stål cykel eller aluminium

• Trådstartare Trådstartare Dex
  • Start datum Start datum

Dex

Ny medlem
Finns det någon fördel att ha stål eller aluminium.

Konas Jake cyclocross har aluminium ram och aluminium gaffel
http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=jake

Medan Konas Honky inc (cross med skivbroms) har stål ram med kolfiber gaffel
http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=honkyinc

Nu är det ju lite olika cyklar men tänkte mest varför dom har gjort stål ram med kolfiber gaffel om dom nu ville hålla nere vikten.
Eller är det någon annan anledning varför man väljer en stålram.

Stålram + carbongaffel ger dig en cykel med relativt hög komfort då både stål och kolfiber har egenskapen att flexa lite jämfört med aluminium som är ett väldigt styvt material.

Fördelen med aluminiumet är ju såklart vikten.

Har själv aldrig förstått mig på stålram + kolfibergaffel-kombon. Jag antar att man har slängt på kolfibergaffeln för att dämpa vägvibrationerna, precis som man allt som oftast gör på alu-ramar. Men för sånt funkar ju stålgafflar lika bra, och någon superlätt cykel kommer man inte få ändå.

Själv är jag en sån där surgubbe, som tycker att alu-ramarna har smittat ner cykelmarknaden. Den gemene konsumenten tycks bara vilja ha en så låg produkt av pris och vikt som möjligt, och då är det klart att stålramarna inte har så mycket att komma med. Stål har dock ett tröskelvärde för hur hög stress ramen klarar av innan den påverkas öht, vilket inte aluminium har (d.v.s. antalet stresscykler som en alu-ram klarar av innan den knäcks är alltid begränsat = kort livslängd). En högkvalitativ stålram kan dessutom göras minst lika lätt som en genomsnittlig aluminiumram.

Som om inte det vore nog, så ser ju stål mycket fräsigare ut också! I synnerhet ifall ramen har muffar. Men det kanske bara är för att jag sitter å väntar på en sån:
2K9_KAPU.jpg ht=434

Knoj, som du själv sa "En högkvalitativ stålram kan dessutom göras minst lika lätt som en genomsnittlig aluminiumram."

En sådan ram kostar förstås i många fall lika mycket som en hel cykel med den nämnda genomsnittliga alu-ramen, så det kanske är ett skäl? Om folk bara har 10.000-13.000 kr att lägga på en komplett cykel så är det inte precis tal om några high-end stålramar i den prisklassen.

Sunt förnuft som avgör där va? En komplett cykel är värd mer för ägaren än en fin ram utan övriga komponenter :-)

Jag tycker stålram och kolfibergaffel låter som en sund kombination, plocka det bästa av två världar.

sjysst knoj
inte min färgkombo

jag tycker det är roligt att dessa smala fina stålramar har fått en comeback
retrodesignen med den enklare färgsättningen är riktigt snygg

många carbonramar ser ju för jävliga ut med färger och ränder hur som helst

Tillbaka
Topp