kroem
Aktiv medlem
Stål!
ingen dålig instegshoj ;)Från bara cyklat MTB sen innan så blev första graveln en stål av modellen Fairlight Secan .
Premiärtur idag i regnet![]()
ingen dålig instegshoj ;)Från bara cyklat MTB sen innan så blev första graveln en stål av modellen Fairlight Secan .
Jag har en likadan och älskar den. Tyvärr har den mest rullat asfalt då min racer är sönder.Från bara cyklat MTB sen innan så blev första graveln en stål av modellen Fairlight Secan .
Nice! Har också en Secan, mycket trevlig. Det där är en 2.0? Jag har 1.0, funderar på att uppgradera gaffeln till deras nya.Från bara cyklat MTB sen innan så blev första graveln en stål av modellen Fairlight Secan .
Nice! Har också en Secan, mycket trevlig. Det där är en 2.0? Jag har 1.0, funderar på att uppgradera gaffeln till deras nya.
Hur beter sig gaffeln vid kraftiga inbromsningar?Jag har lött dit ett par skivbromsfästen på min gamla Gunnar stålcross, och passade på att korta av sadelstagen lite så blev den trendriktigt lägre och flackare ;) verkar hålla än så länge!
Visa bilaga 509334 Visa bilaga 509335 Visa bilaga 509336
Ta det försiktig bara... det ser inte riktigt dimmentionerat ut för krafterna som kan uppstå.Jag har lött dit ett par skivbromsfästen på min gamla Gunnar stålcross, och passade på att korta av sadelstagen lite så blev den trendriktigt lägre och flackare ;) verkar hålla än så länge!
Visa bilaga 509334 Visa bilaga 509335 Visa bilaga 509336
Absolut! Skulle inte komma på tanken att låna ut den till någon annan. Staget som överför bromskraften i gaffelbenets förlängning ser väldigt tunt ut på denna bilden, men det är ändå ganska brett på andra hållet och omsluter gaffelbenet.Ta det försiktig bara... det ser inte riktigt dimmentionerat ut för krafterna som kan uppstå.
Jo själva gaffelbenen är ju inte byggda för skivbroms, men alla haverier jag har sett har haft en design där bromskrafterna är centrerade precis över själva bromsen. Denna designen gör ju att krafterna hamnar lite annorlunda, och eftersom fästet går runt benet är det svårare för det att deformera benet tänker jag. Har en annan skivbromsgaffel jag lödde ihop för ett decennium sedan, och den är still going strong :) Dock inte flat mount den gången...Har själv sett folk med krokiga gafflar efter hård inbromsning (typ - någon går ut i gatan). I det fallet flög han över styret men klarade sig. Så - som sagt - var försiktig :)
Någon lokal rambyggare kan ju fixa en riktig gaffel och man kan även köpa en gängad 1” gaffel som reservdel till skeppshullt men de är tunga.
Jo själva gaffelbenen är ju inte byggda för skivbroms, men alla haverier jag har sett har haft en design där bromskrafterna är centrerade precis över själva bromsen. Denna designen gör ju att krafterna hamnar lite annorlunda, och eftersom fästet går runt benet är det svårare för det att deformera benet tänker jag. Har en annan skivbromsgaffel jag lödde ihop för ett decennium sedan, och den är still going strong :) Dock inte flat mount den gången... Visa bilaga 509512
Sådär ja... Skaffade denna i början av pandemin med tanken att egentligen bara rengöra och kladda lite olja på ursprungliga 8-delade gruppen, men det gick så klart till överdrift ganska snart och nu är det bara ramen och gaffeln kvar.
Visa bilaga 510844
Visa bilaga 510847
Visa bilaga 510848
TackDen säe får du allt posta i "Visa din Colnago" tråden, otroligt fint bygge!
Royce is for big boys!Sådär ja... Skaffade denna i början av pandemin med tanken att egentligen bara rengöra och kladda lite olja på ursprungliga 8-delade gruppen, men det gick så klart till överdrift ganska snart och nu är det bara ramen och gaffeln kvar.
Visa bilaga 510865
Visa bilaga 510847
Visa bilaga 510848
Roycenaven är ju apsnygga men det nog ingen fattar är varför shimanobody inte duger till rejsiga hjul?Kan man byta frihjulskropp på Roycenaven? Jag har ett par med Shimanokropp på nu, men det är lite synd att ha dem på cyklatillaffärenhojen och jag har tänkt att bygga upp ett par lite rejsigare hjul kring dem.
