Stadscyklistens funderingar

• Trådstartare Trådstartare Åsvik
  • Start datum Start datum
Å

Åsvik

Guest
Har funderat lite över hur fan man ska göra för att underlätta för pendlarcyklister. Hur skapar man en ultimat miljö för folk att välja att cykelpendla till jobbet/skolan/krogen/teatern/etc.
Det har redan rapporterats att försäljningen av cyklar har ökat dramatiskt iår , förmodligen pga miljöfokuset som varit och att det har förekommit tullar på sina håll. Detta kommer iallafall göra att det blir fler som väljer cykeln som transportmedel.

Idag är det på sina håll i Stockholm i allafall redan trångt med cyklar och värre kommer det förmodligen bli. Dessutom att låsa fast hojen ute på stan blir svårare då alla lyktstolpar snart e tagna.

Så hur ska man kunna göra miljön för stadscyklister bättre? Har du nån idé som du kläckt när du trängts med 50 andra cyklister i Stellas cykelbanor eller när du blivit av med 4e hojjen i stan?

Fler o bredare cykelbanor, mer ställen att låsa fast hojjarna...visst men har du sett nån smart lösning på problemen i nån annan stad eller har du nån egen ide på hur man kan lösa det?

Jag skulle önska:

-att man hade flerfiliga cykelbanor med en högfartsfil o en "kronan"-fil.
-att man satte upp anordningar för att lösa fast hojen i som man kan låsa både fram o bakhjul i.
-att man drog cykelbanor på bakgatorna bort ifrån huvudstråken och gjorde dom till rena cykelgator.

De e några saker jag önskat när jag vinglat runt i stan, vad har du önskat?

En dröm jag har är att det byggs cykelvägar mellan stora städer. Tänk en cykelväg som går mellan Stockholm och Göteborg. Självklart med avstickare till de andra hålorna på vägen.
/J

Rena cykelgator.
Ställen dit man enbart kan ta sig till fots eller med cykel. Helt enkelt stänga ute bilar från delar av stan för att göra det mer attraktivt att cykla.
Bygga bilvägarna "runt" cykelvägarna istället för tvärt om. Cyklar man på en cykelbana som går längst med en huvudled för bilar tvingas man som cyklist likförbannat sakta ner och ibland tom stanna i varje korsning därför att cykelvägen tar en liten "knix" in en bit på den korstande vägen. Bygg istället cykelvägen först och bygg därefter bilväg på den plats som finns kvar med full vejningsplikt för cykelvägen.
Först när cyklisterna får den statusen på vägarna kommer cyklandet att börja bli säkert. Idag är bilen en rättighet. Jag tycker självklart det finns tillfällen när bilen är ett måste men vid de tillfällena ska det inte vara så lätt att använda den utan det ska vara lite trixigt.
Slutligen måste man bygga bra och breda cykelvägar längst med de större landsvägarna för att man som landsvägscyklist ska kunna träna säkert. Sitter man några hundra timmar om året i sadeln måste varje träningspass ske helt säkert annars är sannolikheten för stor att man ska skada sig (vilket man gör titt som tätt iaf..)

Åsvik skrev:
-------------------------------------------------------
> Så hur ska man kunna göra miljön för
> stadscyklister bättre?

Släppa ut mer växthusgaser? Det är kallt i Sverige.

Åsvik skrev:
> Här är en bild på hur man skulle vilja kunna
> låsa fast hojen oftare. Sådana ställ borde
> finnas fler:
>
locks.gif

Det där är ju en fixie, dom behöver man inte låsa för det är ingen som kan cykla iväg på dom.

Högre kvalitet på cykelbanorna och bort med allt man måste bromsa för. När man cykel pendlar är det i första hand alla knixar, korsningar, trottoarkanter, rödljus som man måste trycka på knappen för att får grönt osv osv som håller ner farten på pendlandet. Om nu prioriteringen är att komma till jobbet och inte att intervallträna så är det dessa som måste bort. Sedan borde kvaliten på asfalten bli bättre, allt för ofta är det ganska dåligt bygda cykelbanor som är ojämna och i övrigt eländiga.

