom lite större varianterna bör det vara. Nån som har nåt tips på lämplig modell? Vore praktiskt om den fanns på på bike-discount.de då jag ska beställa cykeln där, men inget krav såklart.

Tack på förhand

/Putteman

MTBiker skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför sadelväska?
>
> Slang. Parrin och verktyg ryms lätt i bafickan
> på tröjan

Ursäkta en nyfiken men vad är en Parrin?

Vad ska du ha i den? jag har en väldigt bra där verktygen ingick som rymmer allt utom pumpen. kan kolla märke när jag kommer hem

skier skrev:
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=7361
> i storlek small räcker till slang+verktyg, sitter
> fast ordentligt under sadeln också, har fungerat
> i flera år för mig utan att trilla i bitar

+1 på den, snäll mot kolfiberrälsen på sadeln också jämfört med vissa varianter där man skruvar på en hållare i rälsen.

//Porath

Jag tycker Vaude har ritkigt bra fästen. Samma som min gamla Karrimor sadelväska har också. Snäppesfast, rör sig inte. Aldrig haft loss den trots ganska välpackade med större multiverktyg, kolsyrepatroner, två slangar, kedjebrytare, minipump etc. MEn skruvas på sadelns räls. Så kolfiberräls kanske är mer tveksamt att köra med isåfall. Men allt annat än sladdrig konstruktion iaf.

Den har ett vridfäste som är snabbt och praktiskt så man enkelt tar med sig den samtidigt som man kliver av och parkerar cykeln. OCh kör man riktigt stökigt kan man använda den lilla lardborremmen som stabiliserar upp mot sadelstolpen också.

Senast ändrad:
Luzen skrev:
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför sadelväska?
> >
> > Slang. Parrin och verktyg ryms lätt i bafickan
> > på tröjan
>
>
> Ursäkta en nyfiken men vad är en Parrin?

Slang... Dumma telefon

MTBiker skrev:
> Luzen skrev:
> -----
> > MTBiker skrev:
> >
>
> > -----
> > > Varför sadelväska?
> > >
> > > Slang. Parrin och verktyg ryms lätt i
> bafickan
> > > på tröjan
> >
> >
> > Ursäkta en nyfiken men vad är en Parrin?
>
>
> Slang... Dumma telefon

Passar på att svara på frågan "Varför sadelväska?"

I mitt fall är orsaken en ram med plats för en lite flaska så då har jag kompletterat med två små flaskor i ryggfickorna på långloppen och med lite gel där också så blir det ganska fullt. Camelback är alternativet men det tycker jag är än klumpigare.

På västgötacupen skiter jag helt i lagningsgrejer, möjligtvis en skumpatron och det är befriande med tomma ryggfickor och utan sadelväska!

//Porath

Tillbaka
Topp