Tror inte det är något man kan göra på egen hand på några minuter som med DT eller liknande, men går säkert att lösa på något sätt. Bästa är väl att dra ett mejl till Cliff himself på Royce och fråga.Kan man byta frihjulskropp på Roycenaven? Jag har ett par med Shimanokropp på nu, men det är lite synd att ha dem på cyklatillaffärenhojen och jag har tänkt att bygga upp ett par lite rejsigare hjul kring dem.
För att jag (såklart!) inte har Shimano på någon av rejsercyklarna. Bara Campagnolo!Roycenaven är ju apsnygga men det nog ingen fattar är varför shimanobody inte duger till rejsiga hjul?
Det är väl bäst att göra det!Bästa är väl att dra ett mejl till Cliff himself på Royce och fråga.
Inga problem, man lossar bara låsmuttrarna (med fingrarna), drar bort distanserna och drar kassettstommen rakt ut.Tror inte det är något man kan göra på egen hand på några minuter som med DT eller liknande, men går säkert att lösa på något sätt. Bästa är väl att dra ett mejl till Cliff himself på Royce och fråga.
Fantastiskt :) Undrar vad en utbytesstomme kostar. Dom är ju trots allt i titan.Inga problem, man lossar bara låsmuttrarna (med fingrarna), drar bort distanserna och drar kassettstommen rakt ut.
En campabody i titan är väl snäppet omöjligt att fräsa ut? Tror de är gjorda för att göras i alu medans en hg-body bara bör göras i stål eller titan väl?Fantastiskt :) Undrar vad en utbytesstomme kostar. Dom är ju trots allt i titan.
Både HG- och Campa-bodyn är i titan på Royce, så på något sätt går det uppenbarligen.En campabody i titan är väl snäppet omöjligt att fräsa ut? Tror de är gjorda för att göras i alu medans en hg-body bara bör göras i stål eller titan väl?
Så fin!Sådär ja... Skaffade denna i början av pandemin med tanken att egentligen bara rengöra och kladda lite olja på ursprungliga 8-delade gruppen, men det gick så klart till överdrift ganska snart och nu är det bara ramen och gaffeln kvar.
Sjukt sugen! Fast det är bättre att någon som nyttjar den mer tar den. :)En Singular Peregrine till salu! En sån borde man ha.. https://happyride.se/annonser/singular-peregrine.167053/
Obs, inte min annons och känner inte säljaren på något vis, utan vill bara flagga för en förmodat ganska snajsig stålcykel!
…och man slipper dessutom ha ringklocka på cykeln. Bara en sån sak!Royce är mumma.
Har hört mycket just om hur högljudda Royce ska vara, men min är faktiskt i det närmaste ljudlös. Låter som en spinnande kattunge snarare än en svärm bålgetingar. Kan ju förändras med tiden dock.…och man slipper dessutom ha ringklocka på cykeln. Bara en sån sak!
Varierar med mängden och tjockleken på fett/olja. Jag har fett av klassisk campatyp och det smattrar bra. Med tjockare sörja i tystnar det betänkligt.Har hört mycket just om hur högljudda Royce ska vara, men min är faktiskt i det närmaste ljudlös. Låter som en spinnande kattunge snarare än en svärm bålgetingar. Kan ju förändras med tiden dock.
Avocet O2 sadel. Älskar den modellen, har en själv sedan början av 90 talet men den är nästan helt slut nu.Jag köpte den här i vintras med en ful garagefärg och trasiga hjul. Efter alldeles för mycket jobb med slipning och målning blev den rätt fin tycker jag.
Viner Special Corsa från 1978-83 nånstans.
Växlar, bromsar, vevparti, nav är shimano 600, växelreglagen är Campagnolo. Fälgar, sadelstolpe och sadel är modernare grejer men det får vara så tills vidare.
ja, den här har suttit på min pendlarcykel i många år så den är mer grå än svart numera men fortfarande väldigt bekväm.Avocet O2 sadel. Älskar den modellen, har en själv sedan början av 90 talet men den är nästan helt slut nu.
Jag har sett folk på internet som klätt om iaf Flites, vilket kanske kan vara ngt att tänka på i framtiden.Avocet O2 sadel. Älskar den modellen, har en själv sedan början av 90 talet men den är nästan helt slut nu.
Jag är en av dem, tyvärr blev cykeln stulen några år senareJag har sett folk på internet som klätt om iaf Flites, vilket kanske kan vara ngt att tänka på i framtiden.
Det stämmer att det teknisk sett inte är en muff. Tekniken när bara ett av de två rören som möts har en "muff" kallas i rambyggarkretsar "bi-lam". Kort för "bilaminate".Det där känns mer som en förstärkning än en muff?