Johan A skrev:
> Åsvik skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Här är en bild på hur man skulle vilja kunna
> > låsa fast hojen oftare. Sådana ställ borde
> > finnas fler:
> >
> http://www.camcycle.org.uk/resources/cycleparking/
> theft/locks.gif
>
> Det där är ju en fixie, dom behöver man inte
> låsa för det är ingen som kan cykla iväg på
> dom.

Nej, det är någon som har snott kedjan på den där. Det går ändå inte att cykla iväg på den. :)

Kupa skrev:
>
> Nej, det är någon som har snott kedjan på den
> där. Det går ändå inte att cykla iväg på
> den. :)

Är det inte så att de e en ASSA2000 kedja som man har använt för att låsa fast hojen med? Så sen ere bara att kränga på den runt kuggen o fästa ihop med kedjelåset o sen cykla iväg? ;-)

Buckyboy skrev:
> Hur låser man säkrast sin hoj med ett vanligt
> blocklås, vart ska man fästa det för störst
> säkerhet?

Menar du inte bygellås?

Blocklås:
5048_589.jpg ht=192

Bygellås:
500206_537.jpg ht=192

Jag skulle köra låset runt nedre ramröret, framhjulet och en stadig fästpunkt, precis som på bilden i inlägget ovan.

Senast redigerad av en moderator:
En väldigt enkel åtgärd är ju att man sopar cykelvägarna först när mn börjar sopa.
Jag cyklar fortfarande på bilvägar bredvid ganska fina cykelvägar ssom man knapppt ser under gruset.

Har sett en 4 meter bred slät sopad cykleväg som var förhållandevis rak, förutom att den sänktes vid varje infart till villorna på andra sidan cykelvägen, med riktigt branta kanter på varje sida.. Helt sinnessjukt.
Man kan ju börja ha cyklister som en prioriterad grupp traffikanter när man planerar stadstrafik förslagsvis, nått som det inet är idag. Det är mer en bi-sak.

Sen är ju bilfria städer en vision..
Rätt kul när hyrorna i butikerna är tiotusentals kronor per kvadrat, men ändå täcker asfalterade gator så stor del av markytan i städerna.. Tänk om vi fick gräsmattor istället?

Saker som jag tycker skulle underlätta cykelpendlandet:

- Vettig skyltning som verkligen är kontinuerlig:
Klart det skall gå att cykla med flyt utan att känna till vägen innan!
- Sopa banorna mer än en gång om året
- Bort med alkoläsk och cider på glasflaskor som skitungar "tappar" på cykelbanan
- Jämna fina övergångar mellan cykelbanor och vägar
- Så få dubbelriktade kombinerade gång- och cykelbanor som möjligt
- Skicka Vägverket på studiebesök i Köpenhamn
- Ge dem några Hof också när de ändå är där

- kräv att alla cykelbaneprojektörer är cyklister
- ananrs tvinga alla cykelbanekonstruktörer att cykla på sina egenhändigt konstruerade cykelbanor minst 2 ggr/vecka

Jag skulel vilja se cykelbanor som är dragna så att man automatiskt väljer dem istället för att välja gatan. Exakt vad det innebär vet jag inte, men det tror jag på.

Sedan (som andra varit inne på) är bra ställen att låsa cykeln på.

Sedan skulle jag vilja ha dusch med, fast det har mer att göra med att vi har så dåligt med utrymmet på kontoret att vi byggde bort duschen :)

Stockholms stads webbsida kan man ladda ner och läsa "Utvärdering av cykelbanor och cykelfält 1998-2006" dessutom kan man kostnadsfritt beställa guiden "Smultronställen i Stockholm"...

Det finns även en felanmälan där jag antar at man kan anmäla om de e hål i cykelbanan eller om den är grusig så det är trafikfarligt eller om det är nånting annat man kanske stört sig på ett tag på cykelbanan...ju fler som anmäler desto större risk att dom gör nåt åt det.

Jag skulle gärna se en lobbygrupp som den i Cambridge där cyklister aktivt jobbar för att få en cykligare stad. Man kan ha ett forum för att varna eller tipsa om olika vägar och man kan ge förslag och varningar till staden innan de bygger. Det finns väl redan en men den verkar inte så aktiv och den verkar inte bestå av cyklister utan av kändisar o politiker...o med all respekt för dom men de e väl inte dom jag skulle fråga om cykelrelaterade frågor i första hand...men jag kan ha fel på den punkten.

