STAC Zero: Ny jättetyst & billig trainer

earnstrom

Aktiv medlem
Såg att dcrainmaker testat en ny trainer: http://www.dcrainmaker.com/2016/06/stac-zero-trainer.html & https://www.kickstarter.com/projects/1102891136/stac-zero-silent-zero-contact-bike-trainer

Tycker det verkar smart och lovande. Effektmätningen kanske är klurig, men en ultratyst "dum" trainer tillsammans med cykel med effektmätare känns lockande. Jag backade hur som billigaste alternativet. Får se om det blir update i höst när det är dags att trampa inomhus igen.

Edit: Jag fick hem den enligt plan, se längre ner i tråden. Tror de betat av sin backlog nu också, så det är fritt fram att beställa.

https://www.staczero.com/hero

Senast ändrad:
Rent spontant så tycker jag det verkar genialt.

Såklart vore det trevligt om den kunde reglera motståndet och sen undrar jag lite hur hjulet påverkas av vikterna som hängs på för att få bättre känsla.

emilh sa:

Såklart vore det trevligt om den kunde reglera motståndet och sen undrar jag lite hur hjulet påverkas av vikterna som hängs på för att få bättre känsla.

I diskussionen kommer det fram att har du tunga nog hjul så kan du klara dig utan hjulvikterna. Men som alltid: att hänga en vikt statiskt på hjulet/ekrarna är ingenting mot att 100kg cyklist drar över ett hål eller bryter i en spurt.
De säger ang. effektmätning att man kommer kunna uppgradera till det i efterhand, så om de håller den policyn kommer ju motståndskontroll i version 2 vara ngt man kan uppgradera till också.

Är det någon som har tagit hem en och provat? Lite nyfiken på om det vore något att ha som en "permanent" trainerlösning för att spara in drygt halva pengen gentemot en 10k frihjulsvariant. Det senare känns lite trist när man redan har en duglig vevparti-wattmätare, även om trampkänslan i en sådan säkert är väldigt trevlig, och ANT+ FE-C stöd

Kraven i mitt fall är "bara" att den är betydligt tystare än en old school magnetisk trainer (sak som är säker iallafall), och att det går att få till en setup som ger motstånd upp till 1000W (vid rimlig utväxling & kadens) och tröghet (trampkänsla) som är godtagbar. Om den trampkänslamässigt känns slirigare jämfört med vad man får till med en gammal magnetisk Tacx Satori trots optimering av hjulriktining, magnetposition och extravikter, så torde denna tyvärr gå bort ganska hårt för folk som tänkt "träna" med den. Undantagsmässigt med de som är väldigt desperata efter tystnaden och dess portabilitet

Borde såklart ha svarat här i höstas. Jag fick hem den ungefär enligt deras tidsplan.
Plus:
1. Den är verkligen jättetyst. Så tyst att det blir uppenbart att det är dags att smörja drivlinan.
2. Den är väldigt lätt och smidig.
3. Hade svårt att få dit hjulvikterna i mina halvhögprofils tempo-hjul (i aluminium). Men det stämde att det funkade bra utan i det läget.
4. Den slirar inte, eftersom det inte är den sortens friktion det handlar om.

Negativt:
1. Ska man ha högt motstånd behöver man ha magneterna nära, och beroende på hjul-rakhet etc. kan det vara lite pilligt att få till. 1000W tror jag att jag lyckats med på korta sekvenser (så klart).
2. Hjulet blir varmt nog att bränna sig på, vilket kan vara ett problem om man är klåfingrig, men knappast ett problem för hjulet.
3. Den har en lite "svampig" känsla vid låg kadens, men det tror jag är svårt att undvika på alla sorters trainers.

emilh sa:

Det hade hade ju varit trevligt med en liten motor som kan flytta magneterna, och som kan ta input från styret eller från datorn. Då hade den ju kunnat bli kanon för Zwift.

ceel sa:
emilh sa:

Det hade hade ju varit trevligt med en liten motor som kan flytta magneterna, och som kan ta input från styret eller från datorn. Då hade den ju kunnat bli kanon för Zwift.

Duger inte att farten styr motståndet för Zwift? Hur som, motorer är nog för långsamt och o-exakt, men jag tror de pratat om elektromagneter ist för permanentmagneter, och då bör du kunna bygga exakt motståndskontroll (och erg-mode).

earnstrom sa:
ceel sa:
emilh sa:

Duger inte att farten styr motståndet för Zwift? Hur som, motorer är nog för långsamt och o-exakt, men jag tror de pratat om elektromagneter ist för permanentmagneter, och då bör du kunna bygga exakt motståndskontroll (och erg-mode).
Bygger man i princip inte en Tacx Neo fast med fästa-magneter-på-hjul krångel då?

Henrik_E sa:
earnstrom sa:
ceel sa:
emilh sa:

Bygger man i princip inte en Tacx Neo fast med fästa-magneter-på-hjul krångel då?

Har inte koll på Tacxs teknologi, men den kostar ju 2-3ggr mer och är en helt annan produkt på massa sätt. Men med en Neo måste du ju ha massa ta-loss-hjulet-varje-gång-du-ska-köra-trainer-krångel... Så jag tycker nog inte just DEN delen självklart är sämre åt endera hållet.

earnstrom sa:
....
2. Hjulet blir varmt nog att bränna sig på, vilket kan vara ett problem om man är klåfingrig, men knappast ett problem för hjulet.
...

Det här var min första tanke när jag såg konceptet. ALLA förluster blir i fälgen. Nu gissar jag att den främst riktar sig till glada motionärer som kanske inte ligger och pressar 400 W några längre stunder. Hur som helst borde det bli galet varmt. Gissningsvis klarar en fälg att kyla av ett par °C/W, det är ju rätt bra luftflöde kring den när man trampar på för fullt. Men jag ser det inte som omöjligt att fälgen kan komma upp i ett par hundra grader över omgivningen när man tar i. Tillräckligt för att koka tubelessvätska och smälta lim till ev stickers. Vid 200 °C kommer dessutom däcktrycket vara 58% högre än vid 25 °C. Se till att inte köra igång ett trainerpass med för högt tryck i däcken.

LHelge sa:
earnstrom sa:
....
...

Det här var min första tanke när jag såg konceptet. ALLA förluster blir i fälgen. Nu gissar jag att den främst riktar sig till glada motionärer som kanske inte ligger och pressar 400 W några längre stunder. Hur som helst borde det bli galet varmt. Gissningsvis klarar en fälg att kyla av ett par °C/W, det är ju rätt bra luftflöde kring den när man trampar på för fullt. Men jag ser det inte som omöjligt att fälgen kan komma upp i ett par hundra grader över omgivningen när man tar i. Tillräckligt för att koka tubelessvätska och smälta lim till ev stickers. Vid 200 °C kommer dessutom däcktrycket vara 58% högre än vid 25 °C. Se till att inte köra igång ett trainerpass med för högt tryck i däcken.

Hm, det där går säkert att räkna på, men när jag kört FTP-test, vilket rimligen är det värsta du kan göra ur uppvärmningssynpunkt, så blir fälgen varm nog att bränna sig på, men knappast över 100C (i.e. det gör ont, men man får inga blåsor). Jag är inte ultra-stark, men 330W i 20min är nog problemfritt för hjulet att kyla bort.

Jag tyckte det, men nu är den ju lite dyrare, och att få hem den från Amerika är inte gratis.
Det är inte bromsytan som är viktig, det är att fälgen innehåller metall.

earnstrom sa:
Henrik_E sa:
earnstrom sa:
ceel sa:
emilh sa:

Har inte koll på Tacxs teknologi, men den kostar ju 2-3ggr mer och är en helt annan produkt på massa sätt. Men med en Neo måste du ju ha massa ta-loss-hjulet-varje-gång-du-ska-köra-trainer-krångel... Så jag tycker nog inte just DEN delen självklart är sämre åt endera hållet.
Svårt att tro att den skulle fortsätta vara så billig om man börjar bygga in stöd för styrbara elektromagneter och erg mode.

Det är ju bara elektronik, det är superbilligt. Det är tung hårdvara som är dyrt. Skillnaden mellan basic och effektmätarversionen är ju bara 100$, kan tänka mig att kontrollerbart motstånd skulle vara ngt liknande.

earnstrom sa:
Borde såklart ha svarat här i höstas. Jag fick hem den ungefär enligt deras tidsplan.
Plus:
1. Den är verkligen jättetyst. Så tyst att det blir uppenbart att det är dags att smörja drivlinan.
2. Den är väldigt lätt och smidig.
3. Hade svårt att få dit hjulvikterna i mina halvhögprofils tempo-hjul (i aluminium). Men det stämde att det funkade bra utan i det läget.
4. Den slirar inte, eftersom det inte är den sortens friktion det handlar om.

Negativt:
1. Ska man ha högt motstånd behöver man ha magneterna nära, och beroende på hjul-rakhet etc. kan det vara lite pilligt att få till. 1000W tror jag att jag lyckats med på korta sekvenser (så klart).
3. Den har en lite "svampig" känsla vid låg kadens, men det tror jag är svårt att undvika på alla sorters trainers.

