Stål!

jolov

Aktiv medlem
Stål!
hände en grej

813862E3-EAC4-44F2-A8C7-3570D4A849C5.jpeg

hgrd

Aktiv medlem
Stål!
Denna gaffeln flexar en del uppe vid kronan när man bromsar hårt, men har inte upplevt något asymmetriskt beteende med flex omkring fästet måste jag ändå säga

hgrd

Aktiv medlem
Stål!
Ta det försiktig bara... det ser inte riktigt dimmentionerat ut för krafterna som kan uppstå.
Absolut! Skulle inte komma på tanken att låna ut den till någon annan. Staget som överför bromskraften i gaffelbenets förlängning ser väldigt tunt ut på denna bilden, men det är ändå ganska brett på andra hållet och omsluter gaffelbenet.

Jonatan F

Aktiv medlem
Stål!
Har själv sett folk med krokiga gafflar efter hård inbromsning (typ - någon går ut i gatan). I det fallet flög han över styret men klarade sig. Så - som sagt - var försiktig :)

Någon lokal rambyggare kan ju fixa en riktig gaffel och man kan även köpa en gängad 1” gaffel som reservdel till skeppshullt men de är tunga.

hgrd

Aktiv medlem
Stål!
Har själv sett folk med krokiga gafflar efter hård inbromsning (typ - någon går ut i gatan). I det fallet flög han över styret men klarade sig. Så - som sagt - var försiktig :)

Någon lokal rambyggare kan ju fixa en riktig gaffel och man kan även köpa en gängad 1” gaffel som reservdel till skeppshullt men de är tunga.
Jo själva gaffelbenen är ju inte byggda för skivbroms, men alla haverier jag har sett har haft en design där bromskrafterna är centrerade precis över själva bromsen. Denna designen gör ju att krafterna hamnar lite annorlunda, och eftersom fästet går runt benet är det svårare för det att deformera benet tänker jag. Har en annan skivbromsgaffel jag lödde ihop för ett decennium sedan, och den är still going strong :) Dock inte flat mount den gången...
d.jpg

Jonatan F

Aktiv medlem
Stål!
Jo själva gaffelbenen är ju inte byggda för skivbroms, men alla haverier jag har sett har haft en design där bromskrafterna är centrerade precis över själva bromsen. Denna designen gör ju att krafterna hamnar lite annorlunda, och eftersom fästet går runt benet är det svårare för det att deformera benet tänker jag. Har en annan skivbromsgaffel jag lödde ihop för ett decennium sedan, och den är still going strong :) Dock inte flat mount den gången... Visa bilaga 509512

Dåsa :)

OldBones

Aktiv medlem
Stål!
Senast ändrad:

th0m

Aktiv medlem
Stål!
Den säe får du allt posta i "Visa din Colnago" tråden, otroligt fint bygge!
Tack 👍 Det var väldigt roligt att bygga ihop den. Kul att äntligen ha ett projekt där det känns passande att skaffa gamla "drömkomponenter" som Royce-nav och CK-styrlager till skillnad från de många kolfiberhojar jag haft tidigare. Det här blir förhoppningsvis en "keeper".

Singular

Aktiv medlem
Stål!

mzi

Aktiv medlem
Stål!
Kan man byta frihjulskropp på Roycenaven? Jag har ett par med Shimanokropp på nu, men det är lite synd att ha dem på cyklatillaffärenhojen och jag har tänkt att bygga upp ett par lite rejsigare hjul kring dem.

uandt

Aktiv medlem
Stål!
Kan man byta frihjulskropp på Roycenaven? Jag har ett par med Shimanokropp på nu, men det är lite synd att ha dem på cyklatillaffärenhojen och jag har tänkt att bygga upp ett par lite rejsigare hjul kring dem.
Roycenaven är ju apsnygga men det nog ingen fattar är varför shimanobody inte duger till rejsiga hjul?

th0m

Aktiv medlem
Stål!
Tror inte det är något man kan göra på egen hand på några minuter som med DT eller liknande, men går säkert att lösa på något sätt. Bästa är väl att dra ett mejl till Cliff himself på Royce och fråga.

Singular

Aktiv medlem
Stål!
Tror inte det är något man kan göra på egen hand på några minuter som med DT eller liknande, men går säkert att lösa på något sätt. Bästa är väl att dra ett mejl till Cliff himself på Royce och fråga.
Inga problem, man lossar bara låsmuttrarna (med fingrarna), drar bort distanserna och drar kassettstommen rakt ut.

Jonatan F

Aktiv medlem
Stål!
Säg om det är fel tråd men - har ett gäng stålprojekt och har rostskyddat dem med linolja men det vart lite frikostigt i sadelröret. Tips på hur man får bort överskottet nu när det härdat ganska långt? Sadelstolpen går inte i fritt längre.

Singular

Aktiv medlem
Stål!
Har hört mycket just om hur högljudda Royce ska vara, men min är faktiskt i det närmaste ljudlös. Låter som en spinnande kattunge snarare än en svärm bålgetingar. Kan ju förändras med tiden dock.
Varierar med mängden och tjockleken på fett/olja. Jag har fett av klassisk campatyp och det smattrar bra. Med tjockare sörja i tystnar det betänkligt.

skier

Aktiv medlem
Stål!
IMG_20210909_182726_614.jpg

Jag köpte den här i vintras med en ful garagefärg och trasiga hjul. Efter alldeles för mycket jobb med slipning och målning blev den rätt fin tycker jag.

Viner Special Corsa från 1978-83 nånstans.
Växlar, bromsar, vevparti, nav är shimano 600, växelreglagen är Campagnolo. Fälgar, sadelstolpe och sadel är modernare grejer men det får vara så tills vidare.

themakkan

Medlem
Stål!
Jag köpte den här i vintras med en ful garagefärg och trasiga hjul. Efter alldeles för mycket jobb med slipning och målning blev den rätt fin tycker jag.

Viner Special Corsa från 1978-83 nånstans.
Växlar, bromsar, vevparti, nav är shimano 600, växelreglagen är Campagnolo. Fälgar, sadelstolpe och sadel är modernare grejer men det får vara så tills vidare.
Avocet O2 sadel. Älskar den modellen, har en själv sedan början av 90 talet men den är nästan helt slut nu.

Xiro

Aktiv medlem
Stål!

Egress

Aktiv medlem
Stål!
Det där känns mer som en förstärkning än en muff?
Det stämmer att det teknisk sett inte är en muff. Tekniken när bara ett av de två rören som möts har en "muff" kallas i rambyggarkretsar "bi-lam". Kort för "bilaminate".
Sean Doyle, som byggt denna, har sin egen teknik för att tillverka sina bi-lam muffar med hans egna unika design.

Eftersom det inte finns muffar att tillgå som passar modern, eller ens retro, MTB-geometri så får man antingen göra drastiska modifikationer av det man kan hitta - eller så får man tillverka sina egna muffar som te.x Demon Frameworks. Demon tillverkar först en miniatyr-ram med samma vinklar som den planerade ramen, men med större rör, sen kapar han isär den och karvar sina egna muffar.

Screen Shot 2021-09-18 at 5.37.57 pm.jpg Screen Shot 2021-09-18 at 5.28.48 pm.jpg Screen Shot 2021-09-18 at 5.29.17 pm.jpg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer