Bestämde mig för att ta hem en och prova - ganska nöjd!
Motstånd är det igen brist på, när jag ställde magneterna så nära som möjligt på ett nyriktat hjul första gången utan vikter och hoppade upp så kunde jag knappt trampa igång på 53-14. Det är tröghet (inertia) som är problemet med denna lösning med bara ett relativt lätt cykelhjul som svänghjul, magneterna tar bort den kinetiska energin från fälgen så fort så att det verkligen blir påtagligt i trampcyklens dödzon - i låga hastigheter så är det som att cykla i lera/sand utan grepp. Det är väl detta fenomen jag menade tidigare i tråden (att det "slirar"), även om det är en felaktig benämning.
Lösning: Ha magneterna långt isär och använd typ bara de 4 tyngsta växlarna (53-14/11) för all träning. Funkar helt ok t.o.m utan vikter (1kg bakhjul) om man bara behöver effektspan på typ 100-330w (90rpm) kom jag fram till efter lite experimenterande. Dock vill man kunna träna korta intervaller behöver många kanske ett "användbart" effektspan på kanske 100-700w. OCH/ELLER då, sätt in vikter som gör svänghjulet tyngre. Då jag undersökte innan beställning att det inte finns något hinder för att sätta in fler vikter än de 2st medföljande (á 850g) (förutom att >4st kan vara svårt/omöjligt i vissa hjul att installera på ett säkert sätt), så beställde jag 4st extra för att säkerställa att detta inte skulle bli en begränsning. Blev upplyst att vikterna är en förvånansvärd dyr del av trainern - 150:- st (utan vinstpåslag och skatter)
Höftat effektspann @ 90rpm med "godtagbar" tröghet i nedre delen av spannet, med olika vikter testat på 1kg bakhjul (mavic aksium 20ek): ("godtagbar" = inte monark-känsla, men inte heller så att man känner att man behöver ha ett onaturligt jämnrunt pedaldrag)
0 vikter: 100-330w med 53/14-11
2 vikter: 100-450w med 53/19-11
4 vikter: 100-650w med 39/17-11 & 53/23-11
6 vikter: 100-900w med 39/23-11 & 53/23-11
Med facit i hand skulle jag säga att det räcker med 4 vikter, även om man ska träna spurtintervaller - för en som jag som trycker mellanmycket effekt (320w @ 1h och 400w @ 5min). Trampar man betydligt mindre hårt än så, så räcker det med de medföljande 2st. Men 6st ger verkligen ett fantastiskt svänghjul (se bild), jag kan sätta magneterna så att jag kan värma upp på 39/21 samtidigt som jag kör 700w-intervaller på 53/12
Ska nämnas också att jag fick vänta och få kompletterat med adaptrar till vikterna för att de skulle nå upp och ligga mot fälgen. Tydligen finns det tydligen en del ekermönster där ute som gör att deras vikter inte går att trycka hela vägen så de får kontakt mot fälgen och således vilar säkert under rotation. De är tydligen i process på att byta till en ny sorts viktdesign för att lösa detta (dock som tyvärr tydligen tar mer plats så att mångviktslösningen hotas)
Med tröghetsoron undanröjd, så ger jag trainern gott betyg helhetsmässigt. Den fyller sin plats på marknaden med sina fördelar - tyst & *ganska* billig (se nedan). Tycker synd om tillverkarna att man inte kom på den enkla men fiffiga lösningen för redan 10 år sedan? Den lär väl tyvärr ta blygsamma marknadsandelar i ett tidevarv med riktigt trevliga smarta trainers (i alla avseenden) som är på väg ner i pris
Ang import ifrån Kanada - glöm inte lägga på 25% moms på priset och 3%-ish tull, och en hundring för hanteringsavgift. Då paketinnehållet inte är av ringa värde är det nog statistiskt stor chans att tullen tar den, speciellt i detta fallet när säljaren skriver "commercial" och paketets värde på fraktsedeln. 600:- frakt för billigaste alternativet (1-6veckor leverans), kanske 900:- för något mer förutsägbart. Enligt fabrikören så ska dock de ha samarbete med en återförsäljare i Stockholm som kränger dem, oklart dock om detta redan var nu eller en framtidsgrej (undersökte ej vidare). Isåfall bör man väl totalt sätt (trots mellanhanden) spara in en liten slant på frakt, och bättre frakttid framförallt.