Ni som har sadale som endast regleras och fästes med ett clip, tar ni alltid av och med er den? Jag brukar göra det men blir alltid nojig de ggänger jag inte gör så. Vidare är jag glömsk och har flertalet gånger förlagt sadeln...

Hm. Jag tror att vi redan frälsta trampar på, stör oss över dumma rödljus trottoarkanter cykelbaneknixar bilistdjävlar och kronancyklister som vinglar fram i mitten, men inget av det får oss att avstå från vår älskade cykling. Den största vinsten vore ju att få de att börja cykla som inte gör det nu, vilket inte är en vinst för oss nördar, vi får ju bara trängas med en massa puckon som är ute på promenadcykling och beter sig oförutsägbart i trafiken. Som att simma bakom de där tanterna som simmar i bredd pratar och försöker hålla frisyren högt över ytan. Jag älskar vintern när jag kan dra på, för alla sommarcyklisterna är upptagna med sin tv.

Men det självklara, bra cykelbanor, bra skyltning, bra cykelställ, bevakade cykelparkeringar på vissa platser, bra cyklar, hur fan man nu ska hindra cykelringen med flera från att sälja skit och folk ifrån att köpa skiten. Bra kartor. Gärna fasta på plats, som i stockholm där varje t-banestation busshållplats pendeltågsstation har kartor över innerstan samt över den stadsdel man befinner sig.

Kan man inte göra det mode o cykla? Så fort det är mode gör ju folk de mest horribla saker, rena masspsykosen.

Det värsta med att pendlingscykla är ju alla som är ivägen på cyelbanor. Vandrare och folk som cyklar i bredd. En vidarutveckling av den frågan är att det är för farligt att köra på cykelbanor. Jag väljer alltid bilväg om det är möjligt eftersom folk iallafall följer reglerna. På cykelbanorna råder ju total anarki.

Instämmer!

Man borde ha en mittlinje i cykelbanan precis som på bilvägar. Så att det är uppenbart vilken sida man ska hålla sig på. Och så borde det vara 3000 kr i böter på att cykla i bredd annat än när man kör om. Jag fattar inte vad folk tänker med när man möter dem tre i bredd och ingen lyfter ett finger för att väja. Var har de tänkt att jag ska ta vägen? Gå upp i rök?
Dessutom borde man göra det svårt eller omöjligt eller dyrt att rada upp sig i bredd vid ett rödljus. Som det är nu så ställer sig bilar snyggt på rad efter varandra vid ett rödljus men cyklister ställer sig sju i bredd på vardera sida och sen tror de att de ska kunna mötas smidigt på mitten av vägbanan. HUR DÅ? Ligger man själv på rätt sida av överfarten så prejas man ut på övergångsstället bland fotgängarna för att de jävla breddcyklisterna i sista sekund märker att de håller på att få möte.

Frolicc skrev:
> Det värsta med att pendlingscykla är ju alla som
> är ivägen på cyelbanor. Vandrare och folk som
> cyklar i bredd. En vidarutveckling av den frågan
> är att det är för farligt att köra på
> cykelbanor. Jag väljer alltid bilväg om det är
> möjligt eftersom folk iallafall följer reglerna.
> På cykelbanorna råder ju total anarki.

bredare cykelbanor i all ära, men det behövs:

1. cyklister som följer trafikreglerna.
2. fotgängare som ser sig för och håller sig till trottoaren.
3. bilister som respekterar cyklister.

1 skulle uppnås om alla cyklister provade på att köra bil då och då och fick lite förståelse för andra.
2 är en utopi.
3 skulle på sikt uppnås genom 1 och om bilister gav sig ut på cykel då och då.

Kul att se Lennart 35 gå igång på något för en gångs skull ! :-)
Själv irriterar jag mig på när dom gör fina cykelbanor som med ett par hundra meters mellanrum byter sida av vägen så att man måste stanna, vänta på bilar och slutligen korsa vägen för att fortsätta på cykelbanan... -hur tänkte dom då när dom satt och ritade ?
En annan trist grej med cykelbanaor är all vägarbeten/gropar som tar evigheter för att sen fyllas upp med grus utan att asfalteras :-(
Eller smarta lösningar med räcken på varsida av den kombinerade gång/cykelbanan som gör att det blir tvärstopp ideligen, tex backen upp från Munkbron över Slussen i Stockholm.
Det finns väl hur många saker som helst att klaga på med cykelbanor, det ser säkert snyggt ut i kommunens planlösning -men är tyvärr oftast okörbart :-/

Jag vill ha cykelbanor för cyklister konstruerade av cyklister istället för cykelbanor för bilister konstruerade av bilister. Går inte det vill jag inte ha några cykelbanor ...

Little Stereo skrev:
> Själv irriterar jag mig på när dom gör fina cykelbanor som med ett par hundra meters mellanrum
> byter sida av vägen så att man måste stanna, vänta på bilar och slutligen korsa vägen för
> att fortsätta på cykelbanan... -hur tänkte dom då när dom satt och ritade ?

Låter som cykelbanan som går utmed Huddingevägen. Halva tiden går åt till att stå och häcka vid olika rödljus.

> En annan trist grej med cykelbanaor är all vägarbeten/gropar som tar evigheter för att sen
> fyllas upp med grus utan att asfalteras :-(

Det låter å andra sidan som Årsta. Trots att det är typ fem år sedan de grävde upp en bit av cykelbanan vid Bolidenplan har ingen asfalterat igen hålet. Många genomslagspunkor har det blivit där. (Dock inte för mig.) Skandal att de inte gör helt klart efter sig.

> Eller smarta lösningar med räcken på varsida av den kombinerade gång/cykelbanan som gör att det
> blir tvärstopp ideligen, tex backen upp från Munkbron över Slussen i Stockholm.

Det är ingenting jämfört med Götgatsbacken - Verkligen en snilleblixt från Stockholm stads sida att göra kombinerad gå- och cykelgata av den, utan att rita upp några körfält för cyklister. Totalt kaos är en ganska passande beskrivning. Brukar löna sig att ta en omväg om man har bråttom och kan hålla bra fart.

> Det finns väl hur många saker som helst att klaga på med cykelbanor, det ser säkert snyggt
> ut i kommunens planlösning -men är tyvärr oftast okörbart :-/

Vilket inte är så konstigt, eftersom det troligtvis är människor som inte suttit på en cykel sedan de blev gamla nog att köra moppe som sköter planeringen. Låt cyklister sköta planeringen av cykelbanenätet, så blir det bra.

Cyklingen tas inte på allvar i Stockholm, det är den bistra sanningen.

Edit: Språket

smurfrox skrev:
>>
> Det är ingenting jämfört med Götgatsbacken -

Ja, där har det onekligen blivit mer spännande att cykla fort! Speciellt på lönehelger.

Förutsatt att politikerna skulle få för sig att börja satsa på cykeln som seriöst transportmedel: Jag gör för sakens skull några tillägg till ovanstående utmärkta tankar och idéer:

- Ordentlig skyltning av de riktiga cykelleder som nämns ovan, det duger inte att skriva Huddinge 0,8 mil på en skylt som pekar ut i tomma intet.
- Ordentliga filer där riktningen är utsatt. Det händer alltför ofta att man i uppförsbacken möter cyklister som cyklar i 30 km/tim på fel sida.
- Satsning på att utveckla en beläggning enbart för cykelbanan. Det ska vara en mycker högre kvalitet och mindre kornighet i den asfalt som forskas fram för cykelbanan. Detta för en lägre friktion.

Det här var enbart toppen på isberget av tankar som jag har kring hur man kan utveckla en seriös infrastruktur för cyklister. Varje dag som jag cyklar till jobbet väcks minst 10 nya tankar om detta. Men det viktigaste kanske är att vi avprogrammerar oss beträffande vår egen syn på bilen som självklar norm och som den utgångspunkt som vi mäter alla övriga transportslag mot. Vi måste jobba med att tänka utanför "bil-boxen" när vi diskuterar infrastruktur för cyklismen, tycker jag.

Tillbaka
Topp