Tack för recension!

Bestämde mig för att ta hem en och prova - ganska nöjd!

Motstånd är det igen brist på, när jag ställde magneterna så nära som möjligt på ett nyriktat hjul första gången utan vikter och hoppade upp så kunde jag knappt trampa igång på 53-14. Det är tröghet (inertia) som är problemet med denna lösning med bara ett relativt lätt cykelhjul som svänghjul, magneterna tar bort den kinetiska energin från fälgen så fort så att det verkligen blir påtagligt i trampcyklens dödzon - i låga hastigheter så är det som att cykla i lera/sand utan grepp. Det är väl detta fenomen jag menade tidigare i tråden (att det "slirar"), även om det är en felaktig benämning.

Lösning: Ha magneterna långt isär och använd typ bara de 4 tyngsta växlarna (53-14/11) för all träning. Funkar helt ok t.o.m utan vikter (1kg bakhjul) om man bara behöver effektspan på typ 100-330w (90rpm) kom jag fram till efter lite experimenterande. Dock vill man kunna träna korta intervaller behöver många kanske ett "användbart" effektspan på kanske 100-700w. OCH/ELLER då, sätt in vikter som gör svänghjulet tyngre. Då jag undersökte innan beställning att det inte finns något hinder för att sätta in fler vikter än de 2st medföljande (á 850g) (förutom att >4st kan vara svårt/omöjligt i vissa hjul att installera på ett säkert sätt), så beställde jag 4st extra för att säkerställa att detta inte skulle bli en begränsning. Blev upplyst att vikterna är en förvånansvärd dyr del av trainern - 150:- st (utan vinstpåslag och skatter)

Höftat effektspann @ 90rpm med "godtagbar" tröghet i nedre delen av spannet, med olika vikter testat på 1kg bakhjul (mavic aksium 20ek): ("godtagbar" = inte monark-känsla, men inte heller så att man känner att man behöver ha ett onaturligt jämnrunt pedaldrag)

0 vikter: 100-330w med 53/14-11
2 vikter: 100-450w med 53/19-11
4 vikter: 100-650w med 39/17-11 & 53/23-11
6 vikter: 100-900w med 39/23-11 & 53/23-11

Med facit i hand skulle jag säga att det räcker med 4 vikter, även om man ska träna spurtintervaller - för en som jag som trycker mellanmycket effekt (320w @ 1h och 400w @ 5min). Trampar man betydligt mindre hårt än så, så räcker det med de medföljande 2st. Men 6st ger verkligen ett fantastiskt svänghjul (se bild), jag kan sätta magneterna så att jag kan värma upp på 39/21 samtidigt som jag kör 700w-intervaller på 53/12

Ska nämnas också att jag fick vänta och få kompletterat med adaptrar till vikterna för att de skulle nå upp och ligga mot fälgen. Tydligen finns det tydligen en del ekermönster där ute som gör att deras vikter inte går att trycka hela vägen så de får kontakt mot fälgen och således vilar säkert under rotation. De är tydligen i process på att byta till en ny sorts viktdesign för att lösa detta (dock som tyvärr tydligen tar mer plats så att mångviktslösningen hotas)

Med tröghetsoron undanröjd, så ger jag trainern gott betyg helhetsmässigt. Den fyller sin plats på marknaden med sina fördelar - tyst & *ganska* billig (se nedan). Tycker synd om tillverkarna att man inte kom på den enkla men fiffiga lösningen för redan 10 år sedan? Den lär väl tyvärr ta blygsamma marknadsandelar i ett tidevarv med riktigt trevliga smarta trainers (i alla avseenden) som är på väg ner i pris

Ang import ifrån Kanada - glöm inte lägga på 25% moms på priset och 3%-ish tull, och en hundring för hanteringsavgift. Då paketinnehållet inte är av ringa värde är det nog statistiskt stor chans att tullen tar den, speciellt i detta fallet när säljaren skriver "commercial" och paketets värde på fraktsedeln. 600:- frakt för billigaste alternativet (1-6veckor leverans), kanske 900:- för något mer förutsägbart. Enligt fabrikören så ska dock de ha samarbete med en återförsäljare i Stockholm som kränger dem, oklart dock om detta redan var nu eller en framtidsgrej (undersökte ej vidare). Isåfall bör man väl totalt sätt (trots mellanhanden) spara in en liten slant på frakt, och bättre frakttid framförallt.

Bilagor

• IMG_20170901_210135.jpg
    IMG_20170901_210135.jpg
    285.6 KB · Besök: 44
Tillbaka
Topp