bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Frågan var om 12cm stam på stl56 ger samma
> betéende som 12cm på stl52. Det gör det inte.
> Styret kommer mycket närmre framnavet i det
> senare fallet.
Nej, det var inte frågan
Men visst kommer styret närmare framnavet på en 52cm ram jmf med en 56cm,
c:a 4cm gissningsvis :-)
Men jag antar att du menade avståndet mellan lodlinjerna? De beror även på gaffeln, dess längd, vinkel och försprång, alltså mkt mer än enbart styrhuvudets och tappens längd.
> Det är därför helt naturligt att reach inte
> följer storlekarna proportionerligt. Vill man
> behålla cykelns vägegenskaper (så gott det
> går) mellan storlekarna kommer kurvan för reach
> ha lite "konstiga" knixar.
Nja, då bortser du alltså helt från gaffelns inverkan på cykelns vägegenskaper,
i det här aktuella fallet är gaffelvinkeln inte konstant hos Kona Rove,
men det är den hos Poison Cyanit.
> Som reach är definierat är styrhuvudets längd
> något som i högsta grad har med måttet att
> göra.
Visst är det så, men så formulerade du dig inte i ditt tidigare inlägg,
det du skrev där, och som jag invände mot, var:
> Den underligheten i sättet att
mäta reach är du
> väl medveten om vid det här laget?
Som jag redan har skrivit:
styrhuvudets längd har inget med "
sättet att mäta reach" att göra.
> En relevant motfråga är varför hundratals andra
> märken resonerar annorlunda. De tar knappast fram
> ramgeon med rollspelstärning de heller.
Fram tills nyligen har de flesta tillverkare inte brytt sig särskilt mkt om ramar i andra strl än 54 och/eller 56cm. (Det finns förstås undantag, men de är få)
Ett exempel kan man se hos Rose, de ändrar iofs stack/reach-förhållandet mellan olika strl, men diametrarna på ramrören är konstant, kolla själv på tex Rose Pro DX Cross
http://www.rosebikes.se/bike/rose-pro-dx-cross-2000-2014/aid:692275
(Samma sak hos de flesta andra tillverkare, men Rose anger även rördimensioner på sina olika strl)
Nackdelarna med detta hoppas jag är uppenbara?
Detta håller på att ändra sig, åtminstone hos några tillverkar. Tex Specialized Tarmac 2015 som skall vara kontruerad från "scratch" i varje strl. Åtminstone enl deras egen reklam.
> Jag håller med om att Poisoncykeln ser rätt galen ut
Det tycker inte jag, däremot finns den inte i ngn strl som passar cyklister med kort överkropp eftersom den har en reach på hela 399mm i minsta strl.
Tvärtom tycker jag att dess icke proportionerliga strl och konstanta gaffelvinkel passar bra på ditt resonemang ovan.
> men håller inte nödvändigtvis med om
> att Konan skulle vara det. Den verkar tvärt om
> rätt normal och genomtänkt.
Eftersom Roves sittgeometri skiljer sig från de andra Kona-ramarna så verkar det inte som om Kona själva håller med dig.
TS tycket tex att en Jake i 59cm funkade bra för honom, då kan man enkelt se att det skulle vara besvärligt att få en likadan sittställning på en Rove,
Reach hos Rove 59 skiljer inte så mkt, men stack är 18mm för hög, en Rove i 56 cm har en stack som motsv den hos Jake i 59cm, men den är 20mm kortare, vilket troligen ställer till problem.
TS funderad också på PlanetX London Road, en sådan i XL har en sittgeometri som är MYCKET mer lik den hos Jake i 59cm än den hos ngn Rove.
För mig personligen skulle inte sittställningen hos ngn Rove funka särskilt bra,
däremot skulle den största Poison Cyanit, eller ngn av de två största Kona Jake, funka MYCKET bättre.
Skulle du verkligen rekommendera en Kona Rove till en cyklist som sitter bra på en Kona Jake 59cm, alltså en cyklist som TS, vilken strl i så fall?
/Håkan